Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door armin »

Beste Vrienden

Eerst en vooral de allerbeste wensen voor 2010 en dat we nog veel kilometers mogen rijden met onze geliefde Transporters en zonder zorgen.

Ik vertrek op 20 januari naar Finland, motorverwarming kan er deze periode niet meer van af (sneeuwbanden, distributieriem vervangen, overtocht enz.) dus heb ik een goedkopere oplossing gevonden. (tip uit Finland zelf)
Een verwarmingskabel (+ thermostaat en tijdschakelaar) van 8 meter 120 watt zou de grootste koude moeten weghouden uit het motorcompartiment en ook in de passagiersruimte.
De stekker moet ergens uit de grill komen, de kabel zou eerst ook de batterij wat beschermen en het grootste gedeelte dan om de motor winden en de rest in de passagiersruimte.
Het uiteinde van de kabel is ongeveer even dik als een stuk van één Euro en dat gedeelte moet doorgestoken worden naar het passagiersgedeelte.
Waar vind ik een plaats waar ik gemakkelijk die kabel kan doorsteken of eventueel een gat kan boren ?

Alvast bedankt

Groetjes
Armin
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door daimen »

er zit boven de accu wel een plaats,maar welke verwarmingkabel heb jij dan ik weet dat je per meter 10 watt hebt.
als jij je moter in orde hebt nieuwe gloei bougies accu heb je met het starten geen probleem,verder zal ik een straalkachel in de auto zetten voor de warmte dan kom je al een heel eind.
:driveT4
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door guust »

ik ken het systeem niet, maar 120 watt om de motor (en cabine) iets op te warmen lijkt mij erg weinig. Misschien voldoende om de accu iets op te warmen.
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door armin »

Héj

Bij mijn schoonzus is het nu -37 geweest dus...
Een inderdaad een straalkacheltje gaat ook mee, maar ik moet wel een doorgang hebben naar het passagiersruimte. De ruiten kunnen meestal niet open bij zo'n koude om een kabel door te steken dus het moet het via de motor. Blijkbaar is die kabel toch voldoende om de ergste koude tegen te houden.
De motor, gloeikaarsen en batterij zijn al gechekt en zijn in orde.
Ik ga eens boven de accu kijken of er een doorgang is.

bedankt

Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door Roger B. (11)61 »

al;s je gewoon een verlengsnoer oid je auto in wil leggen voor de straalkachel (let op ivm je bekleding! een ventilatorkacheltje is waarschijnlijk veiliger) kun je gemakkelijk onder langs je schuifdeur naar binnen voeren (die van een euro doorsnee zal wat moeilijker gaan denk ik)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door armin »

Beste

Dus er is geen doorsteekplaats in het motorcompartiment naar her passagiersgedeelte?
kan ik nergens een gat boren?
Het straalkacheltje zou ik ophangen in de laadruimte of op de kast zetten die vlak achter de zetels staat.

groetjes
armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij zit er een doorvoer achter de accu, maar weet niet in hoeverre die standaard is, bij mij liggen de kabels van de ombouw naar standkachel (van de bijverwarmer) daar door naar binnen, is gat van cm of 3 doorsnee met rubber dop (waar bij mij die kabels doorheen gaan)

let wel op dat die kabel goed gelegd wordt en daarbij geen pedalen en of stuurstang (en andere bewegende delen) in de weg zit....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door Multivan Generation »

@ Armin,
Misschien kun je het eens via PB aan Stijnh vragen,
die heeft de hele carosserie kaal en zonder motor staan.
Misschien wil hij wel foto's voor je maken..?

En is een landgenoot van je he :knipoog
Da klapt toch wa gemakkelijker he ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door Pascal-141 »

armin schreef:Beste

Dus er is geen doorsteekplaats in het motorcompartiment naar her passagiersgedeelte?
kan ik nergens een gat boren?
Het straalkacheltje zou ik ophangen in de laadruimte of op de kast zetten die vlak achter de zetels staat.

groetjes
armin
Er is doorsteek mogelijkheid genoeg , zoals al eerder werd vermeld : achter/boven de batterij in het schutbord. Wat je daar doorsteekt komt uit onder het dashboard boven de voeten en zekeringskast.
Als je die plaats even bekijkt , kom je zeker wel een paar mogelijkheden tegen.
Ik steek daar op die plaats ook steeds mijn voedingskabels door voor de muziekinstallatie (25 of 35mm² kabels)

Maar wat ik jou zou aanraden , indien het een 220V kabeldoorvoer betreft voor een straalkachel : haal even het dummy-mistlicht achteraan rechts weg , en trek een 220V kabel door het gat , onder het achterlicht zit ook een kabeldoorvoer (waar je een dikke kabel doorheen krijgt) , en laat een stuk kabel uit de bumper hangen van +/- 1m en zet daar een stekker op. het andere eind van de kabel komt binnen onder het rechterachterlicht , waar je terug een stuk kabel laat hangen , en daar kan je een koppelstekker (een "pries") aanhangen .
De kabel die uit de bumper hangt , kun je oprollen en in de bumper wegmoffelen , en dan kun je het mistlicht terug plaatsen en rondrijden. Het mistlicht haal je met 1 klik uit de bumper , dus een simpele handeling.

Wanneer je dan aan de binnenzijde een pries hebt , kun je daar je kacheltje inpluggen .

Ik heb zelf ook op die manier een kabel (220V aansluiting) via het mistlichtopening in gebruik , en ik vind het heel handig. Je hoeft dan immers geen kabel tussen deuren of rubbers te gaan wringen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Doorgang van motorruimte naar passagiersruimte

Bericht door Pascal-141 »

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/220V/220V.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie