Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
SLUDGE
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
SLUDGE
Heb ik weer
Sludge onder de olievuldop.... :alarm
In hoeverre moet ik mij ernstig zorgen gaan maken?
We rijden doorgaans kleine stukjes, maar afgelopen week in de vakantie 1000 km gereden.
Is het zo dat nu ineens alle vocht uit de olie eruit wil?
Vandaag heb ik het schoongemaakt en 30 km gereden, en weer wat sludge
De auto rookt niet, loopt als een zonnetje heeft 112000 km gelopen. Het koelwaterpeil zakt niet volgens mij...(ik zal een streepje op het expantievat zetten)...Is het de voorbode van de koppakking????
2,5 Tdi 102 ACV 2002 112000km
Sludge onder de olievuldop.... :alarm
In hoeverre moet ik mij ernstig zorgen gaan maken?
We rijden doorgaans kleine stukjes, maar afgelopen week in de vakantie 1000 km gereden.
Is het zo dat nu ineens alle vocht uit de olie eruit wil?
Vandaag heb ik het schoongemaakt en 30 km gereden, en weer wat sludge
De auto rookt niet, loopt als een zonnetje heeft 112000 km gelopen. Het koelwaterpeil zakt niet volgens mij...(ik zal een streepje op het expantievat zetten)...Is het de voorbode van de koppakking????
2,5 Tdi 102 ACV 2002 112000km
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: SLUDGE
In het algemeen is sludge (als je de beige-bruinige dunne pasta aan de binnenkant van de vuldop ermee bedoeld) het gevolg van vocht in de olie. Dit vocht kan er in komen door, zoals je zelf al aangaf, veel korte stukjes rijden waardoor de olie niet warm wordt en condensvocht niet uit de olie verdampt. Dit condensvocht in de olie vormt een soort "schuim" met de olie en dat zie je dan als sludge.
Eigenlijk zou je denken dat een lange rit als de rit naar je vakantiebestemming (enkele honderden kilometers) wel zorgt dat de olie warm geworden is en dat alle vocht verdampn kon en via je carterventilatie de uitgang naar de uitlaat gevonden zou hebben. Ik heb geen idee of de reeds aanwezige sludge ook vanzelf verdwijnt bij goed warmrijden van de motor.
Dat je na een paar korte ritjes weer sludge vindt is op zich wel weer verklaarbaar, de olie is niet meer 100% als ie al veel vocht voor de kiezen gehad heeft.
Ik zou eens een olieverversing doen (met filter!) en het dan even in de gaten houden.
Overigens is een rit van 30 km ook maar krap an om de olie vol op temperatuur (90graden) te krijgen.
Eigenlijk zou je denken dat een lange rit als de rit naar je vakantiebestemming (enkele honderden kilometers) wel zorgt dat de olie warm geworden is en dat alle vocht verdampn kon en via je carterventilatie de uitgang naar de uitlaat gevonden zou hebben. Ik heb geen idee of de reeds aanwezige sludge ook vanzelf verdwijnt bij goed warmrijden van de motor.
Dat je na een paar korte ritjes weer sludge vindt is op zich wel weer verklaarbaar, de olie is niet meer 100% als ie al veel vocht voor de kiezen gehad heeft.
Ik zou eens een olieverversing doen (met filter!) en het dan even in de gaten houden.
Overigens is een rit van 30 km ook maar krap an om de olie vol op temperatuur (90graden) te krijgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: SLUDGE
Bedankt Roger, 't is niet veel maar wel ineens. Ik zal 't in de gaten houden. Oliewissel is ook zo wat...zit er net 10k in. Longlife-olie. Maar inderdaad weken achtereen kleine prutstukkies. Eigenlijk is 't een km vreter zo'n T4
Ben een beetje gerust. Zag me al weer een kop eraf trekken. Terwijl m'n TMV eraan zit te komen.
Groeten Thomas
Ben een beetje gerust. Zag me al weer een kop eraf trekken. Terwijl m'n TMV eraan zit te komen.
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: SLUDGE
uiteraard is het raadzaam om wel je koelvloeistof even een tijd in de gaten te houden, het kan natuurlijk ook daar vandaan komen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: SLUDGE
Is het misschien dan beter om andere olie in je motor te gooien?
Ik bedoel als je zoals wij 80% korte stukjes rijden, (<30 km) en de olie gaat vocht bevatten die er dus niet gemakkelijk uitgereden wordt, is het toch lijkt mij niet handig om dure longlife olie te gebruiken die er twee jaar inblijft. Van vocht zal de olie ook verzuren ed.
Is het beter een andere olie te kiezen?? Misschien een halfsyntheet 5W30 en dan toch gewoon verversen elke 10000 km? En wat is dan een goede olie?
Ik bedoel als je zoals wij 80% korte stukjes rijden, (<30 km) en de olie gaat vocht bevatten die er dus niet gemakkelijk uitgereden wordt, is het toch lijkt mij niet handig om dure longlife olie te gebruiken die er twee jaar inblijft. Van vocht zal de olie ook verzuren ed.
Is het beter een andere olie te kiezen?? Misschien een halfsyntheet 5W30 en dan toch gewoon verversen elke 10000 km? En wat is dan een goede olie?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: SLUDGE
Vaker verversen en dan bijvoorbeeld 5 W 40 volsynthetishe olie er in doen, om de 15000 km inclusief filter.
Bijvoorbeeld Mobil, Shell Ultra Helix, Castrol, etc..
Maar een T4 loopt pas echt lekker als je een 300 km hebt gereden, dan wordt ook het uitlaatsysteem eens goed warm..
En dan rijdt het toch net even nog lekkerder
Korte stukjes is inderdaad geen aanrader voor een diesel..
Bijvoorbeeld Mobil, Shell Ultra Helix, Castrol, etc..
Maar een T4 loopt pas echt lekker als je een 300 km hebt gereden, dan wordt ook het uitlaatsysteem eens goed warm..
En dan rijdt het toch net even nog lekkerder
Korte stukjes is inderdaad geen aanrader voor een diesel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: SLUDGE
ik rij dagelijks naar mn werk 16 km heen en 16 terug.. dan nog veel in de buurt.. korte stukjes. maar in de weekenden rij ik dan weer wel lange stukken (100km per rit gemiddeld) en ik heb geen last van sludge. ik gebruik comma olie. halfsynteet 5W40 van een onderdelen leverancier bij me uit de buurt (is geen rommel olie.. 45eu de 5 liter en gebruik het al jaren op andere wagens)
gewoon op tijd vervangen en je hebt geen last van sludge
en ja een diesel is niet gemaakt voor korte stukjes? benzine ook niet.. eigenlijk nix niet, maargoed om nu mn werk elders te gaan zoek om lange stukken te rijden
gewoon op tijd vervangen en je hebt geen last van sludge
en ja een diesel is niet gemaakt voor korte stukjes? benzine ook niet.. eigenlijk nix niet, maargoed om nu mn werk elders te gaan zoek om lange stukken te rijden
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: SLUDGE
Hallo mensen,
Ik ben er uiteindelijk achtergekomen waar het water vandaan kwam, elke keer water in de oliedop en sludge in het rubber manchetje om de olievulpijp.....het is gewoon regenwater Heb alles goed schoongemaakt en een dop over de olievulpijp gezet. (blikje) en nu blijft de dop en de vulpijp vrij van sludge en water. Kennelijk regent het nog onder de kap.
Groeten Thomas
Ik ben er uiteindelijk achtergekomen waar het water vandaan kwam, elke keer water in de oliedop en sludge in het rubber manchetje om de olievulpijp.....het is gewoon regenwater Heb alles goed schoongemaakt en een dop over de olievulpijp gezet. (blikje) en nu blijft de dop en de vulpijp vrij van sludge en water. Kennelijk regent het nog onder de kap.
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: SLUDGE
Mooi dan dat het opgelost is.
Als je nu denk dat er misschien koelvloeistof in de olie zit, trek je je peilstok eruit en hou er een aansteker onder. Als het dan begint te knetteren, zit er meestal koelvloeistof in.
mvg Rick
Als je nu denk dat er misschien koelvloeistof in de olie zit, trek je je peilstok eruit en hou er een aansteker onder. Als het dan begint te knetteren, zit er meestal koelvloeistof in.
mvg Rick
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: SLUDGE
Een nieuwe dop plaatsen?
Die dichten wat beter af...
Die dichten wat beter af...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: SLUDGE
Ik heb er een leeg gasflesje uit een hobbybrander, bodem eraf gezaagd, overheen gezet. Past precies zuigend over de rubber manchet.
Maar een nieuwe dop is beter natuurlijk :klappen
Maar een nieuwe dop is beter natuurlijk :klappen
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.