Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Multivan Generation »

ik denk,
dat ze sgsdebruin euro's uit de zak hebben geklopt, met een verhaal over een pomp,
terwijl ze waarschijnlijk een keer verzuimd hebben,
om hem goed op tijd te zetten.

Beetje zichzelf indekken verhaal.

Maar het belangrijkste... hij rijdt weer super goed en hij is tevreden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

We hebben het over 2 garages, de 1ste die de boel heeft vervangen heeft juist naar de kenmerken gekeken maar hij liep toch niet echt lekker na .vervangen diverse zaken. Met name starten ging slecht, dacht eerst rubbertje bij de bpomp.

Aangezien de VW hem nauwkeuriger kan afstellen heb ik hem daar heen gebracht om dat te laten doen.
Ze zouden alleen de dynamische pomptiming aanpassen maar volgens de monteur was dat niet afdoenden en diende de nokkenas of iets dergelijks (mijn kennis is beperkt) afgesteld te worden en daarna de dynpomptiming dit omdat er een verschil in waterpomp zou zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat als de ene pomp bv diameter 10cm met x tanden de pomp met meer tanden een grotere diameter moet hebben om zodoende dezelfde vertanding te hebben. Mijn gevoel zegt ook dat dat niets uitmaakt voor de omwenteling alleen staat er iets meer spanning op de snaar.

Zoals ik al eerder schreef heeft de bus nooit beter of hetzelfde gelopen als nu, dus dat is het positieve alleen waren de kosten wel hoog.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Harry62 »

Ik lees dit al even mee en dacht eerst hetzelfde als Roger. Maar ik denk dat Ronald gelijk krijgt.

Het gaat na mijn mening om het aantal tandjes/nokjes op de riem.
Als er geen tanden opzitten zou het niets uitmaken.
Maar nu ben je afhankelijk van je tanden op de riem.
Die 2 tanden minder op je Wapo geeft een kleinere diameter en dat is niet gelijk aan de afstand van één nok/tand op de riem.
Je houd dus riem 'over' dat compenseer je door krukas of nokkenas te verstellen.
Of zit ik er nu ook naast?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou, volgens mij verstel je de spanner/geleiderol om de juiste spanning te krijgen.

als je de distributieriem monteerd moet je zorgen dat nokkenasriemwiel en krukasriemwiel goed staan, en dan de riem erop leggen. Hoeveel tanden er tussen beide riemwielen zitten in in principe niet relevant aangezien er bij twee krukasomwentelingen evenveel tanden voorbij komen als bij een nokkenas omwenteling, hoeveer tanden riem er tussen die twee onderdelen zit maakt niet uit.

Het is uiteraard wel van belang bij de montage te zorgen dat na de montage van de riem beide riemwielen nog steeds gelijktijdig in de juiste stand kunnen staan!

dus als je de riem GOED monteerd maakth et niet uit hoeveel tanden de wapo heeft (zoals ik eerder al zei, volgens mij is de nieuwe voor ALLE 2,5 liter TDI-motoren (in de T4?)bedoeld, niet alleen voor jongere modellen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Harry62 »

Ik bedoel ook niet dat je met de wapo de riem strakker zet, maar dat als er een kleiner tandwiel
inzit de riem aan die kant slokker ligt. Trek je de riem nu op spanning met de spanrol zal hij de
nokkenas waarschijnlijk meetrekken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

daarom moet je ook zorgen dat kruk- en nokkenas NA het spannen goed staan bij het monteren van een distributieriem.....

dat is wat ik zeg, als je de riem goed monteerd maakt het formaat van dat extra wiel niet uit (binnen de marge die de spanner spannen kan en lengte die de riem heeft)

kortom, die pomp is niet de reden dat de boel niet op tijd stond, de knuppel die hem erop gezet heeft heeft het niet goed gedaan en daarom staat de boel niet op tijd :knipoog

en de smoes, speciaal gereedschap en informatie niet hebben....tja dan moet je d'r met je p@ten vanaf blijven en de klant eerlijk zeggen dat je het niet goed kunt doen.

Overigens van dat speciale gereedschap heel erg mee, een OBD interface van nog geen 20 euro, een gratis op het net te vinden programma en een laptop.... als garage zijnde kun je die spullen voor meer dingen gebruiken dan alleen het afstellen van een distributie bij de T4 tdi............mechanische gereedschappen... eigenlijk alleen een relatief goed zelf te maken tool om de krukas tegen te houden voor het vastdraaien van de krukaspulley...... die hebben ze nu ook nodig gehad, dus DAT zal het probleem niet geweest zijn. (al vraag ik me af of de krukasbout wel juist vastgezet is en of ze de bout en het diamantschijfje vervangen hadden.ga je toch ook aan twijfelen aan dat soort dingen......)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door rick_k »

Ik ga met Roger mee.

Omdat de waterpomp meer tandjes heeft, blijft ie ook de afstand hetzelfde houden tussen de nokkenas en krukas.

Maar omdat ie meer tandjes heeft, zijn ze waarschijnlijk op een half tandje uitgekomen en hebben ze de verkeerde kant gekozen ( heeft mij al eens 3 kleptuimelaars gekost bij een 2,1 PSA diesel) en dus was de timing fout.

Maar goed nu werkt alles weer dus laten we het daar maar bij houden dan.

mvg Rick
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Egbert&Manon »

Goh, Roger, gooi het er maar lekker uit!
Heb je weer een slechte internetverbinding?

Toch weer een leerzame topic hoor!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

krukasspul stond op de rekening, heb nog even door de vw garage laten checken of hij goed vast zat enz..
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Harry62 »

Inderdaad heeft de oetlul die de eerste keer de riem gemonteerd heeft niet opgelet.
En het heeft zeker niet (veel) invloed gehad op het slecht lopen van de motor.
Een beetje monteur zal dat toch moeten merken als de riem verkeerd staat.

Maar het verhaal van de grotere of kleinere wapo heeft mijn inziens wel invloed op de afstelling van de pomp.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Duveltje-77 »

zo aangezien de pc het weer doet en mijn ww weer gevonden heb
ga ik hier nog even uitleg geven over de riem met grotere waterpomppoeli

met een groter waputandwiel verander je de hoek van de riem dus ook je raadt het al
de afstand tussen nok en krukas
dit krijg je ook als je de kop vlakt bv
maar voor de nok kruk timing is dit minimaal en geen ding om zorgen over te maken
maar wel als de pomptiming aan de andere kant ook verloopt
deze zal verlopen en zal op tijd moeten worden gezet

nog even een toelichting op de hoek van de riem
om de pomp fijn af te stellen ga je ook de hoek van de riem veranderen of niet dan
je zou theoretisch ook een grotere of kleinere omlooproller kunnen pakken
de riem spanning verandert niet nadat je hem opnieuw opspanning gezet hebt
maar toch veranderd de timing

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zal de topicnaam veranderen naar slecht starten door verkeerde pomptiming na waterpompwissel

Bedankt voor je uitleg Ronald.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Roger B. (11)61 »

Duveltje-77 schreef: nog even een toelichting op de hoek van de riem
om de pomp fijn af te stellen ga je ook de hoek van de riem veranderen of niet dan
je zou theoretisch ook een grotere of kleinere omlooproller kunnen pakken
de riem spanning verandert niet nadat je hem opnieuw opspanning gezet hebt
maar toch veranderd de timing

mvg ronald
Het is niet zozeer de hoek van de riem, maar de effectieve lengte van de riem aan één zijde van de riemwielen.

Doordat je de riemlengte korter of langer maakt zullen de riemwielen van nokkenas en brandstofpomp tov elkaar verdraaien (bij korter maken hou je riem "over" en draaien de riemwielen van elkaar weg, bij langer maken heb je riem tekort en trek je de riemwielen naar elkaar toe.

Als ze bij de montage van de nieuwe riem strikt het werkplaatshandboek gevolgd hadden, dan hadden ze zelfs het nokkenasriemwiel los van de nokkenas gemaakt en krukas en nokkenas tov op tijd gezet met de riem erop en dan het nokkenasriemwiel weer vastgezet. Dan heb je dat waterpompprobleem dus verholpen.

Als je dat niet doet, dan moet je nog altijd bij het vervangen van de distributieriemen de inspuittiming dynamisch afstellen (met VAG-com bijvoorbeeld) en dat doe je door het verstellen van de geleide rol aan de versnellingsbak zijde. Als je het daar niet mee red, dan moet het nokkenasriemwiel aan die kant los, en een tikkie verdraaid worden tov de nokkenas (en daarmee verstel je ook de timing)

Een klusje dat je flink wat tijd kan kosten als je buiten het meetberijk van VAG-com terecht komt (255 is maximale dat ie kan aangeven, maar dat doet ie zowel als je teveel te vroeg als te laat zit) door het nokkenasriemwiel een tikje te verdraaien tov de nokkenas verplaats je je regelbereik met de geleide rol en kun je de fijnafstelling weer daarmee doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Duveltje-77 »

dus in het kort om het hoofstuk te sluiten
bij de zelfde riem en een grotere wapu poeli wordt riem theoretisch korter
waardoor de nokkenas zal verdraaien deze zal dan opnieuw op tijd moeten worden gezet

als ze dit niet hebben gedaan en de pomp ook niet hebben afgesteld dan zal de pomp vroeg staan

maar als nog we praten hier over nokgraden geen noktanden het is minimaal
alleen de pomp kan er flink last van hebben.

een vroege inlaat kan zelfs positief zijn voor het vermogen

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie