Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

revisie vacuumpomp

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, heb op internet destrijds gegoogled en een aantal positief te noemen recenties over deze pomp gelezen, dan ga je er van uit dat het wel meevalt... Achteraf gezien hadden we beter voor dat geld en iets bijleggen de pomp bij NNP kunnen proberen te bestellen.

Ik heb toen 11 pompjes besteld en heb van een man of 4 gehoord dat het op de een of de andere manier niet 100% goed gegaan is met die pomp, zelf heb ik hem nu 25000km op de motor zitten en vooralsnog geen problemen (wel voor montage even uit elkaar geschroefd en laagje vloeibare pakking tussen pomphuis en deksel gedaan.

Als je alles van te voren weet ga je liggen voor je valt..... als ik weer zoiets heb zal ik NOG beter proberen te onderzoeken of het wat is. Maar zou zo nogeens een inkoopaktie organiseren voor een te kopen produkt hoor....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Rogier663 »

:toppie
ronald71ronald
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2009, 20:20

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door ronald71ronald »

volgens mij,komt het tikken van de plunjer,als deze de nokken as niet raakt.je kan de plunjer heel eenvoudig opspannen met een m8 carroseriring.gr ronald.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

symptoombestrijding is dat....

Oorzaak van deze speling van de plunjer is dat er olie in de pomp komt en daardoor de pomp niet snel genoeg terug komt na indrukken om de plunjer tegen de nok gedrukt te houden. Probleem los je dus op door de olie buiten te houden zodat de pomp en plunjer de nok kunnen blijven volgen.

VW en Pierburg leveren geen onderdelen voor de pomp, blijkbaar wel ergens iets passends verkrijgbaar, hoe goed en hoe lang dat weer werkt weet ik niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bieze
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:44
Locatie: tussen emmelle en oemelegoem

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door bieze »

Roger B. schreef:symptoombestrijding is dat....
Dat was eigenlijk ook mijn idee een beetje, ook omdat ik al wat las dat het maar tijdelijk hielp. Misschien heb ik ook geen garantie met de nieuwe manchet, maar je belast er ook geen andere onderdelen mee.
Multivan Generation schreef:http://www.nnp.be/index.php?page=shop.p ... t&Itemid=4

anders nog iets? :knipoog
Euh, ja... past die op mijn 2,5 TDI (102 pk)? :knipoog
Ik ken het type nr niet van mijn motor...
Hebben niet al die diesels dezelfde? DAcht alleen dat er een ietsje ander type gebruikt was voor '96?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

moet je even zoeken in het forum naar het topic over de inkoopaktie van de vacuumpompen, daarin staat vanaf welk chassisnummer de 2,4D de zelfde pomp heeft als de TDI's, alle TDI motoren hebben de zelfde pomp erop.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door jos_br »

Roger B. schreef:symptoombestrijding is dat....

Oorzaak van deze speling van de plunjer is dat er olie in de pomp komt en daardoor de pomp niet snel genoeg terug komt na indrukken om de plunjer tegen de nok gedrukt te houden. Probleem los je dus op door de olie buiten te houden zodat de pomp en plunjer de nok kunnen blijven volgen.

VW en Pierburg leveren geen onderdelen voor de pomp, blijkbaar wel ergens iets passends verkrijgbaar, hoe goed en hoe lang dat weer werkt weet ik niet.
Het tikken van de pomp heeft niets met de stift te maken. Meet 'm maar op, je zult zien dat deze niets korter is. Ook zitten er nooit slijp of sporen van een hamereffect op. Het tikken komt alleen van de klepjes die erin zitten. Deze "verkleven" en gaan met een tik los.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Duveltje-77 »

en die dingen kun die dan ergens kopen

of is dat de moeite niet waart

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door jos_br »

Duveltje-77 schreef:en die dingen kun die dan ergens kopen

of is dat de moeite niet waart

mvg ronald
Ik heb die manchetten weer besteld, je bent ongeveer een uur bezig deze in de pomp te monteren (en schoonmaken), lijkt mij wel de moeite waard.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je het moet laten doen...een uur werk en een manchet van ?30? euro zit je al een aardig end richting een nieuwe pomp (niet bij de dealer gekocht) ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe zou gaan.

dat van die plunjer....zie de site: T4-wiki.de:
T4 wiki schreef: Mit zunehmender Ölfüllung wird ein steigender Dämpfungsgrad der beweglichen Teile der Vakuumpumpe erreicht. Somit wird die Rückstellgeschwindigkeit der Stößel reduziert und letztendlich "schlägt" die Nocke auf den noch nicht rechtzeitig "zurückgestellten" Zwischenstößel. Dies wird als deutlich hörbares Klappern wahrgenommen.
Vielfach wird diese Geräuschkulisse, auch von Werkstätten, als normaler Verschleiß ohne weitere technische Auswirkungen bezeichnet. Diese Argumentation kann man durchaus als kritisch einstufen.

Afbeelding

Nockenwellenverschleiß
Durch das permante "Schlagen" der Nockenoberfläche auf den Zwischenstößel (beide Elemente verfügen über eine gehärtete Oberfläche) wird die Nockenoberfläche leicht beschädigt. Die harte Schicht platzt partiziell ab und der deutliche weichere Stahlkern muß den Kontakt zur Zwischenstößel aufnehmen.

Verschleißbild der Antriebsnocke der VakuumpumpeDie beiden gelben Pfeile zeigen die Bohrungen im Zylinderkopf, durch die der Zwischenstößel geführt wird.
Das rote Rechteck grenzt die Nocke, die die Funktion der Vakuumumpe gewährleistet, ein. Man kann gut den Verschleiß der Nockenoberfäche erkennen. Dieses Schadensbild konnte einem 5-Zylinder-TDI (MKB: ACV) mit einer Laufleistung von 170.000 km entnommen werden. Das Klappern der Vakuumpumpe machte sich ab einem KM-Stand von ca. 130.000 km bemerkbar.
niets wat ik zelf verzonnen heb dus...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door jos_br »

Roger B. schreef:als je het moet laten doen...een uur werk en een manchet van ?30? euro zit je al een aardig end richting een nieuwe pomp (niet bij de dealer gekocht) ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe zou gaan.

dat van die plunjer....zie de site: T4-wiki.de:
T4 wiki schreef: Mit zunehmender Ölfüllung wird ein steigender Dämpfungsgrad der beweglichen Teile der Vakuumpumpe erreicht. Somit wird die Rückstellgeschwindigkeit der Stößel reduziert und letztendlich "schlägt" die Nocke auf den noch nicht rechtzeitig "zurückgestellten" Zwischenstößel. Dies wird als deutlich hörbares Klappern wahrgenommen.
Vielfach wird diese Geräuschkulisse, auch von Werkstätten, als normaler Verschleiß ohne weitere technische Auswirkungen bezeichnet. Diese Argumentation kann man durchaus als kritisch einstufen.

Afbeelding

Nockenwellenverschleiß
Durch das permante "Schlagen" der Nockenoberfläche auf den Zwischenstößel (beide Elemente verfügen über eine gehärtete Oberfläche) wird die Nockenoberfläche leicht beschädigt. Die harte Schicht platzt partiziell ab und der deutliche weichere Stahlkern muß den Kontakt zur Zwischenstößel aufnehmen.

Verschleißbild der Antriebsnocke der VakuumpumpeDie beiden gelben Pfeile zeigen die Bohrungen im Zylinderkopf, durch die der Zwischenstößel geführt wird.
Das rote Rechteck grenzt die Nocke, die die Funktion der Vakuumumpe gewährleistet, ein. Man kann gut den Verschleiß der Nockenoberfäche erkennen. Dieses Schadensbild konnte einem 5-Zylinder-TDI (MKB: ACV) mit einer Laufleistung von 170.000 km entnommen werden. Das Klappern der Vakuumpumpe machte sich ab einem KM-Stand von ca. 130.000 km bemerkbar.
niets wat ik zelf verzonnen heb dus...
Tijd voor een nieuwe nokkenas dus, hier red je het niet met een andere pomp. Dit is wel iets wat bijna nooit voorkomt, net als kapotte nokken voor de kleppen. das bij de pompverstuivermotor wel anders. Overigens word hier wel duidelijk dat al die lapmiddelen zoals oplassen, ringen ertussen e.d. nog meer schade toe kunnen brengen. Over die goedkopere pompen, ook hier is veel commentaar op. Even voor de duidelijkheid, iedereen mag voor mijn part nieuwe pompen plaatsen, ik word van die manchetten niets wijzer. Ik ben hiermee 10 jaar geleden mee begonnen omdat hier wat Volvo's en T4 bussen in onderhoud waren en die pompen toen echt duur waren. De laatste tijd repareer ik die pompen niet veel meer, zodoende moet ik de manchetten weer bestellen. Ik vind de km stand van de duitse T4 in het artikel wel laag. Mijn pomp is tot op heden niet vervangen (270k, ken de auto van nieuws af aan) en tikt niet.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

goedkope (vacutech) pompen hebben we hier in een inkoopaktie (11 pompen voor pakweg 100 per stuk) geprobeerd, veel last van lekkages (bij het deksel) en een aantal vrij snel weer tikken. Van de 11 weet ik dat er 5 al weer problemen hadden binnen het jaar. Zelf heb ik die pomp (bij montage de dekselpakking voorzien van vloeibare pakking) er nu 25000 op zitten en nog geen probleem)

Overigens is een Pierburg vacuuumpomp nieuw met wat zoeken wel voor 150 euro te vinden zo nu en dan. dat bedoelde ik met als ik 30 euro onderdelen en een uur arbeidsloon bij elkaar tel, dan kies ik toch maar een nieuwe pomp.

Die nokslijtage op de foto uit dat stukje na T4-wiki zou dus het gevolg zijn van (langdurig door rijden met) een tikkende pomp, waarbij zij dus zeggen dat die stift met speling heen en weer slaat tussen pomp en nok doordat de plunjer in de pomp niet snel genoeg terug komt na indrukken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door jos_br »

Manchetten zijn weer binnen, kosten € 17,50 per stuk. Ik weet niet eens meer wie er om de manchetten vroeg.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
bieze
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:44
Locatie: tussen emmelle en oemelegoem

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door bieze »

jos_br schreef:Manchetten zijn weer binnen, kosten € 17,50 per stuk. Ik weet niet eens meer wie er om de manchetten vroeg.

Jos.
Jos, je hebt mail...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: revisie vacuumpomp

Bericht door frank884 »

Op 24-11-2007 heb ik een pierburg vacuumpomp erin gezet
die had ik nieuw op E bay.de incl verzendkosten naar Duitsland voor 162.80 euro gekocht
en tot nu toe is die perfect
Pierburg nummer 7.22300.60.0
is gelijk aan VW 074 145100A
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie