Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

storing snelheidssignaal

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

storing snelheidssignaal

Bericht door pieter 762 »

Ik heb een vreemde storing, hopelijk heeft iemand dit eerder meegemaakt of weet waar ik de oplossing moet zoeken.
De eerste paar km na (koud) starten vliegt de naald van de snelheidswijzer alle kanten op om daarna langzaam aan de juiste snelheid aan te geven. Dat is steeds weer, elke dag opnieuw. Op zich geen groot probleem.

Gisteren bleek echter dat nu mijn VDO navigatie (die aan snelheidspuls hangt) volledig verkeerde snelheidsinfo doorkrijgt. Normaal navigeren is dan eigenlijk niet meer mogelijk. Terwijl de teller wel de goede snelheid aangeeft blijft de navigatie voortdurend verkeerde info ontvangen...

Vandaag even bij dealer binnengestapt, aan diagnose gehangen, volgens monteur kon hij niet meer doen dan "een storing wissen". Of ik wilde terugkomen na de vakantie als de ervaren monteurs weer terug zijn. Wel nu 48 euro afgetikt voor dit onderzoekje.

Helaas heb ik geen foutcode doorgekregen.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn ? Ik ga volgende week op vakantie :gekte

bedankt alvast voor het meedenken
gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: storing snelheidssignaal

Bericht door Rotor »

Misschien iets mis met de dynamo? daar komt toch ook het signaal weg voor de VDO.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: storing snelheidssignaal

Bericht door Roger B. (11)61 »

:bifun typisch klok en klepel verhaal Rotor :knipoog

bij sommige t4's komt het toerentalsignaal van de dynamo.

het snelheidssignaal is in tegenstelling tot het toerentalsignaal (van de dynamo) snelheidsafhankelijk en niet toerental afhankelijk (dynamo draait evenredig met het motortoerental, niet met de snelheid)


Een aantal mogelijkheden:
-stekker los, waarschijnlijk op de zekeringkast
-draadbreuk/beschadiging waardoor deel van de pulsen niet doorkomt of er af en toe kortsluitng naar massa (of andere draad met plus) is
-pulsgever op de versnellingsbak defect (aan het raken)
-als de VDO er pas in zit, wellicht dat daardoor de pulsgever te zwaarbelast wordt (dan dus een API nodig om het signaal schoner en sterker te maken)

is er vlak voor het probleem naar voren kwam iets gewijzigd aan de bus (onderhoud of inbouw van een of ander systeem oid)?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: storing snelheidssignaal

Bericht door pieter 762 »

Hoi Roger,
Nee er is niets gewijzigd, ook geen onderhoud geweest, eigenlijk is er helemaal niets veranderd. De VDO heb ik al enkele jaren, vorige week nog prima, nu ineens niet meer.
Wat ik er nog van kan zeggen is dat het wel vreemd is dat de VDO consequent iets minder dan de helft van de snelheid aangeeft die ik in werkelijkheid rijd :bonk

Mogelijk dat beide problemen helemaal niets met elkaar te maken hebben, maar ik heb het toch even aangegeven omdat je het maar nooit weet
Ik vrees ook dat dit zo'n probleem is waar een dure monteur uren naar kan zoeken, misschien wel zonder resultaat...?

dank je, gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Plaats reactie