Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

windgevoelig

vragen over de T4
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

windgevoelig

Bericht door niels »

Goededag iedereen,
Ik heb mijn bus(111kw tdi 2002), al verschillende keren laten uitlijnen, nieuwe Bilsteins gemonteerd, maar hij blijft super windgevoelig.
Als het een beetje waait heb ik moeite om de bus tussen de lijnen te houden, hij gaat alle kanten op.
Als ik ingehaald wordt voel ik de de zuiging van het inhalende voertuig, het lijkt wel of dat inhalend voertuig aan mijn stuur trekt.
Bij zijwind moet ik het stuurwiel bijna een kwartslag draaien om tegensturend toch een beetje rechtdoor te gaan.
Volgens mij gaat de bus helemaal scheef hangen bij zijwind?

Verder doet ie het 100%, loopt als een trein!!!!!!!, vermogen is super!!!!
Heeft iemand enig idee waar ik het euvel van de wegligging moet zoeken?
Mvrgr. Niels
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Bericht door Ron Mokum 383 »

Hoi Niels,ik denk er zwaar over na, (ik heb een slokje op) je hebt er al van alles aan gedaan.
Ik zou dan zoeken in, banden, stabalisator stang, staat de uitdraai van je torsievering gelijk? dit is, wat bij mij opkomt. :vraagteken

Gr.Ron. :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Ik heb exct hetzelfde probleem, zelfs met een beetje bolle weg trekt ie of naar links of naar rechts, dit heeft ie zowel met de standaard velgen als de brede sloffen. Ok 4x uitlijnen, torsie staven exact op dezelfde maat gezet maar probleem blijft. Het rechtdoor willen gaan van de auto is niet je van het.

René
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: windgevoelig

Bericht door erik 924 »

niels schreef:Goededag iedereen,
Ik heb mijn bus(111kw tdi 2002), al verschillende keren laten uitlijnen, nieuwe Bilsteins gemonteerd, maar hij blijft super windgevoelig.
Als het een beetje waait heb ik moeite om de bus tussen de lijnen te houden, hij gaat alle kanten op.
Als ik ingehaald wordt voel ik de de zuiging van het inhalende voertuig, het lijkt wel of dat inhalend voertuig aan mijn stuur trekt.
Bij zijwind moet ik het stuurwiel bijna een kwartslag draaien om tegensturend toch een beetje rechtdoor te gaan.
Volgens mij gaat de bus helemaal scheef hangen bij zijwind?

Verder doet ie het 100%, loopt als een trein!!!!!!!, vermogen is super!!!!
Heeft iemand enig idee waar ik het euvel van de wegligging moet zoeken?
Mvrgr. Niels
Niels ik heb jaren t4 gereden en deze had een wegligging om te zoenen perfect. Banden spanning en banden keuze is van belang!
Hoe breder de banden hoe moeilijker de sporing!
Ik had 215 banden van eerst pirelli p 6000 (sleten te snel reden goed) en daarna Goodyear (slijtvaster)
Ook het verlagen heeft veel invloed voor wat lager en achter normaal heeft in mijn ogen de beste wegligging!

Verder reden de winterbanden van conti 195 zeer goed!!!

Heb nu een T5 en daar is de wegligging slechter dan de t4!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
zIJWIND IS EEN DRAMA!!!

Erik 924 nu T5 230
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

ik heb nu een T4 2400D niet snel maar redelijk stabiel om te driften, wagen trekt zo en zo altijd beetje naarrechts, liggen nu pirelli rozo op en rijd goed, slijtage echt minimaal, want gooi me bus alle hoeken in om me achterkant draaiend te krijgene. niet dat ik zo over de weg heen vlieg, maar af en toe met vrienden op een afgeslote terijn niks aan de hand.

wat betreft windt, ja wind mee is geweldig kan dan zeker 145 :P haha, windt tegen net 140! grt frank
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Bericht door niels »

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar nu is het zoeken naar een eventuele oorzaak.
Het is een Multivan 2002 150 pk tdi,
origineel verlaagd, met eerst rode Koni's, later met Bilsteins; het heeft allemaal niks geholpen, ook winterbanden of zomerbanden maakt weinig uit.
niels
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Bericht door niels »

Zou het met het uitlijnen te maken hebben?, askanteling?
Schokdempers? , misschien speciale nodig i.v.m. standaard verlaagd onderstel?
Bus is standaard voorzien van 2 torsiestangen.
Andere uitlijnspecialist? (nu Profile TCmet supermodern uitlijnapparaat)
Wie heeft enig idee?

niels
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door leon »

niels schreef:Zou het met het uitlijnen te maken hebben?, askanteling?
Schokdempers? , misschien speciale nodig i.v.m. standaard verlaagd onderstel?
Bus is standaard voorzien van 2 torsiestangen.
Andere uitlijnspecialist? (nu Profile TCmet supermodern uitlijnapparaat)
Wie heeft enig idee?

niels
Ik zou het eens zoeken in de fusekogels voor,

groetjes leon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Berrie en Rene schreef:Ik heb exct hetzelfde probleem, zelfs met een beetje bolle weg trekt ie of naar links of naar rechts, dit heeft ie zowel met de standaard velgen als de brede sloffen. Ok 4x uitlijnen, torsie staven exact op dezelfde maat gezet maar probleem blijft. Het rechtdoor willen gaan van de auto is niet je van het.

René
Rene ik heb het nu ook een beetje met mijn nieuwe set banden en velgen.
Bij bolling van de weg trekt de bus juist de lage kant op, zeker bij lagere snelheden. Bus stuurt nu op momenten dat ik niet van hem ken.

Je moet eigenlijk eens op mijn winterbanden rijden een keer. Die hebben andere ET waarde maar zijn even breed. Wereld van verschil.


Groet Berrie en tot zaterdag.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Het camber van een 150pk is dacht ik anders als van een standaard T4.
Misschien zit het hem daarin.

Dus standaard staan de wielen van een 150 pk met de onderkant iets meer naar buiten als bij een andere.
Als een uitlijnspecialist de waarden van de 150 pk intikt met wat belading, dan zou het toch goed moeten komen.

Ben je al bij de VW-dealer langsgeweest?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Bericht door niels »

Hoi Peter, zal dealer eens info,
Toch allemaal bedankt voor jullie info

Mvrgr. Niels
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

uiteraard heb ik hem volgens een 150PK multivan laten stellen, ben al 3 keer bij Euromaster geweest en nu ook al 1 keer bij een specialist in Schagen die ook banden kan afdraaien, rijdt iets beter, maar dat zoekende gevoel is niet prettig.

René
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Misschien zit ik er naast, maar.............

Hebben we het hier over de karkas structuur van de banden gehad?

Nou ben ik van mening dat banden met 8ply Reinforced beter koersvast zijn dan de veel toegepaste banden.

Meestal zit het zwabberige gedrag in de zijwandopbouw van de band.

Hoe harder de zijwand des te oncomfortabeler de vering in de band maar de stuur eigenschappen zijn beter.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Dit heb ik ook een tijd op mijn Passat gehad. De wielen stonden een beejte naar buiten gericht en mn stuurstang rubbers waren wat versleten. Toen heb ik ook maar meteen de fuseekogels vervangen. Wat nou de oorzaak was, weet ik niet zeker. Maar nadat ik alles had vervangen was het in elk geval weg! Mijn T4 staat op de originele dempers en veren met 17" zo hoog als een tractor. Maar ik vind niet dat ik veel last heb van de wind moet ik zeggen.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Ik heb er de "standaard"maat onder liggen met banden van Michelin,ik kan tijdens het rijden het stuur los laten zonder dat de bus alle kanten opzwabbert.
Nu is het wel zo dat met grote tegenliggers of harde wind het stuur vast moet blijven houden.
Plaats reactie