Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Expansievat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Expansievat

Bericht door Lammert & Fenn@ »

Goedenavond iedereen,

Onze bus is nu een "goede" afnemer van koelvloeistof en waar het blijft??? Vanaf januari al met mijn 4e 5liter bezig :ie .
Al diverse reperatie`s gehad oa nw koppakking en nog niet zo als t moet. Vrijdag gaat hij zijn laatste kans krijgen wat ons betreft (mn mijn man) en gaat hij helemaal uit elkaar de motor word goed nagekeken en komt er een nieuwe kop op, dat is het enigste wat het nog zou kunnen zijn, volgens onze kenners.
De bus T4 is van 1998 en heeft 334.000.00 gereden en zou theoretisch nog wel wat jaren mee kunnen.
Nu willen we graag weten hoeveel druk er op het expansievat hoort te zitten, als de bus meer dan 24uur heeft stil gestaan spuit het koelvloeistof er nog uit als je de dop open draait om hem bij te vullen. Lammert vermoed dat er wat met de dop is zou dat ook kunnen een te zware dop misschien??? Dat hij zijn druk niet kwijt kan en opbouwt in `t vat en zo ook het koelvloeistof ergens weg werkt. Geen lekkage, geen rook uit de uitlaat en geen vreemde geuren in de bus.

Groetjes Fenn@ :driveT4
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Expansievat

Bericht door GerJol 716 »

De overdruk van de radiateurdop ligt tussen de 1,2 - 1,5 bar.
De normale druk moet daar dus onder zitten lijkt me.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Expansievat

Bericht door bartt4 »

de boel al eens op druk gezet? en dan kijken op enige lekage? thermostaat wel open? waterpomp ? zou voor dat de boel uitelkaar gaat eerst eens goed op onderzoek uit gaan
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Expansievat

Bericht door Roger B. (11)61 »

Na 24 uur NOG druk op het syteeem?? da's niet goed, normaal moet bij afgekoelde motor het syteem zo goed als drukloos zijn.

meestal is de oorzaak van erg grote drukopbouw te zoeken in lekkage van cilinder naar koelsysteem (koppakking, gescheurde kop of gescheurd onderblok)

Als de kop-pakking al eens vervangen is, is toen de kop ook afgeperst om te onderzoeken op scheurtjes?
heeft men toen ook het onderblok geïnspecteerd op scheurvorming?

wat voor motor heeft je T4?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
The Indian*701*
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:40

Re: Expansievat

Bericht door The Indian*701* »

tja,,,,ik heb dit ook gehad en dit expansievat is toen vervangen.

Indertijd werd het ook al gegooid op waterpomp, kopakking etc.... maar goed...ik zag het namelijk nog niet erbij staan...
Bij stond er ook constant druk op en dat is niet goed.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Expansievat

Bericht door koekie520 »

Ik heb het onlangs ook gehad. Ik moest regelmatig koelwater bijvullen en dacht ook dat de kop gescheurd was. Ik had al wel gezien aan de kalkafzetting dat het verlies aan het expansievat moest zitten. Ofwel druk of overkoken door slechte waterpomp of misschien het overdrukklepje in de dop. Ik heb toen ook eerst de kop laten nakijken en 800Euros betaald. Achteraf bleek het dus gewoon de dop te zijn en dat kostte me 10Euro.
Stom, maar ik heb toch eens kunnen zien hoe goed m'n zuigertjes eruit zien na 125000km :gekte
Ik zou ook niet weten waarom je het complete expansievatje zou moeten vervangen tenzij het vervuild is.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Expansievat

Bericht door dennisvt4 »

wel duur grapje om je zuigers te zien, je begint toch meestal met de goedkoopste dingen, baat het niet dan schaadt het niet

bij mij was het echter wel de kop die vervangen moest worden
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Expansievat

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals al aangegeven, voor de drukregeling (die in de DOP van het expansievat zit) hoef je niet het vaatje, maar alleen de dop te vervangen, kost je de kop niet (lees hier 10 euro) dus gewoon even nieuwe dop halen bij de dealert en kijken of het dan beter is.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Re: Expansievat

Bericht door Lammert & Fenn@ »

Sorry, reactie heeft even geduurd. Zijn onverwachts een weekje weg geweest.

De bus had al eens een nw koppakking gehad en de kop was afgevlakt, al op druk gezet en geen verlies. Alles was al na gelopen en ???€€€€ :bonk De laatste week (39) moest ik echt alle dagen vullen. Vrijdags hebben we een Vervangend vervoer (Toyota bus :gif , nou dan waardeer je de VW nog MEER) geregeld en de bus weg gebracht voor een laatste kans. Nu bleek er toch een scheur in de kop te zitten, speldeprik maar naar onderen toe breder uitlopend, pffff gelukkig wat gevonden. Nieuwe kop er op gekomen en een nieuwe dop en de eerste 500 km vanaf zaterdag alweer gereden. Afwachten nu maar.

Onze bus is een 1900 TD uit 1998 en heeft ondertussen 334.000.00 gereden,

Akllemaal bedankt voor jullie reactie`s

Grtzzz Fenn@
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
Plaats reactie