Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

moeilijk in zijn eerste

vragen over de T4
Plaats reactie
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

moeilijk in zijn eerste

Bericht door Bert V »

goedemiddag, ik had nog een vraagje ( 1.9 td '96 161.000 km )

Onlangs heb ik mijn schakelbolletje vernieuwd, deze was namelijk verdwenen, het schakelen is al enorm verbeterd en de speling is ook weg, maar ik heb het moeilijk om hem nog steeds in eerste versnelling te krijgen.
Is er een of andere manier om iets af te stellen? want je voelt dat je tussen achteruit en eerste versnelling zit te duwen om hem in eerste te krijgen, het is dus niet de koppeling volgens mij.

Groeten,

Visser Bert
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: moeilijk in zijn eerste

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Alle scharnierpunten van de schakelstangen eens inspuiten met PTFE-derailleurolie. Nieuwe olie in de bak. Hielp bij mij aanzienlijk. 2.4D AAB 1992.

Groet,
Herman744
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: moeilijk in zijn eerste

Bericht door koekie520 »

Ofwel komt de koppeling niet helemaal los, ofwel zijn de syncromeshringen wat aan het slijten. Als je het koppelingspedaal helemaal intrapt, moet je dan alsmaar meer kracht zetten of kom je nog voorbij het kantelpunt?
Ik had een gelijkaardig probleem met mijn Passat en het hielp als ik hem eerst in z'n 2e zette.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: moeilijk in zijn eerste

Bericht door bartt4 »

1e is on ge syngroniseerd volgens mij. de boel een lekker smeren ook je pook (onder de hoes) wat verse bak olie doet meestal ook wonderen.
enkelt wil die van mij ook wel eens moeilijk in de 1 en 5 maar sinds ik de bak olie ververst heb en alles gesmeerd heb voelt iedere versnelling soepelll
RUBBEREXPRESS
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: moeilijk in zijn eerste

Bericht door Bert V »

Hey jongens,

Ik zal om te beginnen eens alles goed invetten en de olie verversen van de bak. Hoe doe ik dit want heb ik nog nooit gedaan. Het zelfde principe als motorolie verversen?

Bert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: moeilijk in zijn eerste

Bericht door Roger B. (11)61 »

olie uit de bak laten lopen door de aflaatplug aan de onderkant eruit te draaien (en olie op te vangen)

Olie bijvullen is ander verhaal....
Bij sommige versnellingsbakken van VW moet je goed opletten dat je niet de verkeerde bout los draait want dan valt er een gaffeltje in de bak naar benee en moet je bak uit elkaar!! (geen idee of dit bij een T4 ook zo kan zijn)

Ergens ongeveer halverwege de hoogte van de bak moet een vul/niveauplug zitten.
Als je DIE er uit draait kun je daar (met pompje of flesjes met vulslangetje) olie bijvullen.
De olie moet tot aan de onderkant van de vulopening staan als de auto op een horizontale ondergrond staat (dus niet alleen op assteunen ana de voorkant en dan olie vullen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie