Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips voor het inrijden!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Tips voor het inrijden!

Bericht door Donald4Motion »

Dit heb ik even van het ww.tdiforum.nl gekopieerd

Tips voor inrijden


Motoren worden uit steeds betere materialen vervaardigd en met nauwe toleranties samengesteld. Is bij de nieuwe generatie verbrandingsmotoren inrijden eigenlijk nog nodig? En kan vroegtijdig verversen van de motorolie kwaad? AMT geeft advies over de juiste wijze van inrijden voor een lang motorleven.


Bij het inlopen gaat het vooral om de zuigerveren. Als motoren vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen!
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.
Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Daar komt nog bij dat bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uitmaakt van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruiksprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.
Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Denk aan oliepeil!
Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.

Redactie Auto & Motor TECHNIEK
Bron; http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieu ... rijden.htm
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Tips voor het inrijden!

Bericht door Kobus »

Interessant stukje!
stop the rat race
Plaats reactie