Wie kan mij in stappen uitleggen hoe ik mijn ACV uit '96 in BDP krijg?
Ik wil binnenkort de vacuumpomp vervangen, heb een paar maanden terug een nieuw origienele (Pierburg) met plunjer en pakking kunnen scoren voor een mooie prijs op eBay.de
Verdraai de krukas (rechtsom) tot cilinder 1 in het BDP staat. De merktekens op het inspuitpompriemwiel en de console, evenals de merktekens op het koppelingshuis en het vliegwiel moeten samenvallen.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Nee niet op tijd, maar als hij in BDP staat staat de nok van de nokkenas niet tegen de plunjer/tussenklep aan en is het makkelijker monteren zeggen ze en daar zit een kern van waarheid in als je erover nadenkt (-;
bovenop het koppelingshuis vlak bij de motor zit een gat, in dat gat zit een zwarte kunststof dop (als die er nog zit)
Als je die dop eruit hebt zie je de starterkrans en een stukje vliegwiel.
Als je de motor draait (even door een ander laten doen met een dop en ratel op de krukasbout aan de distributiezijde) dan zie je als je heel goed oplet op een gegeven moment een duns streepje langs komen, dit streepje moet exact in het midden van het gat staan.
De 1e cilinder staat dan op BDP, maar dan kun je nog steeds een krukasomwenteling verkeerd zitten omdat de krukas twee keer rond gaat tijdens een nokkenas omwenteling.
Op de brandstofpomp is het nog lastiger te zien, maar aan de beugel waarmee de pomp ophangt zit een verdikkinkje dat is het merkteken, op het gewicht van het brandstofpompriemwiel zit ook een streepje, dat is het andere merkteken. Als die in de buurt van elkaar zitten als je het vliegwiel op BDP hebt staan dan zit je goed, anders staan deze merktekens ongeveer een halve slag uit elkaar
ik vermoed dat er hier ergens wel foto's van die merktekens rondzwerven. zou je even moeten zoeken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
sgsdebruijn schreef:Nee niet op tijd, maar als hij in BDP staat staat de nok van de nokkenas niet tegen de plunjer/tussenklep aan en is het makkelijker monteren zeggen ze en daar zit een kern van waarheid in als je erover nadenkt (-;
Gisteren gezien,
vanaf boven,
dat de stift dan de nokkenas net wel raakt..
Maar je hebt dan inderdaad wel de meeste ruimte..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Als de vacuumpomp gemonteerd is zou de stift spelingsvrij opgesloten moeten zitten tussen de plunjer van de pomp en de nok van de nokkenas (speling geeft dat tikgeluid en kans op extra slijtage)
je kunt de pomp ook voorzichtig demonteren alvorens de motor op BDP te zetten, wel beide moertjes gelijkmatig losdraaien (om en om een slag ofzo) dan drukt de veer in de pomp de pomp van het blok en door gelijkmatig lossen van de moertjes komt ie gewoon recht van het blok af zonder klemmen op de draadeindjes enzo.
Daarna druk je met je vinger de stift tegen de nok aan en laat je iemand de motor verdraaien, als de pen na het naar binnen gaan weer de neiging krijgt naar buiten gedrukt te worden door de nok stop je met draaien en monteer je de nieuwe pomp.
merktekens op de brandstofpomp:
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon