Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Wie kan mij uitleggen hoe het voorgloeien van een '96 2.5TDI werkt.

Vandaag is de tempsensor vervangen die linksonderin zit vlak bij de verstuivers (2 aansluitingen), dit omdat ik dacht/denk dat de oude kapot was. Als de stekker eraf was met de oude sensor gloeide hij lang voor, meer als 10sec.
Als de stekker erop zat bij de oude sensor gloeide hij niet voor, nu is het warmer buiten en gloeit hij ook niet voor.

Hoe zou het voorgloeien moeten werken, gloeit hij altijd voor of op bepaalde momenten niet?

Wat zou eventueel het probleem kunnen zijn?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Duveltje-77 »

beste meneer de bruin

de tdi gloeit niet met dit weer
alleen als het kouder wordt bij niet signaleren van de sensor wordt max tijd gloeien aangehouden door de com
een tdi gloeit wel om stationair bij koude motor de schadelijke gassen te beperken ook de com regelt dat
je kunt dit met vagcom uitlezen moet je eerst de 1 ende 0 ontcijferen welke meetblokken je moet zijn weet ik niet
lees eens de website van gerrit speek en je wordt vanzelf wijs
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

interesse vraagje...
hoe kom je er bij om dit (nu) te gaan onderzoeken??
heb je startproblemen?? (dat ligt bij dit weer ECHT niet aan je voorgloeisysteem)

ik start de TDI (ook van 96 en met inmiddels 365.000 km op de klok) altijd direct (sleutel meteen doordraaien naar starten, niet wachten als ie op contact staat), ook in de winter, alleen bij flinke vorst (-5 en kouder zeg maar) laat ik hem gloeien tot het lampje uit is (en dat is dan seconde of 3 ofzo)

Nooit last van startproblemen met deze motor hoor, als je wel voorgloeit zla ie de eerste slagen wat lekkerder rondgaan en minder tokkelen, maar dat is secondenwerk.

Zeker bij zomertemperaturen merk je weinig tot niets van een uitgevallen voorgloeisysteem, dus als je onderzoek voortkomt uit stratproblemen zit je in de verkeerde hoek te zoeken denk ik.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

ik heb geen startproblemen, tijdje terug wel maar toen bleek er een o-ring te missen bij het brandstoffilter.

Toen de sensor kapot was gloeide hij ook maar 1 seconde voor net als nu vandaar dat ik dacht dat het niet goed was.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

mijn ervaring met TDI motoren (VW en Landrover) is dat je boven de -5 ongeveer geen gloeisysteem nodig hebt (althans zo lijkt het in elk geval)

kortom, niets aan doen als ie goed start ;-)

slecht starte nbij een TDI als het niet ECHT koud is, is lucht of verstopping/blokkade in het brandstofsysteem, sterk afwijkende pomptiming, of compressieprobleem.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

heb vanavond wel eindelijk de pomptiming kunnen meten, die staat echt niet goed, schommeld tussen de 36 en 61 5 minuten warm gereden.
Moet ik dus echt even uitzoeken of dat ik langs de VW moet of dat ik zelf wat kan doen met VAG-COM.
Benzinetemp op 153 graden
Tips zijn wel welkom
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Harry62 »

De meeste gloeisystemen werken tot +/- 30 graden celcius. En gloeien ook na tot zo'n 80/90 seconden
Ook als het buiten warm is! Dit geld met name voor een computer gestuurde diesel.
Dit nagloeien is voor:
-Om de motor beter te laten lopen vooral stationair
-Ook voor een stukje geluidsreductie
-Milieu overweging (betere verbranding dan zonder gloeien)

De ABL en AAB motor gloeien in ieder geval nog bij 50/60 graden.
En dit voorgloeien kan al beginnen met het openen van de bestuurdersdeur.
Zij gloeien ook na met de zelfde redenen als Tdi's

Wel is het zo dat alleen bij het op contact zetten het voorgloeilampje brandt.
Van het nagloeien zie je niets (kun je wel meten als je dat wil)

Het is inderdaad de sensor bij de 1e en 2e verstuiver die bepaald wat de temperatuur is.
Die heb je nu vervangen dus zou het goed moeten zijn. Of je hebt één of meerdere gloeibougies kapot.
Dit is ook te meten met een ampere tang. Zet hem op contact (koude motor) en meet het afgenomen vermogen.
Dit moet ongeveer 60 ampere zijn ongeveer 10% tollerantie
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

vanochtend dus slecht starten, heb de stekker er maar weer afgehaald dat wat Roger zei wel eens het probleem kan zijn.
Als me aircocompressor is vervangen laat ik de boel goed op tijd zetten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door stijnh »

wij hebben heel de vorige winter met 5 kapotte gloeiers gereden zonder het te weten.
niet 1 maal, niet kunnen starten.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Harry62 »

Je zou ook nog eens naar je brandstof leiding kunnen kijken of deze wel geheel dicht is.
En dan met name vanaf de tank tot de pomp. Vooral bij het filter.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Als ik hem laat voorgloeien start hij direct, zonder voorgloeien duurde het eerst 10sec en kwam er grijze stinkrook uit zoals onverbrande diesel.
Ik denk dat tijdens de grote beurt die hij heeft gehad de afstelling iets is verschoven, pomptiming schommelt behoorlijk.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

op zich is timing afstellen goed te doen als je VAG com hebt, is al vaker beschreven hier op het forum geloof ik.

vooral geduld kwestie, telkens een klein beetje verstellen totdat ie goed staat, of met lopende motor afstellen maar dan heel goed oppassen dat je niet tussen de riem komt ofzo.

maar met gloeien zal een slecht getimede diesel beter aanslaan, dus denk dat je die timing eerst eens goed moet zetten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door stijnh »

behoorlijk schommelen van de timing kan wijzen op slechte spanrollen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

zal hem binnenkort nog eens uitlezen.

Ik heb wel het e.e.a. aan info gevonden maar is allemaal niet 100% duidelijk.
Stijn kan jij wat tips geven? biertjes zijn onderweg, wel een beetje sloom maarja eind goed al goed :proost
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door stijnh »

timing word geregeld door een spanrol en en stelrol die je moet instellen.

als die spanrol niet meer goed is en niet meer gelijkmatig spant kunnen er schommelingen in de spanning van de riem optreden wat schommelingen in de timing als gevolg heeft.

zie ook http://213.239.212.66/wiki/Einspritzpumpe

wanneer is de laatste riemwissel gedaan en zijn de spanrollen mee vervangen want die van de injectiepomp worden soms wel eens overgeslaan uit gierigheid.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie