Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door pluuke »

Zat vanmorgen alweer achter een koekebakker die bijna de sloot inging (te lam om zijn ruit te krabben), en toen alsnog maar op de rem ging om in de berm de ruit te ontdoen van ijs....

Maar to the point :
Simpelgezegd, veel T4's zijn uitgerust met een D3WZ, de "wasserzuheizer" die ervoor zorgt dat bij temperaturen onder de 4 graden deze meehelpt om het koelwater sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen, met alle voordelen vandien.
Het gaat om deze :
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
Misschien is er vaker over gesproken, maar weet niet of het was in de zin wat ik me nu afvraag.
De vraag is eigenlijk, of het niet op redelijk eenvoudige wijze mogelijk moet zijn, om deze in te schakelen (idealiter met een -of met de aanwezige- tijdschakelklok), dit in combinatie met de blower in het dashboard. Deze dan ingesteld op "voorruit".
Resultaat ': 's ochtends is koelwater (enigszins) op temp, en de voorruit is ontdaan van ijs.

Bij mij regelt de schakelklok alleen de midden(stand)kachel, dus deze benutten voor het inschakelen van de D3WZ zal niet makkelijk zijn. Eventueel een apart schakelklokje op 12v moet echter geen probleem zijn.

Is het niet een kwestie van op de goede plaatsen (zekeringkast) de verbindigen maken zodat dit kan gaan werken ????

Lijkt me voor veel mensen een ideale oplossing.

Heb met mijn vrouw vaak ruzie wie er onder de carport mag :bifun , dus heb zelf ook regelmatig het probleem van een beslagen ruit (als het weer zover is). En krabben SUCKS, je vernaait uiteraard heel je ruit.

Ziet iemand hier iets in ?
Laatst gewijzigd door pluuke op 14 okt 2009, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: De beslagen ruiten maanden komer er weer aan...

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals je zelf al aangaf... is al vaker besproken :zwaai :bifun :bifun



Maar het kan op twee manieren.

Simpel:
overbrug de temp.sensor en laat het ding altijd denken dat het koud is, en zorg dat er spanning op de juiste draden van de kachel komt zodat ie denkt dat de motor loopt. Kom je twee problemen nog tegen die simpel toch moeilijker maken
-water circulatie wordt normaal door de motor verzorgt dus moet je apart pompje voor plaatsen
-je aanjager moet aangestuurd worden.

Minder simpel en vooral prijziger, maar wel perfect werkend:
Koop een ombouwsetje bij Eberspächer (denk in duitsland pakweg 275, in nederland pakweg 325 euro) en bouw de boel om.

Je krijgt dan een (week)klokje waar je drei inschakelmomenten kunt programmeren en de brandduur, een circulatiepompje, een blokje electronica voor de aansturing (vooral relais dus) en een kabelboom die tussen de kachel en de kabelboom van de auto geprikt wordt (tussen de stekkers) en hier en daar nog op spanning, aanjager en klokje aangesloten wordt.

ook kun je op http://www.standkachels.com info vinden hierover.


Ik heb het voor de Webasto thermotop in de T5 gedaan gehad en in mijn T4 met eberspächer heeft een van de vorige eigenaren het gedaan... (nu alleen circulatiepompje vastzitten, dus werkt niet als ie stil staat :bonk )
Succes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: De beslagen ruiten maanden komer er weer aan...

Bericht door pluuke »

Bedankt Roger...
Ok....kan ik de electrische water(nadraai)pomp niet gebruiken ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33919
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De beslagen ruiten maanden komer er weer aan...

Bericht door Multivan Generation »

een paar weken terug was er een multiforinia meeting,
daarop bouwen ze zuheizers om naar standkachel.
Ik kan je het adres wel van iemand geven,
maar dan graag via mail...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door pluuke »

oke...heb het al gevonden....slik :ie
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer
Artikel Zuheizer (Aufrüstung).
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door Roger B. (11)61 »

hoezo slik..... kwa werk stelt het niet zo heel veel voor hoor. meeste werk is koelvloeistof aflaten en weer vullen :knipoog en die slangen aanpassen, verder kwestie van kabeltje leggen... ik vind het bedrag voor de ombouwset meer slik :lach

bij de T5 is het meer werk omdat die kachel ONDER de auto achter een dieselkoeler gemonteerd zit en die er dus (deels) onderuit moet (en die stekker dan nogeens achterlijk vast op de kachel zit op een lastig bereikbare positie)

Bij de T4 hangt de kachel tegen de linker chassisbalk en is met de bodemplaat eraf redelijk bereikbaar.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33919
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef:Bij de T4 hangt de kachel tegen de linker chassisbalk en is met de bodemplaat eraf redelijk bereikbaar.

Ik had geen klagen en kon er goed bij ja... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door m.c van den berg »

Fijn he z,n kachel :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door pluuke »

Roger B. schreef:hoezo slik..... kwa werk stelt het niet zo heel veel voor hoor. meeste werk is koelvloeistof aflaten en weer vullen en die slangen aanpassen, verder kwestie van kabeltje leggen...
Valt idd alllemaal wel mee, ik heb climatronic dus hoef aan de slangen niks te wijzigen. Voor de omloop kan de nalooppomp gebruikt worden. Het is eigenlijk niet meer dan een adapterkabeltje maken wat tussen de stekker van de zuheizer wordt geplaatst, en dit aansluiten inderdaad op de overige componenten (voeler, ventilator (in mijn geval climatronicbedienteil) en schakelklok).
Schakelklokje vanaf bj 99 kan 2 heizapparaten schakelen (wist ik ook niet).

Dus eigenlijk is het vooral een kwestie van wat bedrading aanleggen en deze op de juiste plaatsen (evt. met tussenkomst van een relais) aansluiten...... :jump

Lees wel dat van -10° buiten naar +10°in je interieur gauw 45-60min duurt, stroomverbuik van zuheizer, nalooppomp en blower zijn ongeveer 2, 1-2 en 6-8 A, dus ongeveer 10-13Ah. Bij lage buitentemperaturen is een gezonde accu dus wel gewenst, of anders het zaakje met een scheidingsrelais op de 2e accu aansluiten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door Roger B. (11)61 »

je moet het ding primair zien als motor-voorvberwarming (standaard ombouwset schakelt aanjager pas bij 35 graden koelvloeistoftemp in) dat ie je interieur een beetje minder koud maakt is meegenomen, maar starten met motor die 50-70graden is scheelt heel veel in slijtage, EN in no-time wordt dan alsnog je interieur opgewarmd...

ik heb hem normaal 30-45 minuten lopen en dan is het redelijk behaaglijk in de auto als je instapt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door pluuke »

:toppie :toppie :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door rick_k »

10 minuten van te voren starten werkt bij mij anders ook uitstekend...

mvg Rick
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door F. de Boer »

Heb een elektrisch kacheltje in de cabine .
Deze zet ik smorgens aan , met de auto op contact, ventilator aan met binnen circulatie knop aan.

De ruiten zijn dan zo ontdooit.

Groet,
F. :winter
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door Roger B. (11)61 »

rick_k schreef:10 minuten van te voren starten werkt bij mij anders ook uitstekend...

mvg Rick
bij -10 stationair tien minuten wordt een tdi niet echt warm van, buiten dat is koudloop heel slecht voor de motor, ZEKER als je hem stationair koud laat lopen (wel veel slijtage EN geen meter rijden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: De beslagen ruiten maanden komen er weer aan...

Bericht door rick_k »

Roger B. schreef:
rick_k schreef:10 minuten van te voren starten werkt bij mij anders ook uitstekend...

mvg Rick
bij -10 stationair tien minuten wordt een tdi niet echt warm van, buiten dat is koudloop heel slecht voor de motor, ZEKER als je hem stationair koud laat lopen (wel veel slijtage EN geen meter rijden)
Als ik maar niet hoef te krabben. Wat dat betreft ben ik heel makkelijk, had dat ding maar geen auto moeten worden. De 1 zegt dat het slecht is terwijl de ander zegt van niet. Vrachtautos laten we meestal ook gewoon stationair opwarmen. Wat namelijk nog slechter is, is vermogen vragen van een koude motor. Mijn bus moet meestal gelijk aan het werk.

Ik ben er niet zo bang voor, bij ons is dat heel normaal om te doen dus ik weet ook niet beter. De vorige auto deden we het ook altijd en die heb toch gewoon de 4 ton gehaald.

mvg Rick
Plaats reactie