Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor gemold

vragen over de T4
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: motor gemold

Bericht door m.c van den berg »

balen Boger :gif maar heb gelezen dat je een ander blok heb, hopelijk komt alles weer goed :wjw
supper clubie :wjw :yes :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: motor gemold

Bericht door SCOTT »

Sterkte roger, en succes met inbouwen !

De bus wordt er alleen maar beter van .......


grtz
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: motor gemold

Bericht door frank884 »

Flink Balen!! motortje dood,...gelukkig heb je via WJW een andere moter gevonden
hopelijk gaat die het werk in jou busje nog vele jaren doen
Een geluk bij een ongeluk (het kost altijd teveel geld) maar het is een geluk dat je zelf er heel veel aan kunt doen, en niet alles aan de dealer hoeft uit te besteden
zo kun je de schade nog enigzins inperken!!
succes met de :werkaanT4 inbouw!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: motor gemold

Bericht door stijnh »

succes met inbouwen :werkaanT4

nu ga je dan toch de hele motor eruit moeten nemen :bonk
hij zal dan ook direct volledig in orde staan. vliegwiel enzo neem je wsl ook over? dan is dat ook al opgelost :toppie
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef:succes met inbouwen :werkaanT4

nu ga je dan toch de hele motor eruit moeten nemen :bonk
hij zal dan ook direct volledig in orde staan. vliegwiel enzo neem je wsl ook over? dan is dat ook al opgelost :toppie
Nieuw vliegwiel/drukgroep/koppeling/koppelingscilinder is onderweg en wordt gewoon op de nieuwe motor gezet.
Andere versnellingsbak ligt klaar, dus die komt met het koppelingshuis van de oude bak erop op de nieuwe motor.
Distributrieriem en toebehoren meteen verversen
Inlaattraject eraf en reinigen, en EGR plaatje monteren
motorsteunen gelijk maar mee doen....

dan moet ie weer even goed zijn voorlopig ;-)

vraag me alleen af, en hoop dat ik het kan ontdekken als het blok eruit is, wat er aan de hand is dat die distributieriem verlopen is, hij is nog maar half zo breed, bij nadere inspectie is ie naar buiten gelopen (en door het kapje heen gesleten), en op een gegeven moment zijn er een aantal tanden vanaf gerukt...

40.000 km en 2 jaar geleden is de riem vervangen door mezelf, alleen bleek achteraf dat de motor 1 tandje verkeerd gestaan had doordat bij de oude riem stukje van de krukasdemper tussen de riem gekomen zijn. Ik heb de nieuwe riem in de zelfde stand gemonteerd, en toen liep ie nog steeds k#t (gek he)
Ik heb hem toen (denkend dat het aan de pomptiming lag) hier in het dorp bij VW neergezet met de mededeling dat de timing gesteld moest worden en de krukaspulley vastgezet moest worden.
Toen ik hem ophaalde 240 euro aftikken omdat de riem van de nokkenas er opnieuw op gezet was omdat die 1 tand verkeerd stond en verder de afgesproken werkzaamheden uitgevoerd waren.
Dus uiteindelijk heeft de dealer de riem als laatste gemonteerd en om een of andere reden is ie eraf gelopen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor gemold

Bericht door Pascal-141 »

Roger ,

De motor ligt klaar , je mag hem dus komen afhalen als het je past , ik ben thuis vandaag . :zwaai
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: motor gemold

Bericht door René »

Hey Roger,

zwaar he die blokken?
waar heb je hem meegehaald en versleept.

kan me nog zo onze avonturen herinneren met dat lompe stuk staal.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

achter de nissan almera van pa een aanhangertje... Pascal had een minigraver met haak ipv graafbak daarmee heeft ie de motor in de aanhanger gezet.

Vanochtend langs de wasplaats na eerst flink met duct-tape alle openingen afgetaped te hebben om het ergste vet eraf te spuiten....

Eerst de bus voor de carport weggehaald (trekt wel aardig, zo'n zit-maaier met sleeplint aan de bus :bifun :bifun )
oude motor op mijn eigen aanhanger gezet met de kettingtakel aan de balken van de carport (aanhanger aan de grasmaaier gehangen en achteruit onder de motor gereden)
Toen de aanhanger met oude motor aan de kant,
aanhanger met nieuwe motor onder de kettingtaken, motor opgehesen en aanhanger er onderuit...

op die manier valt het zware wel mee....

Inmiddels ook de definitieve oorzaak gevonden van het probleem....een speling van pakweg een centimeter :groteogen op de as van het waterpomptandwieletje (en zo goed als geen koelvloeistof missen he!!) daardoor is de riem gaan verlopen op de wielen en is ie voor de helft weggesleten.
Toch jammer dat je dan een goede pomp vervangt voor een nieuw exemplaar bij de distributiewissel en dan 40.000 km later met deze shit zit..... :muur :muur

Maar och...het houd je van de straat.....

Vorige keer bij automaterialenzaak een pomp gehaal, ben erg aan het overwegen ditkeer bij de dealer te gaan.....dacht dat het toen 50 euro scheelde dat de automaterialen zaak goedkoper was dan de dealer, en zie wat het nu kost.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor gemold

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef: Eerst de bus voor de carport weggehaald (trekt wel aardig, zo'n zit-maaier met sleeplint aan de bus :bifun :bifun )
oude motor op mijn eigen aanhanger gezet met de kettingtakel aan de balken van de carport (aanhanger aan de grasmaaier gehangen en achteruit onder de motor gereden)
Toen de aanhanger met oude motor aan de kant,
aanhanger met nieuwe motor onder de kettingtaken, motor opgehesen en aanhanger er onderuit...

Zijn er video's van gemaakt?? :knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: motor gemold

Bericht door Ron---63--- »

Das kl.ten Roger dat je motor in de puin is gedraaid maar zo te lezen ben je binnen de kortste keren weer op de weg !!!
Heel veel succes met inbouwen.............ik neem altijd mn petje af voor dit soort ingrijpende dingen om het zelf te doen !!

Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: motor gemold

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef:Zijn er video's van gemaakt?? :knipoog :toppie
Ik denk dat we nog veel raadfoto's gaan krijgen :toppie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor gemold

Bericht door Multivan Generation »

Egbert&Manon schreef:
Multivan Generation schreef:Zijn er video's van gemaakt?? :knipoog :toppie
Ik denk dat we nog veel raadfoto's gaan krijgen :toppie

Dat wordt dan wel lastig,
dan worden het raadplaatjes voor een zeer select groepje :zwaai

(ikke niet dus...) :knipoog

Dan kunnen we wel veel leren :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: motor gemold

Bericht door Gaas »

Hoi Roger,

Wat een pech met je bus.... :ie Mooi dat je een andere motor gevonden hebt. Succes met de inbouwtoestanden. Zal allemaal wel lukken, heb door de jaren heen wel gelezen dat je handig bent. Met dit forum erbij zul je bij onvoorziene gebeurtenissen wel de juiste tips krijgen van andere sleutelfanaten. Fantastisch toch!! :yes

Ik hoop voor je dat je snel weer kunt rond tuffen in je T4.

Tjooooooowwwww :T44EVER
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor gemold

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:achter de nissan almera van pa een aanhangertje... Pascal had een minigraver met haak ipv graafbak daarmee heeft ie de motor in de aanhanger gezet.
Afbeelding

:knipoog :lach :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor gemold

Bericht door Roger B. (11)61 »

wel een boel foto's gemaakt van hoe alle slangen ne kabels liepen, verder vooral met sleutelen bezig geweest en geprobeerd de nikon niet te vettig te maken :knipoog

komende twee dagen weer werken, en kijken of ik tussendoor onderdelen kan regelen, en vrijdag weer verder met ombouwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie