Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

starten als een speer vanmorgen, nu ook gewoon met de tempsensor aangesloten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door René »

:yes :jumpklap

Weer voor elkaar.

Mooi, kun je weer lekker :driveT4

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:Er blijken een tijdje 2 soorten waterpompen geweest te zijn die beidde een andere diameter hadden.
Tsjaa was de oude waterpomp niet de juiste of de nieuwe :nuts ze hebben nu dus extra werk gehad om alles weer netjes af te stellen en op tijd te zettten
verschil in waterpompen is dat de oude een ander aantal tanden op het riemwiel heeft dan de nieuwe (13 /11 meen ik) maar dat heeft 0,0 effect op je motortiming (als de riem juist gemonteerd wordt) ik meen zelfs dat de nieuwe eigenlijk op alle motoren gemonteerd zou moeten worden (tdi's dan)

als bij het vervangen van de distributieriem de krukas en nokkenas op tijd gezet worden en dan de riem gemonteerd wordt dan maakt het niet uit wat voor waterpomp er nog langs die riem loopt.

de brandstofpomp wordt door een riem vanaf de andere kant van de nokkenas aangedreven, die timing kun je weer apart beïnvloeden
zonder dat je motor direct in de soep draait omdat de riem een tandje verkeerd staat (eerder dat ie gewoon niet loopt)

maar nokkenas- en pomptiming afstellen dan zit je eerder tussen de 230 en 280 euro denk ik.....

Zonde geld aangezien het in mijn ogen gewoon niet goed afgeleverd werk bij het vervangen van de riemen geweest is (dus garantie)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. schreef:
sgsdebruijn schreef: Zonde geld aangezien het in mijn ogen gewoon niet goed afgeleverd werk bij het vervangen van de riemen geweest is (dus garantie)
Ik durf nu niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit gekomen is na de beurt, hij rijdt in ieder geval wel beter dan dat hij ooit gedaan heeft dus tsjaa conclusie zou kunnen zijn dat hij al niet zo lekker stond en na de beurt nog iets minder.

Ik ben in ieder geval blij dat het wee goed is,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar zelfs al stond de boel niet goed voor de vervanging van de riemen, daarna had ie gewoon goed moeten staan....... of is het zo'n garage die niet op merktekens let maar de nieuwe riem erop zet zoals de oude eraf komt? (wat dus bij de pompriem 100% zeker niet lukt als ze ook de rollen vervangen)

Ik ben blij dat ik veel zelf kan en in elk geval een garage voor gek kan verklaren als ze me echt onzin verkopen.... moet er niet aan denken als auto-leek overgeleverd te zijn aan de manier waarop veel autobedrijven met hun klanten om gaan.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Multivan Generation »

Ik vind het ook een vreemd verhaal dat door een waterpomp te vervangen de brandstof pomptiming ineens beter wordt.
Ik denk ook dat die waterpomp onnodige extra kosten zijn geweest.


Maar alle negativiteit weer aan de kant.
Je kunt weer fijn :driveT4
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals ik het lees hebben ze nu de pomp niet vervangen maar verklaren ze het verkeerd op tijd staan daardoor.............

wat dus zou betekenen dat de nokkenas verkeerd gestaan heeft en daardoor ook de pomp (wat moet die nu lekker lopen joh!)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. schreef:zoals ik het lees hebben ze nu de pomp niet vervangen maar verklaren ze het verkeerd op tijd staan daardoor.............

wat dus zou betekenen dat de nokkenas verkeerd gestaan heeft en daardoor ook de pomp (wat moet die nu lekker lopen joh!)
Dat was of is inderdaad het verhaal en hij loopt inderdaad supergoed, met name soepel.
De garage waar ik altijd kom zei dat ze juist erg naar de kenmerken hadden gekeken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

nu is de TDI van de T4 niet een motor met heel duidelijke merktekens.... dus ik kan me fouten daarin wel een beetje voorstellen, maar een beetje monteur merkt dan toch dat ie op lage toeren eigenlijk verdomd beroerd loopt....

Heb zelf ook 1 tand versprongen nokkenasriem gehad, en dat loopt, zeker als ie nog niet warm is, echt niet lekker tot pakweg 2000 toeren, daarboven merk je er niet zo veel van.

daarnaast draait men bij de officiele procedure van VW het nokkenasriemwiel van de brandstofpompriem los bij de installatie zodat dit verdraaien kan tov de nokkenas, dit wordt ook wel vaker niet gedaan.........

als je echt pech hebt is er bij VW in de fabriek al een montage foutje gemaakt......................
Vriend van me heeft nieuw een 88pk TDI gekocht in -ik meen- 2003, half jaartje terug was ie de 100.000 voorbij, dus dan maar effe de riemen vervangen. Ik zou hem bellen wanneer ik in Limburg was, dan zou hij de riemen vervangen zodat ik bij hem langs kon met de laptop om hem te helpen het inspuittijdstip afstellen....

Toen ik daar kwam had ie de riemen er exact op liggen zoals de boel stond toen de oude riemen er nog op zaten, hij kon alleen de merktekens op vliegwiel en pompwiel niet vinden (dus zelf merktekens gezet).

Ik gecontrolleerd, (dat merkje op het vliegwiel is inderdaad lastig te zien en die van de pomp moet je ook weten waar je moet zoeken...)
Blijkt ie dus 1 tand verkeerd te staan op het pompwiel......
De boel los en op tijd gezet volgens de merktekens...... nevernooit niet aanslaan he, nog geen plofje ontbranding....
alles drie keer gecontrolleerd, nog met Peter (MVgen.) gebeld of die ideetjes had...
uiteindelijk de pomp weer een tandje verkeerd gezet........ starten en aanslaan (niet netjes lopen, maar wel aanslaan...)

Warm getokkeld en laptop eraan, netjes afgesteld en prima lopen.

De dag erna nog eens gebeld of ie smorgens ook weer goed startte en liep.... Kon alleen het idee zijn zei ie, maar volgens hem startte en liep ie beter dan ie ooit gedaan had.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door rick_k »

Dat van een tandje verspringen op de inspuitpomp is vaker. Met de PSA diesels gebruik ik dat trucje ook wel. Nu heb ik er 1tje die 3 afgebroken tuimelaars heeft dus die heb ook een timingsfoutje gehad...

Maar ach, ik doe ook bijna alles zelf (zoals dat blok hierboven, blok in de bok, kop eraf, alles vervangen wat stuk is, en weer inbouwen in mijn 205) dus ik ken ook een hoop vertellen aan de garagehouder als die onzin staat te verkopen.

Sommige verkopen echt onzin.

De waterpomp draait namelijk in principe vrij. Dus de timing kan nooit veranderen, alleen het toerental van de pomp kan veranderen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij was de NOKKENASRIEM een tandje versprongen (en daarmee ook de pompriem omdat die door de nokkenas wordt aangedreven) bij de 2,5 TDI schijnt 1 tandje te kunnen zonder dat de kleppen de cilinders raken............

ik heb begrepen dat de nieuwe versie waterpomp minder tandjes heeft zodat ie sneller draait en zo betere opbrengst heeft en dat zou weer wat problemen moeten voorkomen met de koeling............ de oude pomp zou zelfs niet meer geleverd worden, zo heb ik begrepen. Maar inderdaad, zoals ik zelf al zei, mag geen invloed op timing hebben welke pomp er in zit, zat of gezet wordt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Duveltje-77 »

volgens mij is het anders
de oude heefd 18 tanden
de nieuwe 20 tanden
de wapu zit aan de andere kant van de spanner dus dit zou wel degelijk effekt kunnen hebben op de nokkenas timing
en pomptiming maar een tandje nee
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

Duveltje-77 schreef: de wapu zit aan de andere kant van de spanner dus dit zou wel degelijk effekt kunnen hebben op de nokkenas timing
en pomptiming maar een tandje nee
mvg ronald
als je de pomp vervangt dan zet je de riem er opnieuw op, dus krukasriemwiel en nokkenasriemwiel op tijd en riem erop, maakt dan toch niet uit hoeveel tanden die wapo ertussen heeft............................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Duveltje-77 »

als je de nokkenas tandwiel los haalt en opnieuw afsteld niet nee
maar veel bedrijven doen dit niet met de nieuwe pomp
en dan is je kruk nok timing niet goed
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

zal wel iets over het hoofd zien,

maar als ik de nokkenas (het riemwiel op het merkteken als dat er zou zijn) zet (oftewel de nokkenas staat in de juiste stand voor het BDP cilinder 1) en de 1e cilinder op BDP (merkteken vliegwiel) en ik leg er dan een riem op.... dan maakt het toch geen donder uit hoeveel riem (ander formaat waterpompwiel) er tussen krukas- en nokkenas riemwiel zit, na twee omwentelingen staan biede riemwielen weer in de zelfde stand

waarom zou een andere pomp ertussen dan de nokkenastiming (en daarmee de pomptiming) beïnvloeden?

Ik bedoel, als beide riemwielen goed staan en de riem erop gelegd wordt maakt de afstand tussen de beide riemwielen (hoeveel tanden van de riem) toch niets uit voor de timing? het aantal tanden dat voorbij komt en de stand waarin je begint bepaald de stand van de nokkenas, al zou je een meter tussen de kop en het blok erbij zetten en een veel langere riem nemen, dan nog is het een kwestie van beginstand goed zetten en dan riem erop (afgezien van rek in de riem, maar bij 2 tandjes meer is dat te verwaarlozen denk ik)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie