Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor demonteren

vragen over de T4
Plaats reactie
california t4
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2009, 20:55

motor demonteren

Bericht door california t4 »

Hallo
Bij onze vw california 2.5 TDI is de krukasbout los getrilt ,ik zag op het forum dat ,dat bij nog een paar was gebeurt ,nu wil ik zelf de motor demonteren en laten reviseren (als dat nog gaat )
of anders een revisie motor erin.
Ik heb wel enige sleutel ervaring heb alleen nog nooit een heel blok gedemonteerd
Maar mijn vraag is of heeft iemand een lijstje (die zelf al een blok heeft gedemonteerd ) met een soort van volgorde ,waar je moet beginnen ,of handige tips (behalve de 100.000 foto's die je moet maken ).


grtz,Eric
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: motor demonteren

Bericht door SCOTT »

Roger hier van op het forum gaat zijn motor ook open gooien, misschien wachten op hem? :knipoog :knipoog :toppie
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kort gezegd:
Accu minpool losmaken
Motorkap demonteren (eerst bekleding eraf en ontgrendelkabel, sproeierslang en eventueel sproeierverwarming loshalen)
Front demonteren (Grille, balk boven de bumper, koplampen en bumper)
Radiateur demonteren
Luchtfilterkap met slangen demonteren
Dwarsbalk achter bumper demonteren
Electrische kabels allemaal terug naar links uitbouwen
Alle slangen van koelsysteem tussen motor en auto demonteren
Aandrijfasjes losmaken (6bouten per kant bij binnenste homokineet)
Uitlaat losmaken van turbo (special tool nodig om die veren veilig eraf te halen en 100% om ze er straks weer op te krijgen)
onderste pendelsteun (van chassis naar versnellingsbak aan onderkant) demonteren
Schakelmechanisme losmaken stangen EN kabel!!! (Bij de kabel goed opletten, zit met pastic kapje aan bak, kapje is niet los leverbaar, kabel kost ruim 80 euro!!
Motor in takel hangen
boven de beide motorsteunen losmaken
motor beetje laten zakken en bus naar achteren of motor naar voren.

Dat deel is al gebeurd (nieuwe motor heeft al weer bijna 8000km achter de kiezen in deze bus!) blok uit elkaar halen moet nog gebeuren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
california t4
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2009, 20:55

Re: motor demonteren

Bericht door california t4 »

Okay ,ik dacht dat ik zoiets al had gelezen ergens dat iemand zijn motor ging demonteren ,maar hier heb ik tenminste wat aan ,ook dat je nog speciale tools nodig heb ,een zeker dat er hier en daar nog een paar kabels zitten ,dat heb je bij de meeste merken ook ,alleen is het wel fijn om te weten waar .
Dus ik denk dat ik er ook aan ga beginnen ,en als ik nog vragen heb zet ik ze wel op het forum .
:werkaanT4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: motor demonteren

Bericht door Harry62 »

Nog een tip wat ik zelf altijd doe:
Gebruik meerdere bakjes om, losgedraaide bouten en moeren, van de verschillende onderdelen in weg te leggen .
Zo voorkom je dat je bij het inbouwen de verkeerde boutjen/moeren gebruikt.
Of erger bouten of moeren overhoud en niet meer weet waar ze van zijn.

Wat ook handig is: schilderstape ( daar kun je met stift wat opschrijven en er op plakken)

Succes met het dé en monteren
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: motor demonteren

Bericht door Duveltje-77 »

kun je niet volstaan om eens de cilinderkop er af te halen om te kijken wat precies de schade is
daarna kun je als nog bij erge schade het blok demonteren
ik zou voor een ruilblok gaan revisie is erg duur met de bijkomende kosten
denk aan distributie koppeling en smeermiddelen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

Duveltje-77 schreef: ik zou voor een ruilblok gaan revisie is erg duur met de bijkomende kosten
denk aan distributie koppeling en smeermiddelen
mvg ronald
Als je met ruilblok niet een gereviseerd blok bedoeld (want dat is niet zoveel goedkoper dan een revisie van je eigen blok) maar een blok van een sloopauto, dan komen die kosten van distributie, koppeling (en vliegwiel) en smeermiddelen er ook bij.

En bij een gereviseerde ruilmotor moet je ook smeermiddelen en koppeling (eventueel) nog erbij tellen, Distributie zit er doorgaans wel op (aan één kant, de brandstofpomp moet je meestal omzetten)

Dus die extra kosten heb je eigenlijk bij elke optie wel.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: motor demonteren

Bericht door Duveltje-77 »

roger deze meneer krijgt ook de kosten van de kromme kleppen en de rest van de motorschade
voor de kiezen dus zal revisie duurder zijn
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
california t4
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2009, 20:55

Re: motor demonteren

Bericht door california t4 »

Zoals ik hetzelf heb bekeken heb ik 2 mogelijkheden of een revisie motor ,daar heb ik wel naar geinformeerd (nog niet genoeg) maar dat kostte €2850,- ex btw :ie
Als ik de motor laat reviseren ,laat ik hem eerst onderzoeken (raadde ze ook aan kost €150,-) maar dan weet je wel of het nog nut heeft ,en aangezien ik dat verhaal van pascal had gelezen die een krukas bout had gebroken en die heeft ook zijn motor gereviseerd (had wel mazzel dat die via een vriend met garage daar kwam ) dus dacht ik laat ik eerst die optie nemen ,het blok moet er toch uit.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: motor demonteren

Bericht door koekie520 »

Ik heb eind 2003 een kapotte koppakking gehad. Bij het demonteren van de kop heb ik zoveel sleet aan de cilinders gezien dat ik het blok helemaal heb laten reviseren. In een revisiebedrijf zelf de motor uit en ingebouwd en was ongeveer 2500 kwijt. Nog altijd geen spijt van en loopt als een zonnetje.

In dat revisiebedrijf kwamen toen veel VW's met schade na problemen met de distributie. In 99% van de gevallen was er geen schade aan onderblok en kon je besparen op de kostelijke uitbouw. In veel gevallen was er zelfs geen schade aan de kop zelf. Meestal een paar kleppen en stoters kapot. Kopje vlakken, ook al mag het in principe niet. Soms nieuwe zittingen en klepjes slijpen. Soms een nokkenas gebroken of een wervelkamer los. Maar dat was voor het TDI tijdperk. Ik heb spijtig genoeg geen ervaring met de TDI blokken. Ik vermoed dat de zuigers nog wel wat kunnen hebben, dus ik zou zeker eerst de kop demonteren.
Plaats reactie