Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Biturbo/registerladung
Re: Biturbo/registerladung
Ik zou om te beginnen alle belemmerende onderdelen vervangen of aanpassen: grotere turbolader, grotere downpipe, roetkat verwijderen, eventueel groter uitlaatsysteem, egr-plaatje aanbrengen, chiptuning. Verder sterkere cilinderkoppakking, grotere intercooler, grotere oliekoeler!!! Dit levert misschien al 50 pk en meer dan 100 Nm extra op, als het niet meer is............
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Biturbo/registerladung
Die 2.5TDI T4 blok kun je zo moeiteloos naar 300PK brengen , denk maar aan de bekende "shadowmaker" uit het hoge Noorden . De brave man is een bakker die met zijn T4 dagelijkse broodrondes rijd , en in het weekend trekt hij sprintjes met zijn dikke 300PK brakende TDI ...vaniac schreef:Ik zou om te beginnen alle belemmerende onderdelen vervangen of aanpassen: grotere turbolader, grotere downpipe, roetkat verwijderen, eventueel groter uitlaatsysteem, egr-plaatje aanbrengen, chiptuning. Verder sterkere cilinderkoppakking, grotere intercooler, grotere oliekoeler!!! Dit levert misschien al 50 pk en meer dan 100 Nm extra op, als het niet meer is............
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34361
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Biturbo/registerladung
moeiteloos, dat betekend toch zonder moeite??
Ik denk wel dat er wat moeite en bloed zweet en tranen en vooral werkuurtjes in zitten
Ik denk wel dat er wat moeite en bloed zweet en tranen en vooral werkuurtjes in zitten

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Biturbo/registerladung
Hallo wjwellers,
Meer vermogen is in principe heel simpel.
Meer vermogen is meer lucht comprimeren en meer brandstof erin spuiten.
Een goed in en uitlaattraject dan ook nog liefst voor een beetje economie zeg maar.
Nu weet ik niet of een nieuwe t5 ook nog pompverstuivers hebben.
Maar hier zit toch wel een beetje de beperkende factor.
Een pompverstuiver kan nu eenmaal niet alleen maar meer brandstof op het juiste moment inspuiten, hij wordt aangedreven door een nok, en de slag en de diameter van de pomp zal de hoeveelheid brandstof beperken.
Nu kun je wel stiekem iets eerder beginnen met inspuiten en iets langer doorgaan.
Maar in beperkte mate. De thermische belasting zal hier wel aanzienlijk door toenemen.
Rijdt zelf in een gechipte 174 pk vanaf 4000km tot nu 120000km geen problemen.
Maar in het onderste toerengebied zeg onder de 1700 toeren vrij dood.
Waarna het vermogen toch wel vrij stevig inkomt.
Met zon grote bladblazer zal dat allemaal niet beter worden.
Een goede tuner zal hier met allerlei kunstgrepen in de electronica aardig wat van weg weten te poetsen .
Maar het koppel bij super lage toeren van een atmosferische diesel dat mis ik nog wel eens.
Succes allemaal.
Meer vermogen is in principe heel simpel.
Meer vermogen is meer lucht comprimeren en meer brandstof erin spuiten.
Een goed in en uitlaattraject dan ook nog liefst voor een beetje economie zeg maar.
Nu weet ik niet of een nieuwe t5 ook nog pompverstuivers hebben.
Maar hier zit toch wel een beetje de beperkende factor.
Een pompverstuiver kan nu eenmaal niet alleen maar meer brandstof op het juiste moment inspuiten, hij wordt aangedreven door een nok, en de slag en de diameter van de pomp zal de hoeveelheid brandstof beperken.
Nu kun je wel stiekem iets eerder beginnen met inspuiten en iets langer doorgaan.
Maar in beperkte mate. De thermische belasting zal hier wel aanzienlijk door toenemen.
Rijdt zelf in een gechipte 174 pk vanaf 4000km tot nu 120000km geen problemen.
Maar in het onderste toerengebied zeg onder de 1700 toeren vrij dood.
Waarna het vermogen toch wel vrij stevig inkomt.
Met zon grote bladblazer zal dat allemaal niet beter worden.
Een goede tuner zal hier met allerlei kunstgrepen in de electronica aardig wat van weg weten te poetsen .
Maar het koppel bij super lage toeren van een atmosferische diesel dat mis ik nog wel eens.
Succes allemaal.
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Biturbo/registerladung
Was iemand hier op het forum die beweerde een stationair koppel te hebben van 400nm... tuurlijkpieters schreef:Hallo wjwellers,
Meer vermogen is in principe heel simpel.
Meer vermogen is meer lucht comprimeren en meer brandstof erin spuiten.
Een goed in en uitlaattraject dan ook nog liefst voor een beetje economie zeg maar.
Nu weet ik niet of een nieuwe t5 ook nog pompverstuivers hebben.
Maar hier zit toch wel een beetje de beperkende factor.
Een pompverstuiver kan nu eenmaal niet alleen maar meer brandstof op het juiste moment inspuiten, hij wordt aangedreven door een nok, en de slag en de diameter van de pomp zal de hoeveelheid brandstof beperken.
Nu kun je wel stiekem iets eerder beginnen met inspuiten en iets langer doorgaan.
Maar in beperkte mate. De thermische belasting zal hier wel aanzienlijk door toenemen.
Rijdt zelf in een gechipte 174 pk vanaf 4000km tot nu 120000km geen problemen.
Maar in het onderste toerengebied zeg onder de 1700 toeren vrij dood.
Waarna het vermogen toch wel vrij stevig inkomt.
Met zon grote bladblazer zal dat allemaal niet beter worden.
Een goede tuner zal hier met allerlei kunstgrepen in de electronica aardig wat van weg weten te poetsen .
Maar het koppel bij super lage toeren van een atmosferische diesel dat mis ik nog wel eens.
Succes allemaal.

- Remmen is angst, gas zit rechts! -
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Biturbo/registerladung
Jij praat wel een hoop hier op het forum, maar als je nou even bij JBautoservice langs gaat dan weet je waar je over praatWas iemand hier op het forum die beweerde een stationair koppel te hebben van 400nm... tuurlijk

- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Biturbo/registerladung
Tuurlijk...Donald4Motion schreef:Jij praat wel een hoop hier op het forum, maar als je nou even bij JBautoservice langs gaat dan weet je waar je over praatWas iemand hier op het forum die beweerde een stationair koppel te hebben van 400nm... tuurlijk
Ik heb Jos gesproken op Zandvoort.
Heb hem net weer gesproken en die stuurt zometeen een mailtje met uitdraai.
Maar Donald, jij denkt dat dat kan, een stationair koppel van 400nm???
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Biturbo/registerladung
Blijkt idd een 400Nm bij een 1500 tpm bij 1 van de bussen. De mijne zit op 1600 tpm op 400Nm. Maar ik heb dan ook niet dezelfde setup met aangepaste verstuivers.
Scheelt wel 600 toeren maar lijkt mij wel duidelijk dat de turbo onderin snel op gang komt en daarna vrolijk doorgaat.
Groeten Edje
Scheelt wel 600 toeren maar lijkt mij wel duidelijk dat de turbo onderin snel op gang komt en daarna vrolijk doorgaat.
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Biturbo/registerladung
Stationair is bij mij toch echt 800 toeren...
Heb nog geen mailtje van Jos, wacht het nog even af.
Heb nog geen mailtje van Jos, wacht het nog even af.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: Biturbo/registerladung
Hallo wjwellers,
Vrij spectaculair allemaal als ik het zo lees.
En ben toch nog benieuw of iemand daar nog een uitdraai van krijgt.
400 nm bij 1600 toeren vind ik al vrij spectaculair mag ik wel zeggen.
En ik wil mij nog wel even in het verhaal mengen.
Stationair dat geloof ik niet.
Die 400 nm bij 1600 toeren daar kan ik me in de verte wel iets bij voorstellen.
Maar... Dat is dan vanaf 800 toeren volgas en dan als de naald de 1600 toeren voorbij gaat zou je dan 400nm meten.
Dit lijkt me toch niet helemaal een realistische situatie.
En dan nog een vraag?, Vanaf zon 2100 toeren zou dan zon 520 nm of zelfs nog meer voorhanden kunnen zijn. Is dat wel handig in de eerste twee versnellingen??
Of is dit dan weer weg getuned en blijft die 400 nm dan even constant??
Nou ja vragen genoeg.
Ik zie het wel van jullie.
Succes allemaal.
Vrij spectaculair allemaal als ik het zo lees.
En ben toch nog benieuw of iemand daar nog een uitdraai van krijgt.
400 nm bij 1600 toeren vind ik al vrij spectaculair mag ik wel zeggen.
En ik wil mij nog wel even in het verhaal mengen.
Stationair dat geloof ik niet.
Die 400 nm bij 1600 toeren daar kan ik me in de verte wel iets bij voorstellen.
Maar... Dat is dan vanaf 800 toeren volgas en dan als de naald de 1600 toeren voorbij gaat zou je dan 400nm meten.
Dit lijkt me toch niet helemaal een realistische situatie.
En dan nog een vraag?, Vanaf zon 2100 toeren zou dan zon 520 nm of zelfs nog meer voorhanden kunnen zijn. Is dat wel handig in de eerste twee versnellingen??
Of is dit dan weer weg getuned en blijft die 400 nm dan even constant??
Nou ja vragen genoeg.
Ik zie het wel van jullie.
Succes allemaal.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Biturbo/registerladung
Ik heb dan wat voor me beurt gesproken met stationair 400Nm, sorry :yingyang
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Biturbo/registerladung
[quote="pieters"]Hallo wjwellers,
400 nm bij 1600 toeren vind ik al vrij spectaculair mag ik wel zeggen.
Dat klopt wel hoor, dat kan edjeraketje wel bevestigen.
Jos heeft nog steeds geen mail gestuurd. Zal anders morgen nog even bellen.
Gr, Robin
400 nm bij 1600 toeren vind ik al vrij spectaculair mag ik wel zeggen.
Dat klopt wel hoor, dat kan edjeraketje wel bevestigen.
Jos heeft nog steeds geen mail gestuurd. Zal anders morgen nog even bellen.
Gr, Robin
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Biturbo/registerladung
Kijk eens aan!
moet zeggen 240 pk, is maar 30 meer dan een gechipte 174. En dat voor 2000 euro...
hij is trouwens nog laat aan het werk. 23:30
moet zeggen 240 pk, is maar 30 meer dan een gechipte 174. En dat voor 2000 euro...
hij is trouwens nog laat aan het werk. 23:30
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: Biturbo/registerladung
Das alleen de turbo dan de montage en software op maat nog. Tel maar even door
. Vind het nog steeds de uitgave waard.
Het is misschien maar 30 pk meer maar zonder die turbo zul je dat niet bereiken zonder dat je de boel thermisch naar zijn grootje gaat.
En zoals ie nu rijdt/trekt en sleurt dat heeft ie met wat voor tuning dan ook nog niet gedaan.
Groeten Edje

Het is misschien maar 30 pk meer maar zonder die turbo zul je dat niet bereiken zonder dat je de boel thermisch naar zijn grootje gaat.
En zoals ie nu rijdt/trekt en sleurt dat heeft ie met wat voor tuning dan ook nog niet gedaan.
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: Biturbo/registerladung
robindekeiser schreef:Kijk eens aan!
moet zeggen 240 pk, is maar 30 meer dan een gechipte 174. En dat voor 2000 euro...
hij is trouwens nog laat aan het werk. 23:30
Niet zo moeilijk he, de eerste helft van het tunen gaat het makkelijkst en is daarom ook het goedkoopst, en de 2de helft het lastigst en daarom ook gelijk vele malen duurder..
En dan maakt net niet uit of je het over diesel of benzine hebt, en of de basis nou 174pk is of 474pk dat principe blijft hetzelfde..