Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

Bericht door heemskerk »

Hoi Ik heb de volgende vraag voor te leggen: M'n T5 heeft last van trillingen boven de 100 km/u. Ik heb nieuwe banden (Michelin) en velgen(Valbrem, org. VW) laten monteren, tot drie maal toe laten balanceren; het probleem bleef. Uiteindelijk m'n vorige set wielen (Myato's) er weer onder gedaan; probleem exact het zelfde, terwijl deze voorheen absoluut trillingsvrij waren. Ik heb geen stoepjes geraakt, geen gekke kuilen, verkeersdrempels of iets anders geraakt met een te hoge snelheid oid. Het probleem is snelheids gerelateerd en niet toerentalafhankelijk. Bij en boven de snelheid waar de trilling voelbaar wordt hoor ik ook een geluid alsof je op zo'n witte streep op de weg rijdt. Geg: T5 131pk bj12-04 74.000 km. Iemand een suggestie?



Ik heb op advies van Edjeraketje de draagarmrubbers laten vervangen en het is subliem! |Trillingen weg, aanzienlijk directer en veel meer gedempt rijgedrag. Die rubbers worden slapper en slijten na verloop van tijd (en 74.000 km verder) maar da's een geleidelijk proces, daarom verneem je het des te meer wanneerr je ze vervangt! Ik heb de 3,2 tons versie genomen, wat straffer maar heerlijk om mee te rijden; alsof er een stabilistiestang onder is gekomen.

Bij de VW dealer laten doen kosten: €250- 300,-
Laatst gewijzigd door heemskerk op 16 dec 2009, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door vaniac »

Speling in de aandrijfassen misschien? De aandrijfassen kunnen opeens kapot gaan. Daarvoor is de T5 berucht.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door edjeraketje »

Hallo, probleem kan ook ontstaan door de voorste draagarmrubbers. Hier zijn ook massieve rubbers voor te bestellen. Minder flexibele rubbers is iets minder comfort maar directer stuurgedrag. En zou er een onbalans in 1 van je aandrijfassen zitten dan word deze minder doorgegeven.

Suc6 EDje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door Pim 328 »

Wat is loadindex van de banden ??

Heb namelijk vandaag op het werk een auto met een soort gelijk probleem gehad.
Deze heeft michelin agilis 52 banden erop 205/65 R16 loadindex 101/103 en stalen velgen.
De wielen waren ook al bij drie andere bedrijven opnieuw gebalanceerd.
Vanmorgen eerst gebalanceerd (er zat nog onbalans in)
Hierna een proefrit gemaakt, auto was trillingsvrij, later op de dag nog een keer gereden, weer trillen.
Andere banden gemonteerd met een loadindex van 105/107 en probleem doet zich niet meer voor.

Dus ondanks je auto met de lage loadindex gewoon door de keuring komt en dus in principe goed genoeg zijn kan ik adviseren om banden met een hogere loadindex te monteren.
Auto die vandaag bij ons was was van een particulier en heeft er nooit lading in liggen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door pieters »

hallo wjwellers,

Blijkbaar zijn alle t5 gevoelig voor trillen aan de voorkant.
Ook ik herken dat probleem wel. Het zal wel een combinatie zijn van verschillende factoren.
Aandrijfassen, rubbers van de draagarmen, banden, enz.

Het lijkt raar maar waar bij mij doet het probleem zich eerder voor met een wat hogere bandenspanning.
Niet dat dat nu de oorzaak is maar bij mij een merkbaar verschil.
Winterbanden met stalen velgen of bredere zomerbanden op lichtmetaal.
Het probleem blijft zich altijd in meer of mindere mate voordoen.
De t5 blijft meerdere onhebbelijke problemen kennen, die blijkbaar moeilijk zijn op te lossen.

Succes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door heemskerk »

edjeraketje schreef:Hallo, probleem kan ook ontstaan door de voorste draagarmrubbers. Hier zijn ook massieve rubbers voor te bestellen. Minder flexibele rubbers is iets minder comfort maar directer stuurgedrag. En zou er een onbalans in 1 van je aandrijfassen zitten dan word deze minder doorgegeven.

Suc6 EDje
Lijkt een plausible redenatie Edje, is het te controleren of deze draagarmrubbers versleten zijn, zo ja hoe? Overigens vindt ik het wel als erg vlug, er staat net 74.000km op de klok.... Ook bemerk ik bij de snelheid waar het trillen begint er een bijgeluid ontstaat wat klinkt alsof ik over de witte streep op de weg rijdt; zo'n zoemgeluid. Niet te hard maar wel hoorbaar. Kan dit ook ontstaan door uitgelubberde draagarmrubbers? Ik heb zelf aan een wiellager gedacht, maar die zorgt volgens mij weer niet voor trillingen (tenzij stukgelopen en daardoor speling ontstaan is) wat niet het geval is. Ik hoor het geluid ook niet doorlopend. Vreemd defect. Toch maar eens de VW dealer bezoeken. Iemand enig idee wat die massieve rubbers kosten en eventueel bestelnummers?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 07 dec 2009, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:Speling in de aandrijfassen misschien? De aandrijfassen kunnen opeens kapot gaan. Daarvoor is de T5 berucht.

Hm... Ik kan me voorstellen dat speling op of in de aandrijfassen zorgt voor een klap of bonk tijdens gas geven of gas loslaten maar zie het nog niet meteen in waardoor dit trillingen zou geven? Misschien mis ik iets?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u geen banden wielenprobl

Bericht door heemskerk »

Pim 328 schreef:Wat is loadindex van de banden ??

Heb namelijk vandaag op het werk een auto met een soort gelijk probleem gehad.
Deze heeft michelin agilis 52 banden erop 205/65 R16 loadindex 101/103 en stalen velgen.
De wielen waren ook al bij drie andere bedrijven opnieuw gebalanceerd.
Vanmorgen eerst gebalanceerd (er zat nog onbalans in)
Hierna een proefrit gemaakt, auto was trillingsvrij, later op de dag nog een keer gereden, weer trillen.
Andere banden gemonteerd met een loadindex van 105/107 en probleem doet zich niet meer voor.

Dus ondanks je auto met de lage loadindex gewoon door de keuring komt en dus in principe goed genoeg zijn kan ik adviseren om banden met een hogere loadindex te monteren.
Auto die vandaag bij ons was was van een particulier en heeft er nooit lading in liggen.


Bedankt voor je reactie Pim. Wel een vreemd verhaal zeg. Hopelijk is de oorzakelijkheid van het probleem niet gemaskeerd door het monteren van nieuwe banden. Ik kan mij voorstellen dat een loadindex die aan de lichte kant is voor onstabiel rijgedrag kan zorgen maar een trilling is toch immer te herleiden naar een onbalans, in welk onderdeel dan ook.... Ik houd je (jullie) op de hoogte. Verdere suggesties welkom.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

Bericht door edjeraketje »

heemskerk schreef:Hoi Ik heb de volgende vraag voor te leggen: M'n T5 heeft last van trillingen boven de 100 km/u. Ik heb nieuwe banden (Michelin) en velgen(Valbrem, org. VW) laten monteren, tot drie maal toe laten balanceren; het probleem bleef. Uiteindelijk m'n vorige set wielen (Myato's) er weer onder gedaan; probleem exact het zelfde, terwijl deze voorheen absoluut trillingsvrij waren. Ik heb geen stoepjes geraakt, geen gekke kuilen, verkeersdrempels of iets anders geraakt met een te hoge snelheid oid. Het probleem is snelheids gerelateerd en niet toerentalafhankelijk. Bij en boven de snelheid waar de trilling voelbaar wordt hoor ik ook een geluid alsof je op zo'n witte streep op de weg rijdt. Geg: T5 131pk bj12-04 74.000 km. Iemand een suggestie?



Ik heb op advies van Edjeraketje de draagarmrubbers laten vervangen en het is subliem! |Trillingen weg, aanzienlijk directer en veel meer gedempt rijgedrag. Die rubbers worden slapper en slijten na verloop van tijd (en 74.000 km verder) maar da's een geleidelijk proces, daarom verneem je het des te meer wanneerr je ze vervangt! Ik heb de 3,2 tons versie genomen, wat straffer maar heerlijk om mee te rijden; alsof er een stabilistiestang onder is gekomen.

Bij de VW dealer laten doen kosten: €250- 300,-
Kijk dat is attent om even te melden dat het probleem is opgelost. Zo met z'n allen weet je meer!
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

Bericht door Donald4Motion »

Zou zoiets ook onder garantie nog kunnen? mijn bus zit nog in de garantie periode.
Die van mij voelt ook zo rommelig aan, gewoon wat minder demping inderdaad.

En die 3.2tons zijn ook gewoon voor onder een Multivan?
Hoeveel tons is dan standaard eigenlijk?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

Bericht door heemskerk »

Donald4Motion schreef:Zou zoiets ook onder garantie nog kunnen? mijn bus zit nog in de garantie periode.
Die van mij voelt ook zo rommelig aan, gewoon wat minder demping inderdaad.

En die 3.2tons zijn ook gewoon voor onder een Multivan?
Hoeveel tons is dan standaard eigenlijk?

Of het te reclameren is weet ik niet Donald. Het is wel een goed te merken verschil! Ik heb met een schuin oog mee staan kijken in ETKA en ik zag er een stuk of vijf a zes uitvoeringen staan; als ik het wel heb allemaal met een verschillende stijfheid behorend bij een bepaald laadvermogen. Edje raketje heeft het over wel of geen massieve uitvoering in een klassieke topic, kan 'm zo niet vinden voor je.
Maar ff vragen als je weer eens bij de dealer staat voor het exceptionele onderhoud van je bus :lach :lach

Oja; Exact: €304,64 Incl BTW & materiaal.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

Bericht door edjeraketje »

Ik heb de artikel/ bestelnrs er even bij gezocht van de rubbers die ik onder de voor en achteras heb gemonteerd.
Voor 7H0 407182 ik heb er 2 gedaan de voorste zijn al massief en gaan vrijwel niet kapot.
Achter 7H0 501131 deze alle 4

En dan heel belangerijk laten uitlijnen bij een goede uitlijner, weet je er geen 1 mail mij maar!!!

Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Leonidas
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2015, 11:38

Re: Trilling bij snelheden boven 100km/u opgelost! update

Bericht door Leonidas »

Beste Edje,

Ik heb dezelfde problemen, loop al jaren te zoeken naar goede oplossing.
Er zijn bij voorste draagarmen al eens twee rubbers vervangen, weet alleen niet welk type, wel hardere.
Het remmen werd er beter van, geen happende remmen meer. Wel weer meer last van bonkie tijdens gas los/ gas erop.
Ik zie dat achter ook invloed kan hebben, en een goede uitlijning.
Zijn de nummers die je opgeeft ook voor de T5gp b.j 2010?
Zou er graag een oplossing voor vinden! Alvast dank
Plaats reactie