Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met de T5 naar Finland in hartje winter

vragen over de T5
Plaats reactie
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Met de T5 naar Finland in hartje winter

Bericht door johnny van de voorde »

Met de T5 naar Finland in hartje winter, dat is binnen een maand of 3 de bedoeling.

Afhankelijk van de weersverwachtingen in het noorden van dit land is het de bedoeling dat we voor 3 weken naar ginder trekken om tests te gaan uitvoeren in een grote open mijn.
Mijn T5 is uitgerust om deze tests uit te voeren, en omdat we deze tools daar nodig hebben moet de T5 dus mee. We gaan met z'n 3 (gezellig toch?) :ikrij
We zitten nu in de aanloop van deze werkzaamheden en we willen ons dan ook uitermate goed voorbereiden.
Uiteraard zitten er dan nieuwe winterbanden onder, de bus zal daartegen ook bij de dealer langsgaan om hem "winterproof" uit te rusten naar Finse gewoonte. (motorverwarmer, stopcontact, enz....) Ook zou er andere olie in de bus gaan , ofwel voor het vertrek ofwel onderweg.
De reisroute gaat over Duitsland richting hamburg, zo naar Odense in Denemarken waar we de brug nemen naar Zweden richting Kopenhagen. Van daaruit gaan we over Stockholm met de ferry naar Finland waar we in Helsinki waarschijnlijk aan wal gaan. Via deze weg vermijden we een heleboel ijswegen meer westelijk in finland. De bootreis zou wel een pak korter worden maar dit weegt niet op tegen 500 km écht bevroren meren, wakken en secundaire banen door het merengebied. Via Helsinki gaan we naar boven in het noorden. De stad Kuusamo ligt kort bij ons einddoel. Het aantal kilometers af te leggen enkele reis is ongeveer 2900 kilometers. We zijn dit van plan, af te leggen in 5 dagen inclusief de tijd op de ferry.

vraag : Heeft iemand van jullie ervaring voor wat betreft de zweedse en finse wegen in de maand maart ? Alle info is welkom.

Groetjes, John.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Met de T5 naar Finland in hartje winter

Bericht door theo »

neem de juiste winterbanden dus de banden die echt geschikt zijn voor daar



Winterbanden:
Winterbanden zijn verplicht van 1 december tot eind februari voor voertuigen met een GVW van minder dan 3,5 ton, maar niet voor voertuigen met een GVW van meer dan 3,5 ton. Het profiel moet in deze periode minimaal 3 mm. zijn. Ook buitenlandse voertuigen moeten hieraan voldoen.

Banden met spikes zijn toegestaan vanaf 1 november tot en met 31 maart of tot de eerste maandag na Pasen.

Sneeuwkettingen:
In Finland is het niet verplicht sneeuwkettingen aan boord van het voertuig te hebben.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Met de T5 naar Finland in hartje winter

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zou echt overwegen om daar (als je van de boot komt bijvoorbeeld) een set banden met spikes te nemen, misschien daar te huren voor 3 weken? (want hier heb je d'r niet veel meer aan) en zoniet dan toch overwegen om DAAR eigenlijk pas winterbanden kopen (de winterbanden die je in scandinavië koopt zijn toch anders dan de winterbanden hier en doen het een STUK beter in de sneeuw)

Verder inderdaad zorgen voor de juiste olie voor die temperaturen, en niet vergeten je koelsysteem ook af te stemmen op lagere temperatuuren.

Een motorverwarmer met stopcontact is wel zo ideaal, overweeg ook om gelijk een interieurverwarmer te installeren (electrisch ventilatorkacheltje dat op de zelfde stekker is aangesloten is dat meestal) dan is de auto ook van binnen lekker warm en blijft ie makkelijker droog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Met de T5 naar Finland in hartje winter

Bericht door johnny van de voorde »

Okee Roger en Theo,
dit zijn reeds goeie tips ! Bedoeling is om even alle tips te verzamelen en dan te bekijken wat haalbaar is. bvb. huren van spikes ter plaatse kan wel, doch dit zou op voorhand moeten worden besteld. enz...

alvast bedankt en laat maar komen die tips ! :ikrij

John.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Met de T5 naar Finland in hartje winter

Bericht door theo »

Roger B. schreef:ik zou echt overwegen om daar (als je van de boot komt bijvoorbeeld) een set banden met spikes te nemen, misschien daar te huren voor 3 weken? (want hier heb je d'r niet veel meer aan) en zoniet dan toch overwegen om DAAR eigenlijk pas winterbanden kopen (de winterbanden die je in scandinavië koopt zijn toch anders dan de winterbanden hier en doen het een STUK beter in de sneeuw)

Verder inderdaad zorgen voor de juiste olie voor die temperaturen, en niet vergeten je koelsysteem ook af te stemmen op lagere temperatuuren.

Een motorverwarmer met stopcontact is wel zo ideaal, overweeg ook om gelijk een interieurverwarmer te installeren (electrisch ventilatorkacheltje dat op de zelfde stekker is aangesloten is dat meestal) dan is de auto ook van binnen lekker warm en blijft ie makkelijker droog
ook hier zijn deze banden tekoop ik heb ze onder me bus zitten winterbanden waar ik zelf spikes ik kan draaien.
gekocht bij brezan incl velgen
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
kristovs
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 mei 2009, 14:02

Re: Met de T5 naar Finland in hartje winter

Bericht door kristovs »

Ben 2 jaar geleden in Zweden geweest in maart. Zo'n 400 km ten noorden van Stockholm. Alles lag er besneeuwd bij, maar de wegen waren goed berijdbaar. Autosnelwegen (E6 naar het noorden) waren perfect sneeuwvrij, zelfs de secundaire wegen waren ok, sneeuwvrij. Enkel in de woonwijken, daar lag nog een platgereden laagje sneeuw die het gebruik van spijkerbanden vereisten. Maar het gebied waar jij naartoe trekt, ligt natuurlijk nog een stuk noordelijker. Bovengenoemde uitrusting lijkt me dan zeker geen overbodige luxe, eerder een must.
Het is in ieder geval zalig cruisen daar in de besneeuwde landschappen. Echt genieten!
Plaats reactie