Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagen en remdrukbegrenzer

vragen over de T4
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door koekie520 »

Ik zit met een gebroken achterveer onder m'n California en heb gelijk een Eibach Pro kit besteld.
Ik heb het forum erop nagelezen en de links bij tips en trucs maar ik vind niet veel terug over de remdrukbegrenzer. Is het noodzakelijk deze af te stellen? Ik zit er nix mee in dat hij achteraan iets harder gaat remmen, of wordt het echt gevaarlijk?
Ik moet wel zeggen dat ik dikwijls erg laat en hard rem. Uitlijnen lijkt me ook onnodig, maar dat ga ik toch maar eens laten doen.
Greetz
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Pascal-141 »

Als je maar een paar cm verlaagd , hoef je niet te gaan rommelen aan die rembekrachtiger .
Als je echt laag wil gaan (bvb -8cm of meer ) dan zou ik die rembekrachtiger wel opnieuw gaan afstellen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door dijk »

Het is misschien niet nodig maar voordat je de weg op gaat zou ik het toch maar even goed testen als je niks aan da remdrukregelaar veranderd. Voordat je het weet komt bij een noodstop de achterkant van je bus voorbij, vooral als het nat is.

Groeten Marcel.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door sgsdebruijn »

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden met die Eibach veren, heb je nog de originele dempers eronder?
Ik heb rode Koni's en vind de boel te soft.

Laat me even weten wat je aan onderlegschijven gebruikt, dus met name de dikte en hoeveel (onder/boven)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door F. de Boer »

koekie520 schreef:Ik zit met een gebroken achterveer onder m'n California en heb gelijk een Eibach Pro kit besteld.
Ik heb het forum erop nagelezen en de links bij tips en trucs maar ik vind niet veel terug over de remdrukbegrenzer. Is het noodzakelijk deze af te stellen? Ik zit er nix mee in dat hij achteraan iets harder gaat remmen, of wordt het echt gevaarlijk?
Ik moet wel zeggen dat ik dikwijls erg laat en hard rem. Uitlijnen lijkt me ook onnodig, maar dat ga ik toch maar eens laten doen.
Greetz

Ik zou de remmen altijd voor de zekerheid even laten testen op de rembank.

Bij mij was het niet gedaan en bij mij kwam wel bijna de achter kant me voorbij. :alarm

groet,
F.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door sgsdebruijn »

Ik ben vorige week wezen keuren alles was goed, is uitvoerig getest op de testbank.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Pascal-141 »

F. de Boer schreef:
Ik zou de remmen altijd voor de zekerheid even laten testen op de rembank.

Bij mij was het niet gedaan en bij mij kwam wel bijna de achter kant me voorbij. :alarm

groet,
F.
Raar ...Ik heb al véél T4's verlaagd ,en nog geen enkele had problemen met de remmen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door F. de Boer »

Ik weet ook niet hoe dat kon.

Ze hebben toen de remdrukverdeler bij gesteld.

Ik heb heb nu de gewone veren er weer onder.

Groet
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Multivan Generation »

@ Koekie,
heeft uw California misschien wel ABS?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:@ Koekie,
heeft uw California misschien wel ABS?

ook met ABS kan er een lastafhankelijke remkrachtregelaar op zitten (kruip volgende keer maar eens onder de mijne....)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:

ook met ABS kan er een lastafhankelijke remkrachtregelaar op zitten (kruip volgende keer maar eens onder de mijne....)
Roger , heb jij een remkrachtregelaar op de achteras samen met ABS ?? Dat ben ik nooit nooit tegengekomen , alle T4 met ABS die ik al gehad heb , hadden nooit een remkrachtregelaar ...

Misschien is jouw ABS er later op geplaatst geweest en hebben ze de regelaar gewoon laten zitten ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door koekie520 »

Nope, geen ABS. 'tis een 2.4D dus nog met trommelremmen achteraan. Ik houd het allemaal wel keurig bij qua onderhoud. Ik heb er nu zelf 140000km op zitten, ben aan m'n 3e set remblokken bezig maar de remschoenen willen maar niet slijten. Daarom dacht ik dat iets harder remmen achteraan zeker geen kwaad kon.
De bus duikt zelfs misschien iets minder als m'n hele operatie klaar is.
Qua onderlegschijven, ik heb nog niet echt gekeken welke dikte er bij mij tussen zit, maar ik denk eraan om de dikste te nemen. Dus 19mm en de bij de veren bijgeleverde boven de veer en onderaan nog die van 5mm. Ik laat m'n bevindingen weten binnen een week of 2.
@Pascal: Is uitlijnen noodzakelijk? Veranderd er iets aan de sporing?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:
Roger B. schreef:

ook met ABS kan er een lastafhankelijke remkrachtregelaar op zitten (kruip volgende keer maar eens onder de mijne....)
Roger , heb jij een remkrachtregelaar op de achteras samen met ABS ?? Dat ben ik nooit nooit tegengekomen , alle T4 met ABS die ik al gehad heb , hadden nooit een remkrachtregelaar ...

Misschien is jouw ABS er later op geplaatst geweest en hebben ze de regelaar gewoon laten zitten ?
nope, ABS staat in de lijst met af-fabriek geleverde opties....... wat ik bbegrepen heb is dat in het begin wel de remkracht regelaar erop zat en het ABS systeem "simpeler"van opzet was (nooit bekeken, maar vermoed 3 kanaals (LV, RV en A) en de latere systemen dus 4 kanaals waren en geen regelaar op de achteras hadden...

hoe oud en simpel het ook is, mijn ABS heeft ook een anti-slip functie, als ik op nat gras een slippend wiel heb hoor ik het ABS systeem ratelen om dat wiel af te remmen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door Pascal-141 »

koekie520 schreef:@Pascal: Is uitlijnen noodzakelijk? Veranderd er iets aan de sporing?
Nee , is niet nodig bij het verlagen van een T4 .Door de constructie van de torsieophanging van de T4 word er niks gewijzigd aan de uitlijning van de vooras (je maakt tenslotte ook niks los )
Ik heb al enkele malen na het verlagen van een T4 even laten controleren op de uitlijnbank , maar alle waardes vielen steeds binnen de marges .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Verlagen en remdrukbegrenzer

Bericht door koekie520 »

Super, dat is wat ik moest horen. Dan zet ik gewoon de nieuwe veren ertussen, schroef de voorkant even hoog en klaar. Alleen zien dat ik dat dan doe met een volle tank en de achterbank erin.
Remmen nogeens bekijken, winterwieltjes ertegen en hij kan er weer ff mee.
Thx voor de reacties :yes
Plaats reactie