Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 75 kW mist vermogen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

T4 75 kW mist vermogen

Bericht door roadje36 »

Hallo,

Mijn T4 van 1999 met 2.5 75kW motor mist sinds enige tijd vermogen; iets wat ik vooral merk bij het accelereren. Vooral het doortrekken van bijvoorbeeld 80 naar 120 gaat een stuk trager, gisteren reed ik achter een 88 pk T4 en die kon ik met optrekken dus niet bijhouden :driveT4

Nu is het zo dat ik enige tijd geleden een afgerukte/afgebeten( marter?) kabeltje gevonden heb onder de kap, een aftakking van de kabelboom die naar het luchtfilter loopt, maar deze leek mij niet in gebruik omdat er een blindplug opzat aan het einde. Ik heb hier al weleens gelezen over de luchtmassameter en dat deze weleens kapot gaat. Mijn bus rookt absoluut niet, ook niet bij flink accelereren, en tijdens de roetmeting bij de laatste APK had ik ook geen problemen, ondanks ik toen het vermogen al miste.

Het viel me eigenlijk pas echt op toen ik laatst een grote gesloten aanhangwagen achter de T4 geknoopt had, en ik moeite had om aan de 90 te komen, normaal loopt hij daar mee weg alsof er niks achter hangt.

Iemand een tip waar ik naar kan kijken of wat te controleren? Of word het uitlezen bij een dealer?

km stand is nu 173000, laatste verversing was bij 160000.

Harold
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door stijnh »

rijdend een log maken van groep 3 , 8 en 11 en daaruit zal wel te zien zijn waar het probleem zit
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door m.c van den berg »

kijk eens naar je luchtmassameter.
Als je deze er uit haal en je gaat weer rijden, de auto rijd net zo als met de luchtmassameter is die kapot.
Zo niet hoor je wel meer reacties. Koop dan Pierburg luchtmassameter
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door roadje36 »

okee, en hoe maak ik dat log? wat heb ik daar voor apparatuur voor nodig?
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door roadje36 »

met zonder luchtmassameter rijden bedoel je dat ik hem helemaal verwijder of dat ik hem alleen afkoppel?
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door harry t5 191 »

Alleen de stekker er af en dan rijden.
Geen verschil? Dan is vast en zeker de LMM overleden!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door roadje36 »

okee dat is eenvoudig te testen dus, dat ga ik straks gelijk even doen, heb ook meteen de aanzuigbuis van mijn luchtfilter gemodificeerd zoals hier beschreven...
ik vond een hondenkluif (!) onder mijn luchtfilterhuis en de kabel die vanaf de lmm komt heeft na 40 cm een t stuk, deze aftakking zit bij mij op een blindplug gestoken, en deze is doorgekauwd door een marter gok ik, maar dit is al langer geleden gebeurt, en daarna nooit iets geks gemerkt. (de binnenbekleding van de motorruimte is ook aangevreten, als ik die marter nog eens tegenkom :nuts )
deze kabel heb ik ook gelijk netjes hersteld, nieuw stukje ertussen en alles netjes in de zelfvulcaniserende tape gezet.

ik zal straks even een testparcours afleggen, eerst met de lmm aangesloten, en daarna met de steker eraf.

alvast bedankt voor de tip

Harold
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Rotor »

Volgens mij heb je een heeeeel lange testparcours :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

LMM eraf zegt naar mijn idee ook niet alles hoor.

Ik had hem er ook af en bleek eigenlijk geen verschil te maken, bleek dat 2 slangetjes niet goed waren aagesloten en de wastegate open bleef staan.
Zou dus ook een kapotte of poreuze rubber slang kunnen zijn waardoor aansturing niet goed gaat van bv turbo/wastegate enz...
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 21 jul 2009, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Roger B. (11)61 »

en daarom moet je dus een logje maken met VAGcom zodat je meetwaarden kunt bekijken en weet wat de motor voor waarden naar de ECU stuurt (of in elk geval welke daar aankomen)
roadje36 schreef:gisteren reed ik achter een 88 pk T4 en die kon ik met optrekken dus niet bijhouden
Harold
Het verschil in optrekken tussen een TDi en een TDi (102/88 pk) is ook niet zo groot hoor, ze zijn vrijwel even snel met optrekken omdat de TDi kortere versnellingen heeft dan een TDi.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Elan »

..en wie zegt dat die 88pk geen chip had :knipoog
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Roger B. (11)61 »

precies, of iemand die het leuk vind anderde T4 TDI-rijders te pesten en zijn TDI plaatje vervangen heeft door een TDI plaatje (EN chiptuning heeft toegepast :bifun )

en jij maar denken dat je er door een 88pk wordt uitgereden :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Elan »

Heb nog steeds mijn blauwe i en sta er versteld van hoeveel rode (lees zelf geschilderde)i's ik bij de stoplichten fop!
90% dat het vaak een standaard ajt of acv is.
Vind ik wel humor :bifun
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Multivan Generation »

liet je een 88 pk tdi chiptunen bij de dealer/importeur, dan kreeg je hem terug met een rode i
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: T4 75 kW mist vermogen

Bericht door Elan »

serieus?
Nooit geweten.. Neem aan dat je dan wel een origineel plaatje kreeg en geen door een lakstift bewerkt exemplaar!
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Plaats reactie