Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokdempers Monroe of Sachs?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door frank884 »

annoyingthing schreef:Niels,

Misschien een heeeeeele blonde vraag maar is jouw T4 toevallig niet verlaagt?
Dat scheelt namelijk ook een hele hoop qua veergedrag.

Eh laat maar Peter je was me net voor :jumpklap
De voorkant is traploos in hoogte te verstellen zoals de meeste wel weten
met die draadeinden langs de branstoftank.
toen ik deze bus kocht in 2006 stond die ook vrij laag (te laag)
na het 1e ritje Polen met deze t4 met al die gaten daar in de binnenwegen
heb ik hem een flink stuk omhoog gedraaid
want daar sloeg die ook -aan- op bepaalde plaatsen.
de veerweg is dan erg kort als die laag staat.
het zou kunnen zijn dat je hem ook "te" laag hebt staan om bij een bepaalde snelheid nog genoeg
vering te hebben over een drempel of spoorweg overgang of dergelijke
obstakels.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

De 111kw tdi is standaard vanaf fabriek verlaagd (ca. 2 cm), de 102 pk waar ik in heb gereden was ook vanaf fabriek verlaagd, en toch ging ie zonder te 'slaan' over drempels heen, en het rijgedrag bij zijwind was ook super. (die was volhens mij voorzien van rode Koni's)
Bij de mijne moet ik bijna stapvoets overheen tijden, en met zijwind moet ik best moeite doen.

Nu zag ik wel dat zowel de Monroe's als de Sachs hydr. zijn, en met dubbele pijp? (Monroe Van Magnum (hydraulisch), of Sachs Supertouring (kan gas met gas of hydraulisch).


Gr. Niels
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door sgsdebruijn »

Welke veren gebruik je onder je auto?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door dijk »

niels schreef:De 111kw tdi is standaard vanaf fabriek verlaagd (ca. 2 cm), de 102 pk waar ik in heb gereden was ook vanaf fabriek verlaagd, en toch ging ie zonder te 'slaan' over drempels heen, en het rijgedrag bij zijwind was ook super.
Vergeet niet dat bij jouw 16" onderstel de torsiestaven vóór ook een paar mm dikker en/of in ieder geval stugger zijn dan die van een in dit geval 102pk. Ze hebben meen ik ook een kleurcodering, net als bij de achterveren.

Groet, Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

Ik heb de originele veer; achter met kleurcode: grijs.
Wat Marcel zegt zou kunnen kloppen; het verschil van dikte van de torsieveer, achter is in dit geval bij beide auto's hetzelfde.

Gr. NIels
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

Er staat geen laadvermogen vermeld op de papieren, maar max. gewicht minus ledig gewicht: 801kg
Ik ga denk ik voor de monroe's Van Magnum, of de Sachs Super Touring (kan gas of hydr. zijn)

PS. het is wel een Multivan personenuitv., misschien is dit belangrijk.


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door Roger B. (11)61 »

niels schreef:Er staat geen laadvermogen vermeld op de papieren, maar max. gewicht minus ledig gewicht: 801kg
en wat denk je dan dat Max. toelaatbare massa minus ledig voertuiggewicht is???

JUIST.............. het laadvermogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

Heeft iemand een goed advies, of een ervaring met 1 van de genoemde schokdempers?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door Multivan Generation »

@ Niels,
ja Pascal.. lees zijn bericht nog eens door..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:
Roger B. (11)61 schreef:
monroe hoor ik niet al te beste verhalen over Sachs zit er af fabriek ook onder meen ik.....
Inderdaad , die Monroe (Van-Magnum's) heb ik ooit ook eens gekocht , en na precies 2 weken er gewoon onderuit gegooit omdat ze niks waard waren . De Originele Sachs dempers zijn stukken beter , én gaan lang mee . (Ze zijn ook niet goedkoop)
Hoeveel advies wil je? Negatief advies EN positief advies :bonk

Wellicht dat je liever hoort dat je monroe moet kiezen omdat dat top-schokdempers zijn :muur , maar dat zit er denk ik niet in.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

Wat waren precies de symptomen van de Monroe's die niet goed waren?


Gr. Niels
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:Wat waren precies de symptomen van de Monroe's die niet goed waren?


Gr. Niels

De Monroe's waren nog "slapper" dan de originele Sachs die er al een dikke 120.000km ondergezeten hadden . (Die Sachs hadden dan ook al extra afgezien wegens de -6cm verlaging , en waren dus ook versleten) .

De auto "wiebelde" veel te veel met de Monroe's , die zijn gewoon te licht voor hun taak .
Dat kan wel lukken wanneer je met je T4 rijd als een 85-jarige , maar wanneer je vlot wil rijden , en vooral de 4 wielen ten alle tijde (bochten) op de grond wil houden : dan zijn ze te licht ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

Heb gekozen voor de Sachs, de gasdruk.
Ga ze vijdag of zaterdag monteren.
Laat natuurlijk even horen hoe ze zich gedragen.

Gr. Niels
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door niels »

Heb toch gekozen voor de gasgevulde Sachs. (voorheen Bilstein B6)
Het stuiteren is nu verheen verdwenen, ook als je een drempel ziet hoef je je eigen niet meer schrap te zetten, zowel met erop als eraf rijden; kortom véél comfortabeler.
Aan het rijgedrag heb ik nog weinig verschil kunnen merken. (met winterbanden 225-60-16).

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokdempers Monroe of Sachs?

Bericht door Multivan Generation »

ik begrijp hieruit dat je Bilstein B6 heel ver heen waren?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie