Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling probleem hydrauliek ???

vragen over de T4
Plaats reactie
syncrocombi
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010, 23:34

koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door syncrocombi »

Geachte ,

Enkele dagen geleden voelde ik dat men koppeling maar helemaal op het einde werkte en het eerste deel trapte gewoon in zonder weerstand echt doortrappen.(alsook brande het lampje service op men dashboard voor ik men wagen starte tijdens het voorgloeien.

Na huiswaarts te rijden enkele km's verder stond ik in de fille waarop plots al de druk van men koppeling verdwenen was ....de pedaal kwam niet zelf terug omhoog en had geen enkel gevoel van druk meer...
Zo moeizaam aan de kant gezet ....huiswaards gegaan en terug gekomen met een vriend mecanieker...
Na het boeltje bekeken te hebben (motor is een 2.5tdi Syncro 2001 model 182000 km) hebben we gezien dat het reservoir van de remvloeistof leeg was
de remmen deden het nog perfect maar de koppeling had geen weerstand meer na deze gevuld te hebben met dot4 al pompende op de koppelingspedaal kreeg de koppeling weer druk na ongeveer een dikke liter bijgevuld te hebben had men koppeling weer de normale druk.. en voelde ze weer normaal aan
Zo huiswaards gereden.
Sindsdien staat men bus voor de deur ..
De bus schakelde terug perfect en koppelde terug goed maar nu is de vraag waar zit deze lek aangezien de remmen nog werkte
Ik niet zo lang geleden de achterveren heb vervangen en de wielen droog leken te zijn aan de klauwen..
Ik zou de bus een groot onderhoud willen geven en wil deze lek alvorens er mee verder te gaan aanpakken.
Kan er iemand tips geven???

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door Roger B. (11)61 »

Lekkage zit dus in je koppelingscircuit.....

het reservoir van koppeling en remmen is gedeeld, dus één reservoir voor beide systemen.
Om nu het allerbelangrijkste deel van de auto zo zeker mogelijk te maken is de aftakking voor de koppeling vrij hoog in het reservoir, bij een lek koppelingscircuit zal daardoor het niveau nooit lager worden dan de aftakking voor de koppeling en de remmen blijven werken.
(het reservoir is ook nog opgedeeld in twee vakken zodat bij lekkage in een deel van de remmen het andere deel nog blijft werken.)

Waar lekt het nou

eigenlijk globaal gezien twee opties....
Hoofdkoppelingscilinder of hulpkoppelingscilinder.

Hoofdkoppelingscilinder, die zit bij je pedaal, als deze lekt zou je dat moeten zien bij de plunjerstang en/of het pedaal, en wellicht aan je vloerbedekking .

ZSM goed reinigen want remvloeistof tast lak aan en versneld roestproces.

Hulpkoppelingscilinder..
Die zit bij de koppeling, ik weet niet welk type bij jou gemonteerd is, maar mijn 96-er TDI met ACV motor en AFK bak (geen syncro) heeft het druklager en de hulpkoppelingscilinder gecombineerd, om daar bij te komen moet de bak er vanaf, het is dan ook ontzettend raadzaam om deze hulpkoppelingscilinder met de koppeling mee te vervangen.
Een lekkage van de hulpkoppelingscilinder moet onder de auto bij de koppelingscilinder (als ie uitwendig gemonteerd is) of aan het koppelingshuis (gaatje onderaan bij aansluiting aan motor) terug te vinden zijn.

Succes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
syncrocombi
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010, 23:34

Re: koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door syncrocombi »

bedankt voor de reactie denk inderdaad dat het de hulpkoppelingscilinder is die lekt ik zie inderdaad een lekkage aan de voorkant en niet onder men pedaal
enig idee hoeveel zo een reparatie kost ??
mvg,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door Roger B. (11)61 »

ligt er dus aan wat voor systeem er in jouw auto gebouwd is.

heb je een systeem dat hetzelfde is als bij mij dan meen ik dat de hulpkoppelingscilinder/druklager bij de dealer iets van 120 kostte, maar daar mee ben je er nog niet omdat de versnellingsbak er onderuit moet omdat het ding IN het koppelingshuis zit.....

Je kunt dan het beste overwegen of het verstandig is de koppeling en drukgroep meteen mee te vervangen, is wel meteen ook wel een behoorlijk bedrag extra, maar als je over 10 of 20 duizend aan een nieuwe koppeling toe bent heb je nogmaals de zelfde arbeidskosten.

Ik meen dat een koppeling in een 102 pk gemiddeld zo'n 175 -200duizend kilometer mee gaat, dus als je nu 182.000 er op hebt zitten en nog niet je koppeling vervangen hebt, dan zou ik het meteen mee laten doen, dan betaal je nu 120 euro meer voor de koppeling omdat de hulpcilinder mee vervangen wordt, (wat ik bij dit systeem sowieso mee zou laten vervangen ivm de hoge kosten bij uitval binnen de levensduur van je koppeling) maar dan zou je wel weer 200.000 km er tegenaan moeten kunnen.

Bij het vervangen van de koppeling meteen ook het 2massavliegwiel (2MV) goed laten nakijken, ook daar kom je alleen bij als de bak eraf is en die gaan weleens stuk.

Op ebay worden complete sets aangeboden (2MV, Drukgroep,koppelingsplaat en druklager/hulpcilinder) van LUK voor pakweg 600 euro. als je dat bij de dealer moet aanschaffen (ook fabrikaat LUK) zit je dichter bij 1000 euro denk ik. moet het alleen nog gemonteerd worden..... een ervaren monteur (dei de bak er vaker af gehad heeft bij een syncro TDI T4) zal er (op de gok) toch snel een uurtje of 5 a 6 zoet mee zijn dus dan komt er nog zo'n 400-600 euro bij gok ik.

Geen goedkope reparatie zo'n koppeling, maar eens in de pakweg 200.000 is het helaas nodig.

ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien weet iemand hier een goed en betaalbaar adres voor reparatie in jouw omgeving
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door Roger B. (11)61 »

Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
syncrocombi
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2010, 23:34

Re: koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door syncrocombi »

Bedankt voor de hulp .


Ik heb sinds het voorval niet meer dan enkel naar huis gereden met men bus.
Ik heb ze daarentegen wel nodig .... maar neem aan dat het niet verstandig is zo te rijden met deze lek dus ga ik ze zo snel mogelijk binnen doen voor herstelling!denk ineens het hele zootje te vervangen ...
Is het gevaarlijk er zo mee verder te rijden of kan ik de bus zo naar de garage rijden?

mvg,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling probleem hydrauliek ???

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat het grootste "gevaar" in het in contact met remvloeistof komen van je koppelingsplaat zal zijn.... maar die wordt toch vervangen.... De rest is allemaal dik metaal en kan er wel even tegen om wat remvloeistof tegen te komen.

Daarnaast kun je weer zonder koppelingsdruk komen te zitten waardoor de koppeling niet vrij getrapt kan worden en stilstaan met draaiende motor in de versnelling niet mogelijk :knipoog

Het is lastig als je geen koppeling hebt, dus als je merkt dat het minder wordt gooi je er weer wat DOT4 bij....

in principe kun je zodra de bus rolt zonder koppeling totdat je weer stil moet komen (ben met een Discovery al eens van Maastricht naar Helmond en de dag erna naar Sittard gereden (ook hulpkoppelingscilinder lekgetrapt) je moet alleen bij elk stoplicht in de vrij tot stilstand komen en in de één starten als het weer groen wordt....)

Ik zou er niet TE veel en TE lang mee doorrijden, maar zeker het naar de garage rijden zou geen probleem moeten zijn (zelfs niet als die niet om de hoek ligt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie