Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
mazout lek - VERVOLG: OPGELOST
mazout lek - VERVOLG: OPGELOST
Vandaag rook ik de hele tijd mazout geur als ik rond de bus liep. Oke, motorkap open gedaan , en wat blijkt: die rubberen darmpjes die op de verstuivers staan, en in verbinding staan met elkaar , zweten.
Degene die zweet is de 1ste cilinder aan de dynamo... Nu moet ik opletten dat er niets drupt op de dynamo want anders zijn op de korste keren mijn lagertjes naar de haaien (op weetjewel gelezen ).
Mijn vragen zijn nu :
-wat is het nut van die darmpjes? teveel van brandstof terug afvoeren?
- kun je de darmpjes er zo van aftrekken en terug nieuwe opsteken of heb je speciale tool nodig?
- de darmpjes die je vind in autoshop , zijn die bestand tegen mazout? ze zien er in alle geval al hetzelfde uit ......
- en best allemaal tegelijk vervangen zeker, ook al kun je overal slecht aan
- moet er ontlucht worden? vw ontlucht zijn eigen zeker he?
-komt daar een hoeveelheid druk op te staan?, met andere woorden, hoger toerental , hogere druk?
toch blijft het een
grtzzz
Degene die zweet is de 1ste cilinder aan de dynamo... Nu moet ik opletten dat er niets drupt op de dynamo want anders zijn op de korste keren mijn lagertjes naar de haaien (op weetjewel gelezen ).
Mijn vragen zijn nu :
-wat is het nut van die darmpjes? teveel van brandstof terug afvoeren?
- kun je de darmpjes er zo van aftrekken en terug nieuwe opsteken of heb je speciale tool nodig?
- de darmpjes die je vind in autoshop , zijn die bestand tegen mazout? ze zien er in alle geval al hetzelfde uit ......
- en best allemaal tegelijk vervangen zeker, ook al kun je overal slecht aan
- moet er ontlucht worden? vw ontlucht zijn eigen zeker he?
-komt daar een hoeveelheid druk op te staan?, met andere woorden, hoger toerental , hogere druk?
toch blijft het een
grtzzz
Laatst gewijzigd door SCOTT op 13 aug 2009, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Re: mazout lek
Voor de meer Noorderlijke Nederlanders
Mazout is Belgisch voor Diesel
en darmpjes dat zijn slangetjes
Mijn vragen zijn nu :
-wat is het nut van die darmpjes? teveel van brandstof terug afvoeren? Ja
- kun je de darmpjes er zo van aftrekken en terug nieuwe opsteken of heb je speciale tool nodig? Nee gewoon eraf trekken en nieuwe erop steken
- de darmpjes die je vind in autoshop , zijn die bestand tegen mazout? ze zien er in alle geval al hetzelfde uit ...... Ja die zijn daarvoor gemaakt en bestand tegen Diesel
- en best allemaal tegelijk vervangen zeker, ook al kun je overal slecht aan
Ja gewoon er allemaal af gooien, het slangetjes wisselen valt wel mee in vergelijking met de gloeiers
- moet er ontlucht worden? Nee vw ontlucht zijn eigen zeker he? inderdaad
-komt daar een hoeveelheid druk op te staan?, met andere woorden, hoger toerental , hogere druk? Nee komt maar weinig druk op te staan
het hoeft maar gewoon retour te stromen
Mazout is Belgisch voor Diesel
en darmpjes dat zijn slangetjes
Mijn vragen zijn nu :
-wat is het nut van die darmpjes? teveel van brandstof terug afvoeren? Ja
- kun je de darmpjes er zo van aftrekken en terug nieuwe opsteken of heb je speciale tool nodig? Nee gewoon eraf trekken en nieuwe erop steken
- de darmpjes die je vind in autoshop , zijn die bestand tegen mazout? ze zien er in alle geval al hetzelfde uit ...... Ja die zijn daarvoor gemaakt en bestand tegen Diesel
- en best allemaal tegelijk vervangen zeker, ook al kun je overal slecht aan
Ja gewoon er allemaal af gooien, het slangetjes wisselen valt wel mee in vergelijking met de gloeiers
- moet er ontlucht worden? Nee vw ontlucht zijn eigen zeker he? inderdaad
-komt daar een hoeveelheid druk op te staan?, met andere woorden, hoger toerental , hogere druk? Nee komt maar weinig druk op te staan
het hoeft maar gewoon retour te stromen
Laatst gewijzigd door frank884 op 01 aug 2009, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: mazout lek
Die slangetjes zijn de diesel retourleidingen.
Het beste is ze allemaal tegelijk vervangen, kunt ongeveer een halve meter slang bij de dealer halen. deze heeft dat zo op voorraad.
Slang eraf trekken mocht dit niet goed gaan even het onderste stukje eraf snijden (slang een beetje insnijden) dan trek je ze zo eraf.
Oude slang op de nieuwe nog in te korten slang leggen en dan de de juiste lengte afknippen en monteren.
Is ongeveer 5-10 minuten werk.
Komt niet echt veel druk op te staan en eerder hoe lager het toeren hoe minder druk (dit ivm dan wordt er meer brandstof verbruikt).
Ontluchten hoeft niet, dit omdat het een retour slang is .
Het beste is ze allemaal tegelijk vervangen, kunt ongeveer een halve meter slang bij de dealer halen. deze heeft dat zo op voorraad.
Slang eraf trekken mocht dit niet goed gaan even het onderste stukje eraf snijden (slang een beetje insnijden) dan trek je ze zo eraf.
Oude slang op de nieuwe nog in te korten slang leggen en dan de de juiste lengte afknippen en monteren.
Is ongeveer 5-10 minuten werk.
Komt niet echt veel druk op te staan en eerder hoe lager het toeren hoe minder druk (dit ivm dan wordt er meer brandstof verbruikt).
Ontluchten hoeft niet, dit omdat het een retour slang is .
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: mazout lek
oke, thanks man
morgen werken van maken, als ik eraan kan met mijn grote handen
morgen werken van maken, als ik eraan kan met mijn grote handen
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: mazout lek
is toch gewoon 4mm slang? kan je daar ook de Gates voor gebruiken? dus niet die VW met stof erom?
Lijkt me een mooi preventief klusje bij alle andere klusjes die ik in de vakantie wil doen.
Lijkt me een mooi preventief klusje bij alle andere klusjes die ik in de vakantie wil doen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- volvosurfer
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: mazout lek
Je hebt niet speciaal dat slangetje van de VW nodig. Ik had ook lekkage en heb het ook met universele brandstof slang opgelost.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: mazout lek
ok, ik heb geen lek maar preventief vervangen kost weinig moeite.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: mazout lek
frank884 schreef:Voor de meer Noorderlijke Nederlanders
Mazout is Belgisch voor Diesel
en darmpjes dat zijn slangetjes
Mijn vragen zijn nu :
-wat is het nut van die darmpjes? teveel van brandstof terug afvoeren? Ja
- kun je de darmpjes er zo van aftrekken en terug nieuwe opsteken of heb je speciale tool nodig? Nee gewoon eraf trekken en nieuwe erop steken
- de darmpjes die je vind in autoshop , zijn die bestand tegen mazout? ze zien er in alle geval al hetzelfde uit ...... Ja die zijn daarvoor gemaakt en bestand tegen Diesel
- en best allemaal tegelijk vervangen zeker, ook al kun je overal slecht aan
Ja gewoon er allemaal af gooien, het slangetjes wisselen valt wel mee in vergelijking met de gloeiers
- moet er ontlucht worden? Nee vw ontlucht zijn eigen zeker he? inderdaad
-komt daar een hoeveelheid druk op te staan?, met andere woorden, hoger toerental , hogere druk? Nee komt maar weinig druk op te staan
het hoeft maar gewoon retour te stromen
Halloooo,
Altijd makkelijk online-vertalers voor die noordelingen.
Hoef ik het zelf niet op te zoeken.
Ga zo door.
Groetjes
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: mazout lek
ik had ook diesel lekkage.
Bij stationair lopen rook je het, bij het rijden niet.
Bak er van onderen gehaald en vochtig van diesel.
Tijdje terug gereviseerde verstuivers er in gezet.
Die waren getest,
maar blijkbaar verstaat die firma toch iets anders onder testen als dat ik doe
Maar goed een nieuw gereviseerde verstuiver met de aansluiting voor de rerourleidingen.
En die aansluiting van die retour leidingen lekte dus..
Hier kun je zien hoe het werkt..
en het komt er in via...
En zo zit het samen met wat ringen...
Ik heb destijds brandstofslang van Gates gebruikt, maar belangrijk daarbij is wel dat je het zo ver mogelijk er op steekt!!
doe er je voordeel mee...
Bij stationair lopen rook je het, bij het rijden niet.
Bak er van onderen gehaald en vochtig van diesel.
Tijdje terug gereviseerde verstuivers er in gezet.
Die waren getest,
maar blijkbaar verstaat die firma toch iets anders onder testen als dat ik doe
Maar goed een nieuw gereviseerde verstuiver met de aansluiting voor de rerourleidingen.
En die aansluiting van die retour leidingen lekte dus..
Hier kun je zien hoe het werkt..
en het komt er in via...
En zo zit het samen met wat ringen...
Ik heb destijds brandstofslang van Gates gebruikt, maar belangrijk daarbij is wel dat je het zo ver mogelijk er op steekt!!
doe er je voordeel mee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: mazout lek
ja, gewoon standaard banjo bout, wordt veel gebruikt in (oa) autotechniek om slangen aan te stuiten op een behuizing van een onderdeel.
bij terreinwagens zit op de versnellingsbakken en op de differentielen vaak zo'n bout met een slang naar een hoog punt om de ontluching van die onderdelen bij een doorwading ook droog te houden.
bij terreinwagens zit op de versnellingsbakken en op de differentielen vaak zo'n bout met een slang naar een hoog punt om de ontluching van die onderdelen bij een doorwading ook droog te houden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: mazout lek VERVOLG
Hier ben ik weer...
de slangetjes vervangen, en het slangetje waarvan ik dacht dat lekte, kwam redelijk snel los, Yes dat is ie...
Ff starten en check'en, geen lek, YES
Maar toen viel me op , op de plaats waarvan vroeger het 'slangetje' lekte, de koppeling (die van de injectiepomp komt) lekt (zweten) boven op de verstuiver. Eventjes met een sleutel bijaangetrokken maar gaf geen krimp.
Wat kan ik hieraan nu nog doen?
mvg,
de slangetjes vervangen, en het slangetje waarvan ik dacht dat lekte, kwam redelijk snel los, Yes dat is ie...
Ff starten en check'en, geen lek, YES
Maar toen viel me op , op de plaats waarvan vroeger het 'slangetje' lekte, de koppeling (die van de injectiepomp komt) lekt (zweten) boven op de verstuiver. Eventjes met een sleutel bijaangetrokken maar gaf geen krimp.
Wat kan ik hieraan nu nog doen?
mvg,
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: mazout lek - VERVOLG: NIET OPGELOST
tja, normaal gesproken gaan die inspuitleidingen niet vanzelf lekken, dus je hebt kans dat er een gaatje in de leiding zit.
wat je nog kunt proberen is de leiding losnemen, voorzichtig met heel fijn schuurpapier (p600 of fijner) het afsluitvlak opschuren en eventueel aan het uiteinde wat weg schuren/vijlen. Als het echt aan de afdichting ligt kan dat helpen, maar garantie geeft het niet.
Anders op de sloop een setje verstuiverleidingen (vorig jaar voor ACV 15 euro betaald) halen en de wartels NIET te vast aandraaien!
wat je nog kunt proberen is de leiding losnemen, voorzichtig met heel fijn schuurpapier (p600 of fijner) het afsluitvlak opschuren en eventueel aan het uiteinde wat weg schuren/vijlen. Als het echt aan de afdichting ligt kan dat helpen, maar garantie geeft het niet.
Anders op de sloop een setje verstuiverleidingen (vorig jaar voor ACV 15 euro betaald) halen en de wartels NIET te vast aandraaien!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: mazout lek - VERVOLG: NIET OPGELOST
Wartels van de brandstofleidingen op de verstuivers: 25 NM.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: mazout lek - VERVOLG: NIET OPGELOST
dank voor de aanvulling,Harry 341 schreef:Wartels van de brandstofleidingen op de verstuivers: 25 NM.
zelf doe ik het doorgaans op gevoel, waarschijnlijk vaster dan die 25Nm, maar zeker niet zo idioot vast als de laatste monteur die de leidingen op mijn pomp vastgezet heeft gedaan had leiding overgedraaid omdat de draadbus in de pomp mee draaide, kwam er niet goed bij om die ook vast te houden.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: mazout lek - VERVOLG: NIET OPGELOST
Dan moet je de leiding vervangen Deze zijn per cilinder los te krijgen bij de dealer.
Dit heb ik al vaker meegemaakt dat deze lek zijn.
Dit heb ik al vaker meegemaakt dat deze lek zijn.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options