Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetkatvervanger

vragen over de T4
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

roetkatvervanger

Bericht door Rico »

Hoi,

Over de roetkatvervanger staat het nodige op het forum. Ik ben daar ook voor mijn T4 ingedoken. Heb bij een autobedrijf (waar de auto gekocht is) het even nagevraagd. Zij melden dat voor een 102pk-TDI van 2002 in de roetkatvervanger een dempertje zit. Klopt dat? Dan ben ik toch een deel van het effect van het weghalen van de kat kwijt? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Hoi Rico,

De roetkat werkt natuurlijk ook als een klein dempertje.
Als je de kat er tussenuit haalt,heb je dus geen weerstand meer en dus betere trekkracht onderin!
Hoop dat dit je vraag beantwoord.
Gauw doen dus!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

Niet helemaal. Ik had verwacht dat een roetkastvervangen gewoon een stukkie lege buis is. Maar volgens de garage zit juist in dat stuk buis een demper, en dat vind ik vreemd.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Als "wij'de roetkat vervangen,komt er meestal een open pijp tussen.
Kijk anders maar eens op de site van EPS.
Daar zijn voorbeelden te zien!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Ik heb ook gewoon een lege RVS buis van EPS als katvervanger...!
(ik rij een T4 102 PK uit 2003)

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
The Indian*701*
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:40

roetkat....

Bericht door The Indian*701* »

en tegen mij hebben ze gezegd dat op de mijne ( 1900 TD 1997) de roetkat niet eraf mag.
Hij was namelijk kapot ( de pijp was op de kat afgebroken ) dus ikke dacht gelijk ervan af die kat en een stuk pijp ervoor in de plaats. Maar dat schijnt dus niet te mogen....tenminste bij de de APK kunnen ze dan geen roetmeeting doen zoals het hoort dus ik krijg hem dan niet door de keuring.

Nu is ie helemaal rondom gelast en hopenlijk blijft dat zo een tijdje zitten want zo'n kat kost wel eurootjes......

Ofwel ik zou dan de kat er weer op moeten zetten, dus demontabel maken.

Tja ik weet het ook niet allemaal maar klopt dit ?
Gebruikersavatar
zwartwitje
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:03
Locatie: drachten

Bericht door zwartwitje »

nou indian dan ben jij de eerste die een afkeur zou krijgen..
wat gebeurd er als je je kat verwijderd.
wanneer je de kat verwijderd door een open pijp dan krijgt je turbo veel meer lucht,wat weer resulteerd in een schonere verbranding,dus wat nou geen goede roetmeting.ik heb mijn bus toendertijd van een compleet open pijp voorzien met alleen aan de achterzijde 2 dempers,is 3 keer voor de keuring geweest met een goede roetmeting die zelfs beter was dan met de roetkat.
het probleem van het verwijderen van je kat heeft te maken met of deze ook op je kenteken vermeld staat.is dit het geval dan zul je dus een roetkat moeten hebben.staat hij niet op je kenteken,dan kun je m gerust verwijderen.
laat een ieder in zijn eigen waarde
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Volgens mijn bescheiden weten staat de kat bij een grijs kenteken auto niet op het kenteken.
Mijn vorige t4 heeft ook de keuring met glans doorstaan :jumpklap zonder kat.
Dus afkeur kan niet op de (afwezige)roetkat. :happy

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Bericht door henk106 »

heb ook een TD uit 1997 was ook de kat van kapot ,en volgens de dealer moest er weer een nieuwe onder omdat die anders niet door de keuring zou komen
dus ik weet niet wat wel of niet mag maar de dealer zal toch geen risico nemen met verkeerde voorlichting.
denk dat die dan gauw zijn dealerschap kwijt is.
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Volgens mij is het zoals Harry al aangaf.
Staat de kat niet op kenteken dan kan je bus er NIET op afgekeurd worden.

Ik denk dat (met alle respect) garagehouders wel eens te simpel denken.
En het is natuurlijk ook zo, kom je met een kapotte kat bij de garage dan zal vast niemand van de monteurs aan je vragen: Staat die kat ook op je kentekenbewijs ??????
Ik denk nogmaals met alle respect..... verstand van auto's repareren is er wel maar de regelgeving............ dat is een heel ander verhaal.
Dat ze daar niet direkt aan denken kan ik mij ook wel voorstellen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Henk 106,

Wat denk je,een dealer wil verkopen.
Dat lijkt me duidelijk.
Deze zal meestal zorgen dat de auto origineel blijft met (dure) onderdelen!
Dat kan ik heel goed gegrijpen hoor :lach
Maar ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt :jumpklap

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roetkatvervanger

Bericht door Multivan Generation »

Rico schreef:Hoi,

Over de roetkatvervanger staat het nodige op het forum. Ik ben daar ook voor mijn T4 ingedoken. Heb bij een autobedrijf (waar de auto gekocht is) het even nagevraagd. Zij melden dat voor een 102pk-TDI van 2002 in de roetkatvervanger een dempertje zit. Klopt dat? Dan ben ik toch een deel van het effect van het weghalen van de kat kwijt? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,

Rico
In de roetkatvervanger zal geen dempertje zitten.
Als je de uitlaatgasstroom even volgt, dan komt het uit het blok, dan de downpipe in, dan de bocht om (richting schuifdeur) dan een dempertje (DIT IS DE ROETKAT), een bochtje naar achter etc...

Een roetkatvervanger plaats je om de roetkat weg te halen.
De roetkat is het 'dempertje' in het originele uitlaatsysteem.
de roetkatvervanger, de naam zegt het al, vervangt de roetkat.
Het is dus een open buis zonder demper...

OP een geel kentekenbus zal de roetkat er onder moeten blijven zitten (als hij op kenteken staat), bij een grijskentekenbus mag de roetkat er van onder, als hij niet op je kentekenbewijs vermeldt staat.

hopelijk is je vraag hiermee beantwoord. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
The Indian*701*
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:40

vervolg kat

Bericht door The Indian*701* »

Okay guys, ik heb eens op me papieren gekeken en daar staat niets vermeld van de kat, dus die gaat er mooi vanaf als ie weer stuk is.

thxxxxx voor de info.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

kan ook eerder hoor :knipoog :lach :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

geen roetkat

Bericht door jan.j.531 »

hoi jongens wij hebben een t4 met grijs kenteken van 95 waarop een roetkat op het kenteken vermeld staat.
Maar ik meende dat bij een grijskenteken een roetkat sowieso niet verplicht was,de t4 is al 2 keer door de apk zonder kat. grt Jan
Plaats reactie