Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Voordeel intercooler?
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Voordeel intercooler?
Ik rij en tot volle tevredenheid een 88pk uit 2002 maar heb al diverse keren het advies gehad een intercooler te plaatsen omdat mijn bussie dan zuiniger zou lopen en meer trekkracht zou hebben?
A is dit waar en
B leverd een intercooler meer waarde op?
C wie heeft zon ding liggen!
Alvast dank!
A is dit waar en
B leverd een intercooler meer waarde op?
C wie heeft zon ding liggen!
Alvast dank!
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Voordeel intercooler?
Zuiniger zal hij er niet door worden , maar je zal wel voelbaar meer kracht hebben . Je wint er in elk geval wel enkele PK's mee . (Ik vermoed een 7-8pk ?)
Ik heb een complete intercoolerset liggen , maar het is een 2-pins sensor uitvoering , en aangezien jouw T4 van 2002 is , vermoed ik dat jij een 4-pins sensor intercooler nodig hebt.
Ik heb een complete intercoolerset liggen , maar het is een 2-pins sensor uitvoering , en aangezien jouw T4 van 2002 is , vermoed ik dat jij een 4-pins sensor intercooler nodig hebt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33918
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Voordeel intercooler?
C zie hier: viewtopic.php?f=5&t=23924
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Voordeel intercooler?
ik merkte iets meer pk
en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.
dus het heeft voordeel , en zeker in de zomer.
succes.
en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.
dus het heeft voordeel , en zeker in de zomer.
succes.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Voordeel intercooler?
dat "opendraaien" van de pomp doet de motorcomputer van de tdi min of meer vanzelf omdat hij de inspuiting aanpast aan de gemeten hoeveelheid zuurstof (luchtdruk en temp --> berekend zuurstof..)jordydereus schreef: en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.
succes.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Voordeel intercooler?
zeker met tuning aan te bevelen omdat
turbodruk wordt hoger dus ook lucht temp naar de motor stijgt als een gek
heb zelf in de zomer 80 graden gemeten
temp slingert met de belasting mee
de temp met intercooler blijft nu redelijk constant bij de 30 graden in de zomer
en bij deze temp richting 15 a 20 graden
dus een optimale verbranding dus in theorie zal hij ook zuiniger moeten zijn
terwijl de motor nog eens koeler blijft daardoor
turbodruk wordt hoger dus ook lucht temp naar de motor stijgt als een gek
heb zelf in de zomer 80 graden gemeten
temp slingert met de belasting mee
de temp met intercooler blijft nu redelijk constant bij de 30 graden in de zomer
en bij deze temp richting 15 a 20 graden
dus een optimale verbranding dus in theorie zal hij ook zuiniger moeten zijn
terwijl de motor nog eens koeler blijft daardoor
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: Voordeel intercooler?
Niet zuiniger. Omdat je namelijk een hogere dichtheid van lucht krijg, krijg je meer zuurstof en dus kun je meer diesel inspuiten. Dus je verhoog alleen het rendement van de motor, niet de zuinigheid.
Ikzelf vind de intercooler te klein en hij hangt natuurlijk op de meest beroerde plek die je ken verzinnen, maar hij werkt wel. Op mijn Peugeot heb ik een watergekoelde intercooler...
mvg Rick
Ikzelf vind de intercooler te klein en hij hangt natuurlijk op de meest beroerde plek die je ken verzinnen, maar hij werkt wel. Op mijn Peugeot heb ik een watergekoelde intercooler...
mvg Rick
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Voordeel intercooler?
dus als jij een cv ketel koopt met een hoger rendament dan verandert dat niets aan je gas verbruik?
niet als je de deur open zet nee
het scheelt ook geen liters nee
mvg ronald
niet als je de deur open zet nee
het scheelt ook geen liters nee
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: Voordeel intercooler?
Hoger rendement in een auto werkt iets anders, anders was het een kachel geweest. Het rendement in een motor zoals ik het bedoel, is de hoeveelheid kracht die je uit de bepaalde maat motor haal meer kracht uit een kleinere motor is een hoger rendement. Maar ik denk dat omdat je meer vermogen hebt, je dit ook ga gebruiken en dat je dus niks zuiniger ga rijden. Het zijn iig wel mijn bevindingen met de meeste tuning.Duveltje-77 schreef:dus als jij een cv ketel koopt met een hoger rendament dan verandert dat niets aan je gas verbruik?
niet als je de deur open zet nee
het scheelt ook geen liters nee
mvg ronald
Maar goed, als je idd je voetje op half elf houd, dan kun je er misschien best wat mee besparen. Ikzelf hou dat nooit langer dan een half uur vol...
mvg Rick
Re: Voordeel intercooler?
ik heb een TD , en heb het ouderwets handmatig gedaan. om toch een beetje vooruit te komen..Roger B. schreef:dat "opendraaien" van de pomp doet de motorcomputer van de tdi min of meer vanzelf omdat hij de inspuiting aanpast aan de gemeten hoeveelheid zuurstof (luchtdruk en temp --> berekend zuurstof..)jordydereus schreef: en reed ook zuiniger , maar na open draaien van de pomp weer iets duurder.
succes.
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Voordeel intercooler?
Maar goed, als je idd je voetje op half elf houd, dan kun je er misschien best wat mee besparen. Ikzelf hou dat nooit langer dan een half uur vol...
mvg Rick[/quote]
dat bedoel ik met de deur
trouwens 20 min is al lang is net lekker warm
mvg ronald
mvg Rick[/quote]
dat bedoel ik met de deur
trouwens 20 min is al lang is net lekker warm
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: Voordeel intercooler?
Duveltje-77 schreef:Maar goed, als je idd je voetje op half elf houd, dan kun je er misschien best wat mee besparen. Ikzelf hou dat nooit langer dan een half uur vol...
mvg Rick
dat bedoel ik met de deur
trouwens 20 min is al lang is net lekker warm
mvg ronald[/quote]
Ja, ik wil nog een olietemp meter erin hangen om te kijken wanneer ik op temp ben. Zeker met de zware aanhanger erachter ben je gauw genijgd om even door te trekken terwijl het nog niet ken.
In de 205 had ik dat ook, omdat die getuned was en als je dan met koude motor te veel gas gaf, kreeg je naast een hoop zwarte rook ook weleens een gescheurde kop. Ook omdat het een 12 klepper 4 cilinder met voorkamers is. Als ie dan scheurt valt er weleens een voorkamer naar beneden en dan ben je zielig.
Maar goed dit wijkt wel erg af...
mvg Rick
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: Voordeel intercooler?
Ga toch er actief mee aan de slag! Denk dat het een zinvolle investering is!
Dank voor de reaktie´s!
Dank voor de reaktie´s!
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Voordeel intercooler?
zeker een aanrader liefst een 150pk variant nemen maarja heeft nogal voeten in aarde
maar met die wijsneus geen prob korte neus wel prob
zoals ik al eerder vermelde met chiptuning wegens thermische belasting behoud van de motor
trouwens de 102 variant is ook ok hoor
mvg ronald
maar met die wijsneus geen prob korte neus wel prob
zoals ik al eerder vermelde met chiptuning wegens thermische belasting behoud van de motor
trouwens de 102 variant is ook ok hoor
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: Voordeel intercooler?
Maar heb ik dan een 2 of een 4 pins nodig? En wat betekend dat precies?
Kan ik motor type AJT hebben of bestaat dat niet?
Kan ik motor type AJT hebben of bestaat dat niet?