Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor rijd niet goed

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Multivan Generation »

zit het hem niet in de automatische bak,
dat die het een en ander tegenhoud?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Dat denk ik niet want hij loopt nu ook stationair niet meer goed, schommelt en schokt en als ik gas geef dan gaat het toerental omhoog tot ongeveer 1500 en daarna hoor je dat die stikt en zakt die weer weg. Dat toerental is onbelast, zou ik rijden dan gaat het niet omhoog maar houd hij gewoon in. Dat was niet het geval en er kan nu helemaal niet mee gereden worden.
Motor loopt wel maar rijden gaat niet.
Vreemde is dat de Vagcom onregelmatig een fout melding geef van de luchtsensor en gisteren op het einde van de dag de unit zelf maar later weer geen fout melding hiervan.
Dus geeft Vagcom niet duidelijk aan wat er fout is.
Ze denken aan bedrading.
Ik wacht nu af, misschien dat de ANWB iets kan doen. Die bellen de garage en daarna mij.
Ik ben benieuwd, ik heb nu tijdelijk een auto van de garage te leen.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Multivan Generation »

is je motorcomputer misschien niet defect?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Dat zou best eens kunnen want die gaf ineens ook een storing maar dat is maar 1 keer geweest en daarna niet meer.
Ik weet het verder niet en de ANWB heeft vanmorgen gebeld dat ze er nog mee bezig waren in de garage en dat ze morgen hopelijk meer weten en ik wordt morgen weer terug gebeld.
Als het de motorcomputer is, waar moet ik dan op rekenen ?
Dat lijkt me het duurste waar ik op moet rekenen ! :groteogen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Multivan Generation »

motorcomputer een goede 2de handse rond de 300 euro schat ik
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

als dat het zou zijn dan denk ik dat de garage hier geen 2e handsje er in zet maar een nieuwe.
Als het thuis moet gaan gebeuren dan zal ik dat zeker overwegen en er zeker 1 gaan zoeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Multivan Generation »

voor het geval dat het de motorcomputer zou zijn (ik hoop het eerlijk gezegd niet)
Heb ik hier een linkje:
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories



Maar!!! Ik lees net de reacties nog eens door.
Kan het niet zo zijn dat er een slangetje van het luchttraject naar de motorcomputer loopt,
en dat die slang slecht is, of er niet opzit?
Je schreef namelijk: "De LMM wordt wisselend aangegeven alszijnde kapot."

Ik kwam hier eigenlijk op toen ik dit zag:
Afbeelding
uit deze advertentie: http://cgi.ebay.de/Steuergeraet-Vw-Bus- ... 1|294%3A50
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 23 jul 2009, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Maupie
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2008, 09:07

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Maupie »

Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Dank jullie wel voor alle hulp en meedenken en de linken maar ik kan op dit moment even niets doen dan alleen maar jullie raaad en adviezen doorspelen naar de garage in Zweden waar de auto nu staat.
Ik kan dus niets kopen of wat dan ook tenzij de garage zegt dat het inderdaad dat is maar ik denk dat die zelf ook twijfelt en niet meer iets zegt van "dat is het"
De computer geeft aan dat het de LMM is en die is vervangen en was het toch niet, wat ik bedoeld is dat ook de computer in dit geval geen definitief uitsluitsel kan geven wat er gaande is.
Wat die slng betreft zal ik door geven want dat is geen grote ingreep om dat even te controleren.
Ik ben hier niet bekend mee.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Weer een update en hopelijk de laatste.
De auto rijd weer :ikrij en dat is het belangrijkste, nu nog wel even uittesten hier maar daar heb ik nog 3 weken de tijd voor. :gekte
Het is een hele opluchting te weten dat ik met de auto naar huis kan rijden.
Na alles wat er geschreven is gaf mijn eigen garage in Nederland de Hall gever nog door en dat bleek de euvel te zijn. Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit van gehoord.
Conclusie is dat die vernieuwd is samen met de bougies en wat geoxideerde en slechte kabelschoenen.
Gelukkig ben ik ook niet geschrokken van de kosten. :nuts
Maandag en dinsdag werd er tussendoor even wat nagekeken, vanaf woensdag bleef die daar staan en werd er een monteur op gezet.
Materiaal was 50 euro bougies - 75 euro Hall gever en 10 euro kabelschoenen.
Uurgeld en onderzoekskosten was 275 euro
Totaal was ik 4672 kronen = ongeveer 410 euro kwijt incl. een vervangende auto van de zaak.
Komt altijd ongelegen maar we zijn blij dat we weer op de weg kunnen in onze eigen :T44EVER

Iedereen hartelijk dank voor meedenken en adviseren. :jumpklap
Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Multivan Generation »

gelukkig maar, maarre Hallsensor,
die zit toch op de bak?

Of vergis ik me?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ja, je vergist je :knipoog

De hall sensor is onderdeel van de ontsteking (bij de benzine motoren dus, diesels hebben geen Hall sensor) Deze sensor verzorgt (samen met wat electronica) het ontstekingsmoment. Het is simpel gezegd de electronische en moderne versie van de contactpuntjes.

deze sensor zit dus in/op de ontsteking/verdeler.




Mooi dat het opgelost is, en inclusief vervangend vervoer en 135 euro onderdelen denk ik dat ze je een nette rekening gegeven hebben en niet afgezet onder het mom van "toerist, dus komt toch nooit meer terug"

Fijne voortzetting van de vakantie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

De Hall gever (voeler) is dacht ik geen sensor maar wat ik begrepen heb de vervanger van de oude contact puntjes en die zit die in de ontsteking onder de verdeelkap. En ja die zit weer op de bak maar ik begrijp dat je dat niet zo bedoeld.
In de vraagbaak kan je de Hall zien op de pagina van de ontsteking, bij mij o.a. op pagina 169.

Mvg
Nol

Oeps RogerB je was me voor. En inderdaad een nette rekening dacht ik zo. :toppie
Ik ben wel toerist maar heb hier een huisje dus kan ze vaker zien al hoop ik van niet, althans niet in de garage. :bifun
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef:De Hall gever (voeler) is dacht ik geen sensor maar wat ik begrepen heb de vervanger van de oude contact puntjes en die zit die in de ontsteking onder de verdeelkap. En ja die zit weer op de bak maar ik begrijp dat je dat niet zo bedoeld.
In de vraagbaak kan je de Hall zien op de pagina van de ontsteking, bij mij o.a. op pagina 169.

Mvg
Nol

Oeps RogerB je was me voor. En inderdaad een nette rekening dacht ik zo. :toppie
Ik ben wel toerist maar heb hier een huisje dus kan ze vaker zien al hoop ik van niet, althans niet in de garage. :bifun

Ik neem aan dat de ontsteking bij de T4 ook gewoon op de motor zit en niet op de bak.............

Hall gever/sensor is een magnetisch element (*1)dat registreert wanneer een opening in een metalen cilindertje langs komt (4 openingen voor 4 cilinder 5 voor 5 cilinder) bij elke opening geeft ie een signaal aan de ontstekingsmodule dat ie een vonk wil, de verdeler bepaald welke bougie die vonk krijgt.

(*1) er zijn ontstekingen die niet middels magnetisme werken met met een optisch systeem, verder is het idee het zelfde.

Dus tja, deels kun je het een sensor noemen omdat ie registreerd of er een dicht of open stuk van de metalen cilinder voor zijn "oog" zit, anderzijds geeft ie een signaal dat er gevonkt moet worden, dus kun je het een "gever" noemen.

En wat betreft garagebezoekjes....

wellicht dat zij daar goedkoper onderhoud plegen dan je vaste garage in NL, is natuurlijk het overwegen waard om dan vooraf planbaar onderhoud dat ongeveer ten tijde van je verblijf in zweden moet gedaan worden in zweden te laten doen (beurten, distributie enz)

kwestie van even informeren wat de kosten van een bepaalde ingreep zijn en in NL het zelfde doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Goede uitleg en ja hij zit op de motor. Niet op de bak :lach
Ik kan niet nagaan of het uurloon lager ligt dan in Nederland maar ik heb onderhoud laten doen bij mijn garage in Nederland en dat doe ik elke keer als ik naar Zweden ga.
Helaas kan je geen onderhoud doen tegen dit soort problemen, het is electronica en het kan zo maar kapot gaan zonder kennisgeving vooraf.

Mvg
Nol
Afbeelding
Plaats reactie