Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
knok knok...
Re: knok knok...
Hmmm
zo'n wig zou niet gek zijn ff er tussen zetten en aandraaien
Met rammen krijgik m niet los...
Maar ja om nou zo'n stukje gereedschap aan de schaffen voor een fucee kogel...
zo'n wig zou niet gek zijn ff er tussen zetten en aandraaien
Met rammen krijgik m niet los...
Maar ja om nou zo'n stukje gereedschap aan de schaffen voor een fucee kogel...
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: knok knok...
eventueel ff heet maken zet de boel iets uit en meestal tik je hem er wel uit dan
RUBBEREXPRESS
Re: knok knok...
Hey Tinus, hoe vorderen de werken?
Ik heb indertijd voor m'n fusees een tool gekocht, bespaart je veel tijd en geklooi. Bij mij ging het perfect maar toen ik bij een maat van mij z'n Multivan ging helpen, heb ik hem wel 3 keer kapot getrokken. Uiteindelijk hebben we de draagarm gedemonteerd en de fusee met de hamer euit geklopt.
Aan de andere kant hadden we hetzelfde probleem als jij nu met die bout.
Het probleem is dat de bout vastro(es)t in de bus die in het rubber zit.
Veel geduld, roestoplosser sprayen, af en toe eens losdraaien en kloppen met de hamer! Als het rubber zover weg is, dat de boel los meedraait met de bout, probeer die dan klemmen.
De kop eraf slijpen en de resten van de bout uitboren is misschien wel een optie maar heb de ruimte?
Ik leef met je mee, ophangingsklusje kan dik tegenvallen
Ik heb indertijd voor m'n fusees een tool gekocht, bespaart je veel tijd en geklooi. Bij mij ging het perfect maar toen ik bij een maat van mij z'n Multivan ging helpen, heb ik hem wel 3 keer kapot getrokken. Uiteindelijk hebben we de draagarm gedemonteerd en de fusee met de hamer euit geklopt.
Aan de andere kant hadden we hetzelfde probleem als jij nu met die bout.
Het probleem is dat de bout vastro(es)t in de bus die in het rubber zit.
Veel geduld, roestoplosser sprayen, af en toe eens losdraaien en kloppen met de hamer! Als het rubber zover weg is, dat de boel los meedraait met de bout, probeer die dan klemmen.
De kop eraf slijpen en de resten van de bout uitboren is misschien wel een optie maar heb de ruimte?
Ik leef met je mee, ophangingsklusje kan dik tegenvallen
Re: knok knok...
Hee dankje voor het medeleven...
De fucee kogel is er uiteindelijk uit..
Je wilt niet weten hoeveel geweld ik daar voor gebruikt heb..
Ik heb uit eindelijk hem met een soort wig er uit geslagen..
Mijn hamer was niet zwaar genoeg maar een stuk stoepband wel..
Het lijkt een reparatie in etappes te worden..
A.s. zaterdag zetten we m op een brug en halen de achterste rubber van de draagarm los..
Desnoods met een slijpmachine maar er uit gaat hij.. de nieuwe heb ik al een poosje in bezit onderhand..
Tevens bekijken we de homokineet.. omdat alle fucees nu nieuw zijn en het geluid het zelfde is gebleven..
Mogelijk heeft de homokineet dus toch een beschadiging opgelopen..
Al hoewel hij bij scherp rechts en scherp links sturen en rijden geen knokkend geluid maakt..
Alleen bij het optrekken klinkt er een geluid als of je met je knokkels kloppend op een tafel slaat en als ik het gas los laat is het zo goed als weg..
Nu had ik een heel mooi aanbod gekregen voor een volledige as voor een T4 maar deze is van een 1.9TD van 91
En bij het nakijken kunnen er al 2 types op die van mij zitten dus is het wel een gok..
Het verschil zat het in de vertanting... en de lengte..
We nemen in iedergeval de 2 verschillende nieuwe mee dan kunnen we er, als de homokineet wel stuk is, een nieuwe op zetten..
Ach zo zachjes aan heb ik een nieuw bus
Ik laat het wel ff weten of het gelukt is en mogelijk klaar..
Of heeft iemand nog een idee wat het nog meer wezen kan
De fucee kogel is er uiteindelijk uit..
Je wilt niet weten hoeveel geweld ik daar voor gebruikt heb..
Ik heb uit eindelijk hem met een soort wig er uit geslagen..
Mijn hamer was niet zwaar genoeg maar een stuk stoepband wel..
Het lijkt een reparatie in etappes te worden..
A.s. zaterdag zetten we m op een brug en halen de achterste rubber van de draagarm los..
Desnoods met een slijpmachine maar er uit gaat hij.. de nieuwe heb ik al een poosje in bezit onderhand..
Tevens bekijken we de homokineet.. omdat alle fucees nu nieuw zijn en het geluid het zelfde is gebleven..
Mogelijk heeft de homokineet dus toch een beschadiging opgelopen..
Al hoewel hij bij scherp rechts en scherp links sturen en rijden geen knokkend geluid maakt..
Alleen bij het optrekken klinkt er een geluid als of je met je knokkels kloppend op een tafel slaat en als ik het gas los laat is het zo goed als weg..
Nu had ik een heel mooi aanbod gekregen voor een volledige as voor een T4 maar deze is van een 1.9TD van 91
En bij het nakijken kunnen er al 2 types op die van mij zitten dus is het wel een gok..
Het verschil zat het in de vertanting... en de lengte..
We nemen in iedergeval de 2 verschillende nieuwe mee dan kunnen we er, als de homokineet wel stuk is, een nieuwe op zetten..
Ach zo zachjes aan heb ik een nieuw bus
Ik laat het wel ff weten of het gelukt is en mogelijk klaar..
Of heeft iemand nog een idee wat het nog meer wezen kan
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: knok knok...
Gisteren samen met m'n zoon bezig geweest met de bus.
Echt een handige man, altijd wel een oplossing als het echt vast zit o.i.d. ...
We hebben de draagarmrubber vervangen. en deze was er wel aan toe..
Ook de homokineet vervangen..
Alleen het knok knok geluid is er nog steeds..
Ik weet eigenlijk niet meer waar ik het zoeken moet..
Ik zal het nog eens proberen te omschrijven... mogelijk dat iemand nog een tip heet voordat ik straks zoveel nieuwe onderdelen aan de bus heb dat ik beter een nieuwe had kunnen kopen
ALs ik optrek vanuit stilstand hoor ik het knok geluid niet.
1ste 2de versnelling is het eigenlijk niet aanwezig..zolang ik optrek tenminste..
Ik de 3de versnelling is het "snel"optrekken wat minder en hoor ik een geluid als het kloppen met de knokkels op een houten tafel wat versneld als ik optrek en stopt, zo goed als, als ik het gas los laat..
Het is geen hard geluid maar wel aanwezig...
Ik heb het geluid opgenomen om te laten horen..maar het "normale" geluid van m'n bus is zo luid dat het niet hoorbaar is
Iemand nog een idee waar wij naar kunnen kijken..
Alvast bedankt..
Tinus
Echt een handige man, altijd wel een oplossing als het echt vast zit o.i.d. ...
We hebben de draagarmrubber vervangen. en deze was er wel aan toe..
Ook de homokineet vervangen..
Alleen het knok knok geluid is er nog steeds..
Ik weet eigenlijk niet meer waar ik het zoeken moet..
Ik zal het nog eens proberen te omschrijven... mogelijk dat iemand nog een tip heet voordat ik straks zoveel nieuwe onderdelen aan de bus heb dat ik beter een nieuwe had kunnen kopen
ALs ik optrek vanuit stilstand hoor ik het knok geluid niet.
1ste 2de versnelling is het eigenlijk niet aanwezig..zolang ik optrek tenminste..
Ik de 3de versnelling is het "snel"optrekken wat minder en hoor ik een geluid als het kloppen met de knokkels op een houten tafel wat versneld als ik optrek en stopt, zo goed als, als ik het gas los laat..
Het is geen hard geluid maar wel aanwezig...
Ik heb het geluid opgenomen om te laten horen..maar het "normale" geluid van m'n bus is zo luid dat het niet hoorbaar is
Iemand nog een idee waar wij naar kunnen kijken..
Alvast bedankt..
Tinus
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: knok knok...
Hoi,
Raakt je uitlaat niet ergens iets? Motorbeschermingsbak niet goed vast?
Stuk verloren gereedschap (eikel, walnoot of iets dat kan rollen)in de motorbeschermingsbak? Heb zelf eens een walnoot onder mijn pop-up hefdak gehad. Bleef op en neer rollen door de regengoot bij optrekken en afremmen.
Groet,
Herman744
Raakt je uitlaat niet ergens iets? Motorbeschermingsbak niet goed vast?
Stuk verloren gereedschap (eikel, walnoot of iets dat kan rollen)in de motorbeschermingsbak? Heb zelf eens een walnoot onder mijn pop-up hefdak gehad. Bleef op en neer rollen door de regengoot bij optrekken en afremmen.
Groet,
Herman744
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: knok knok...
tja, kan ook nog uit je motorsteun komen natuurlijk......
is lastig bepalen als je het via een forum omschreven krijgt..
is lastig bepalen als je het via een forum omschreven krijgt..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: knok knok...
Een knok/knok geluid meegaand met je snelheid is 9 van de 10 keer een aandrijfas.
Op elke as zitten twee homokineten. En die slijten. Dit begint bij het maken van bochten
en wordt met de tijd steeds erger
Trucje welke je kunt toepassen om dit te controleren is het verwisselen van je assen
Dus links naar rechts en rechts naar links. Is niet de oplossing maar kun je proberen.
Nog een tip je kunt het links horen maar het kan ook van de andere kant komen.
Bij het optrekken moet je eens proberen je rem zachtjes in te drukken, zodat je remblokken
strak zitten. Heb wel eens meegemaakt dat de veertjes die de remblokken in de remzadel drukken
weggeroest waren en de remblokken los in de remzadel 'tokken'
Op elke as zitten twee homokineten. En die slijten. Dit begint bij het maken van bochten
en wordt met de tijd steeds erger
Trucje welke je kunt toepassen om dit te controleren is het verwisselen van je assen
Dus links naar rechts en rechts naar links. Is niet de oplossing maar kun je proberen.
Nog een tip je kunt het links horen maar het kan ook van de andere kant komen.
Bij het optrekken moet je eens proberen je rem zachtjes in te drukken, zodat je remblokken
strak zitten. Heb wel eens meegemaakt dat de veertjes die de remblokken in de remzadel drukken
weggeroest waren en de remblokken los in de remzadel 'tokken'
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: knok knok...
dit hoort mij op een homokineet aan de binnenzijde versnellingbak dus
de buitenste kun je redelijk testen
grote parkeerplaats zoeken en rondjesrijden met krappe cirkels
hoor je het dan is het de kant waar de meeste druk opstaat
bij linksom rechtervoorwiel
en rechtsom linkervoorwiel
ook herken je dit bij stevig versnellen in de bocht wat gepaart gaat met trillen in het stuur
de binnenste weet ik niet nog nooit kaduk gehad
mvg ronald
de buitenste kun je redelijk testen
grote parkeerplaats zoeken en rondjesrijden met krappe cirkels
hoor je het dan is het de kant waar de meeste druk opstaat
bij linksom rechtervoorwiel
en rechtsom linkervoorwiel
ook herken je dit bij stevig versnellen in de bocht wat gepaart gaat met trillen in het stuur
de binnenste weet ik niet nog nooit kaduk gehad
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: knok knok...
Hallo allemaal
Dank voor het meedenken...
Ik zal morgen het een en ander nakijken..
Maar hoe test ik de binnenste homokineet dan?
Dank voor het meedenken...
Ik zal morgen het een en ander nakijken..
Maar hoe test ik de binnenste homokineet dan?
T4 California Event 2.5TDI 2002
Re: knok knok...
Nou het volgende ff getest,,
"Raakt je uitlaat niet ergens iets?" Nee m'n uitlaat zit goed vast en raakkt niets
"Motorbeschermingsbak niet goed vast?"
Motorbeschermbak is er pas nog onderuit geweest vor de tijd was het geluid er en na de tijd ook
Stuk verloren gereedschap (eikel, walnoot of iets dat kan rollen)in de motorbeschermingsbak? Heb zelf eens een walnoot onder mijn pop-up hefdak gehad. Bleef op en neer rollen door de regengoot bij optrekken en afremmen.
De bus nagekeken op losse delen o.i.d. maar niets gevonden
Bij het optrekken moet je eens proberen je rem zachtjes in te drukken, zodat je remblokken
strak zitten. Heb wel eens meegemaakt dat de veertjes die de remblokken in de remzadel drukken
weggeroest waren en de remblokken los in de remzadel 'tokken'
Nee als ik rem hoor ik geen vreemd geluid...
de volgende opties heb ik war vragen over?
"tja, kan ook nog uit je motorsteun komen natuurlijk......"
Hoe controleer ik de motorsteunen en hoeveel zijn het er en waar zitten ze ongeveer
Hoe controleer ik de bovenste homokineten...
De rubbers zijn er goed van...
"Raakt je uitlaat niet ergens iets?" Nee m'n uitlaat zit goed vast en raakkt niets
"Motorbeschermingsbak niet goed vast?"
Motorbeschermbak is er pas nog onderuit geweest vor de tijd was het geluid er en na de tijd ook
Stuk verloren gereedschap (eikel, walnoot of iets dat kan rollen)in de motorbeschermingsbak? Heb zelf eens een walnoot onder mijn pop-up hefdak gehad. Bleef op en neer rollen door de regengoot bij optrekken en afremmen.
De bus nagekeken op losse delen o.i.d. maar niets gevonden
Bij het optrekken moet je eens proberen je rem zachtjes in te drukken, zodat je remblokken
strak zitten. Heb wel eens meegemaakt dat de veertjes die de remblokken in de remzadel drukken
weggeroest waren en de remblokken los in de remzadel 'tokken'
Nee als ik rem hoor ik geen vreemd geluid...
de volgende opties heb ik war vragen over?
"tja, kan ook nog uit je motorsteun komen natuurlijk......"
Hoe controleer ik de motorsteunen en hoeveel zijn het er en waar zitten ze ongeveer
Hoe controleer ik de bovenste homokineten...
De rubbers zijn er goed van...
T4 California Event 2.5TDI 2002
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: knok knok...
wat ook zou kunnen is de pendelbeugel die tussen de versnellingsbak en het onderstel zit,
om de kantelbewegingen van de motor+bak tegen te gaan.
Motorsteunen 2 stuks,
eentje links zowat tegen de bodem van het luchtfilterhuis en eentje rechts aan de versnellingsbak.
om de kantelbewegingen van de motor+bak tegen te gaan.
Motorsteunen 2 stuks,
eentje links zowat tegen de bodem van het luchtfilterhuis en eentje rechts aan de versnellingsbak.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: knok knok...
@ Multivan Generation
hmm.. weer een extra optie wat ik ff na kan kijken.... dankje
alleen wat is een pendelbeugel
En wat kan er mis mee zijn ..
Ik kan er wel naar kijken natuurlijk maar als ik niet weet hoe deze er uit ziet of waarom hij mogelijk kan knokken dan is het wel een beeje moeilijk
En.. hoe kan ik de motorsteunen controleren op een breuk o.i.d.
@ Duveltje-77
hoor je het dan is het de kant waar de meeste druk opstaat
bij linksom rechtervoorwiel
en rechtsom linkervoorwiel
ook herken je dit bij stevig versnellen in de bocht wat gepaart gaat met trillen in het stuur..
Ik hoor zo 123 niets bij het scherp sturen zowel links als rechts...
Wel trilt de bus in het stuur bij ± 95 en 120 km maar ik dacht dat het lag aan het uitballanceren van de wielen.
Hier moeten nieuwe op maar ik wil wachten tot het probleem opgelost is zodat ik m gelijk ook kan uitlijnen.
Nog een open vraag...?
Hoe kan ik zien of de bovenste homokineten stuk zijn..
De hoezen zijn prima in orde..
hmm.. weer een extra optie wat ik ff na kan kijken.... dankje
alleen wat is een pendelbeugel
En wat kan er mis mee zijn ..
Ik kan er wel naar kijken natuurlijk maar als ik niet weet hoe deze er uit ziet of waarom hij mogelijk kan knokken dan is het wel een beeje moeilijk
En.. hoe kan ik de motorsteunen controleren op een breuk o.i.d.
@ Duveltje-77
hoor je het dan is het de kant waar de meeste druk opstaat
bij linksom rechtervoorwiel
en rechtsom linkervoorwiel
ook herken je dit bij stevig versnellen in de bocht wat gepaart gaat met trillen in het stuur..
Ik hoor zo 123 niets bij het scherp sturen zowel links als rechts...
Wel trilt de bus in het stuur bij ± 95 en 120 km maar ik dacht dat het lag aan het uitballanceren van de wielen.
Hier moeten nieuwe op maar ik wil wachten tot het probleem opgelost is zodat ik m gelijk ook kan uitlijnen.
Nog een open vraag...?
Hoe kan ik zien of de bovenste homokineten stuk zijn..
De hoezen zijn prima in orde..
T4 California Event 2.5TDI 2002
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: knok knok...
Trillingen bij die snelheid kan 2 oorzaken hebben :Tinus schreef:@ Multivan Generation
hmm.. weer een extra optie wat ik ff na kan kijken.... dankje
alleen wat is een pendelbeugel
En wat kan er mis mee zijn ..
Ik kan er wel naar kijken natuurlijk maar als ik niet weet hoe deze er uit ziet of waarom hij mogelijk kan knokken dan is het wel een beeje moeilijk
En.. hoe kan ik de motorsteunen controleren op een breuk o.i.d.
.[/i]
Ik hoor zo 123 niets bij het scherp sturen zowel links als rechts...
Wel trilt de bus in het stuur bij ± 95 en 120 km maar ik dacht dat het lag aan het uitballanceren van de wielen.
Hier moeten nieuwe op maar ik wil wachten tot het probleem opgelost is zodat ik m gelijk ook kan uitlijnen.
-wielen moeten opnieuw uitgebalanceerd worden
-motorsteun kapot of pendelbeugel kapot
(pendelbeugel zit aan de onderkant vd auto , en zit vast tussen de vooras en de versnellingsbak en gaat het "kantelen" van de motor tegen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper