Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Camperfabrikant Westfalia is failliet
Camperfabrikant Westfalia is failliet
Camperfabrikant Westfalia is failliet
De fabrikant van het legendarische Volkwagenbusje Westfalia heeft erg te lijden onder de crisis.
Woensdag heeft het bedrijf een aanvraag tot faillissement ingediend.
Oorzaak is de 'dramatisch verslechterende marktontwikkeling' in 2009.
Dit maakte Westfalia zelf bekend.
'We moeten ervan uitgaan dat de verkoopsdaling bij onze campers van het voorbije jaar, langer aanhoudt', zei bedrijfsleider Sven Dübbers.
Hij liet wel verstaan dat het de bedoeling is om een 'grondige doorstart' te maken.
Bij Westfalia werken 170 mensen.
De omzet lag in 2008 op 40 miljoen euro.
Het bedrijf maakt deel uit van de 'Industrieholding Aurelius AG' uit München.
http://www.aureliusinvest.de/presse-new ... ng-an.html
Bron: de standaard.be / Fd.nl
Groetjes
Hans
H&M 235
De fabrikant van het legendarische Volkwagenbusje Westfalia heeft erg te lijden onder de crisis.
Woensdag heeft het bedrijf een aanvraag tot faillissement ingediend.
Oorzaak is de 'dramatisch verslechterende marktontwikkeling' in 2009.
Dit maakte Westfalia zelf bekend.
'We moeten ervan uitgaan dat de verkoopsdaling bij onze campers van het voorbije jaar, langer aanhoudt', zei bedrijfsleider Sven Dübbers.
Hij liet wel verstaan dat het de bedoeling is om een 'grondige doorstart' te maken.
Bij Westfalia werken 170 mensen.
De omzet lag in 2008 op 40 miljoen euro.
Het bedrijf maakt deel uit van de 'Industrieholding Aurelius AG' uit München.
http://www.aureliusinvest.de/presse-new ... ng-an.html
Bron: de standaard.be / Fd.nl
Groetjes
Hans
H&M 235
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
Verleden week nog onderdelen binnen gekregen van Westfalia voor onze camper
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
oftewel, we laten ons even failliet verklaren, dumpen op die manier goedkoop een aantal werknemers, zijn van onze schulden af en beginnen weer opnieuw.....H&M 235 schreef:Camperfabrikant Westfalia is failliet
'...................
Hij liet wel verstaan dat het de bedoeling is om een 'grondige doorstart' te maken.
Bij Westfalia werken 170 mensen.
zelfbehoudsfaillisement noem ik zoiets
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
???De fabrikant van het legendarische Volkwagenbusje
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
Wel erg makkelijke redenering...Roger B. (11)61 schreef:
oftewel, we laten ons even failliet verklaren, dumpen op die manier goedkoop een aantal werknemers, zijn van onze schulden af en beginnen weer opnieuw.....
zelfbehoudsfaillisement noem ik zoiets
Rick
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
@ Adri
Bron: de standaard.be
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
wel erg makkelijk, maar het is helaas wel vaak de realiteit, en natuurlijk zo blijven er nog wat werknemers wel aan het werk.....
maar als die crediteuren die hun facturen niet betaald krijgen.....
Een faillisement dat door de failliet gaande firma zelf wordt aangevraagd wordt bijna altijd aangevraagd om te zorgen dat de bestuurders/eigenaren van die firma zelf nog buiten schot kunnen blijven.
De gevolgen voor personeel en schuldeissers zijn dan van ondergeschikt belang voor de bewindslieden.....
dus zelfbehoud...... Als er levensvatbaarheid is voor de doorstart (en zeker bij bedrijven die eigenlijk hetzelfde verder gaan (geen onderdelen afstoten) is het dus een kwestie van schulden wegwerken....
maar als die crediteuren die hun facturen niet betaald krijgen.....
Een faillisement dat door de failliet gaande firma zelf wordt aangevraagd wordt bijna altijd aangevraagd om te zorgen dat de bestuurders/eigenaren van die firma zelf nog buiten schot kunnen blijven.
De gevolgen voor personeel en schuldeissers zijn dan van ondergeschikt belang voor de bewindslieden.....
dus zelfbehoud...... Als er levensvatbaarheid is voor de doorstart (en zeker bij bedrijven die eigenlijk hetzelfde verder gaan (geen onderdelen afstoten) is het dus een kwestie van schulden wegwerken....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Doka Driekus
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
- Contacteer:
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
Huh, ik werkte tot voor kort toch niet bij Westfalia?Roger B. (11)61 schreef:oftewel, we laten ons even failliet verklaren, dumpen op die manier goedkoop een aantal werknemers, zijn van onze schulden af en beginnen weer opnieuw.....
zelfbehoudsfaillisement noem ik zoiets
Günzl Classic Parts verkioopt volgens mij ook nog wel het één en ander aan Westfalia spullen
Groeten,
Erik
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
Nog even 1 steekje dieper...Roger B. (11)61 schreef:wel erg makkelijk, maar het is helaas wel vaak de realiteit, en natuurlijk zo blijven er nog wat werknemers wel aan het werk.....
maar als die crediteuren die hun facturen niet betaald krijgen.....
Een faillisement dat door de failliet gaande firma zelf wordt aangevraagd wordt bijna altijd aangevraagd om te zorgen dat de bestuurders/eigenaren van die firma zelf nog buiten schot kunnen blijven.
De gevolgen voor personeel en schuldeissers zijn dan van ondergeschikt belang voor de bewindslieden.....
dus zelfbehoud...... Als er levensvatbaarheid is voor de doorstart (en zeker bij bedrijven die eigenlijk hetzelfde verder gaan (geen onderdelen afstoten) is het dus een kwestie van schulden wegwerken....
Die schulden kunnen natuurlijkook mogelijk zijn ontstaan door werknemers die te weinig productie leveren en dus te duur zijn geworden. Omdat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om iemand die te weinig presteert te ontslaan, zou ik me voor kunnen stellen dat sommige ondernemers geen andere uitweg zien.
Edit: al met al een trieste situatie
Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
westfalia zat toch in duitsland? volgens mij is het daar iets minder lastig om je werknemers te ontslaan...
maar afgezien daarvan, als iemand niet voldoet en ook na pogingen daar iets aan te doen niet wil of kan voldoen dan zijn er wel mogelijkheden.... en als het merendeel van je personeel niet voldoet....moet je bij jezelf te raden gaan of je wel ene goed personeelsbeleid hebt (zowel wat aannemen als wat onderhouden betreft....)
Goed personeel moet je kiezen, als iemand die aangenomen is niet voldoet moet je hem of haar geen vast contract geven.
Als je je personeel goed behandeld (dus niet alleen maandelijks salaris overmaken, maar ook dialoog met ze aangaan als er ontevredenheidspunten zijn, waardering uiten anders dan alleen dat maandelijkse bedrag en noem maar op)zul je dat ook terug zien in de productiviteit.
In dit geval denk ik dat het tegenvallende verkoop en dus productie, hierdoor teveel personeel, dat is lastig, maar ook dan kun je (ZELFS in Nederland) op economische gronden een aantal personeelsleden ontslaan om te voorkomen dat je failliet gaat....
Als je hard genoeg bent om faillisement aan te vragen had je ook hard genoeg kunnen zijn om ter voorkoming hiervan eerder al een ontslagvergunning voor een aantal personeelsleden aan te vragen.
Je maakt me niet wijs dat een ondernemer die zicht heeft op het reilen en zeilen van zijn bedrijf niet ruim voor een faillisementsnoodzaak al de beslissing tot ontslag aanvraag had kunnen doen... Ze hebben waarschijnlij gehoopt dat ze er wel doorheen kwamen en te lang gewacht waardoor schulden te hoog opgelopen zijn, maar dat valt, hoe cru het ook klinkt in de categorie slecht management.....
Personeel ontslaan is niet leuk, zeker niet, maar las je daarmee je bedrijf redt, dan moet het maar.... per slot van rekening ontsla je met een faillisement ook je personeel. Alleen zijn er nu wat crediteuren de pineut.
Ik heb het in de zaak van mijn echtgenote mogen meemaken, in 2,5 jaar tijd 4 keer faillisement dat dus telkens een paar tien-duizend (guldens toen nog) niet betaalde facturen betekende.... uiteindelijk zelf failliet gegaan oa ten gevolge van (in totaal meer dan anderhalve ton) misgelopen inkomsten (in combinatie met verdwijnende markt) Als je dan van twee van die faillisementen ziet dat de eigenaar doodleuk zijn zaakje voortzet zonder de schulden van het failliete zaakje...... dan is dat wrang.....
maar afgezien daarvan, als iemand niet voldoet en ook na pogingen daar iets aan te doen niet wil of kan voldoen dan zijn er wel mogelijkheden.... en als het merendeel van je personeel niet voldoet....moet je bij jezelf te raden gaan of je wel ene goed personeelsbeleid hebt (zowel wat aannemen als wat onderhouden betreft....)
Goed personeel moet je kiezen, als iemand die aangenomen is niet voldoet moet je hem of haar geen vast contract geven.
Als je je personeel goed behandeld (dus niet alleen maandelijks salaris overmaken, maar ook dialoog met ze aangaan als er ontevredenheidspunten zijn, waardering uiten anders dan alleen dat maandelijkse bedrag en noem maar op)zul je dat ook terug zien in de productiviteit.
In dit geval denk ik dat het tegenvallende verkoop en dus productie, hierdoor teveel personeel, dat is lastig, maar ook dan kun je (ZELFS in Nederland) op economische gronden een aantal personeelsleden ontslaan om te voorkomen dat je failliet gaat....
Als je hard genoeg bent om faillisement aan te vragen had je ook hard genoeg kunnen zijn om ter voorkoming hiervan eerder al een ontslagvergunning voor een aantal personeelsleden aan te vragen.
Je maakt me niet wijs dat een ondernemer die zicht heeft op het reilen en zeilen van zijn bedrijf niet ruim voor een faillisementsnoodzaak al de beslissing tot ontslag aanvraag had kunnen doen... Ze hebben waarschijnlij gehoopt dat ze er wel doorheen kwamen en te lang gewacht waardoor schulden te hoog opgelopen zijn, maar dat valt, hoe cru het ook klinkt in de categorie slecht management.....
Personeel ontslaan is niet leuk, zeker niet, maar las je daarmee je bedrijf redt, dan moet het maar.... per slot van rekening ontsla je met een faillisement ook je personeel. Alleen zijn er nu wat crediteuren de pineut.
Ik heb het in de zaak van mijn echtgenote mogen meemaken, in 2,5 jaar tijd 4 keer faillisement dat dus telkens een paar tien-duizend (guldens toen nog) niet betaalde facturen betekende.... uiteindelijk zelf failliet gegaan oa ten gevolge van (in totaal meer dan anderhalve ton) misgelopen inkomsten (in combinatie met verdwijnende markt) Als je dan van twee van die faillisementen ziet dat de eigenaar doodleuk zijn zaakje voortzet zonder de schulden van het failliete zaakje...... dan is dat wrang.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
Ik begrijp je verhaal. Dat is zeker wrang. Ieder faillissement is natuurlijk anders.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat een Westfalia hard is getroffen door de recessie. Een camper blijft een luxe product.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat een Westfalia hard is getroffen door de recessie. Een camper blijft een luxe product.
Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
ik snap ook best dat ze met overcapaciteit zitten, maar je zou dat moeten oplossen door in te krimpen en door te gaan, niet door faillisement aan te vragen, je schulden kwijt te zijn (en het personeel) en dan alsnog ingekrompen verder te gaan....
voor dat je echt diep in de schulden raakt moet je inzien dat je teveel personeel hebt en op economische grond ontslagvergunning regelen voor het personeelsoverschot. Ook dat is niet leuk en zeker niet makkelijk, maar ondernemen is niet altijd makkelijk.
voor dat je echt diep in de schulden raakt moet je inzien dat je teveel personeel hebt en op economische grond ontslagvergunning regelen voor het personeelsoverschot. Ook dat is niet leuk en zeker niet makkelijk, maar ondernemen is niet altijd makkelijk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Doka Driekus
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
- Contacteer:
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
Ik heb dus tot voor kort bij een bedrijf gewerkt waarbij de directie zelf het faillissement heeft aangevraagd. Breek me de bek niet los, alles draait om de centen en mensen zijn niet in tel.
Je eerste gedachten zijn: "Heb ik dan niet genoeg mijn best gedaan?" Totdat de puzzelstukjes op hun plek gaan vallen.
Groeten,
Erik
Je eerste gedachten zijn: "Heb ik dan niet genoeg mijn best gedaan?" Totdat de puzzelstukjes op hun plek gaan vallen.
Groeten,
Erik
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
En ik maar denken dat VW en Westfalia samen al een tijdje over was, en dat Westfalia voor een groot gedeelte eigendom is van Mercedes.
Zoek maar even na...
Zoek maar even na...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet
[
Nog even 1 steekje dieper...
Die schulden kunnen natuurlijkook mogelijk zijn ontstaan door werknemers die te weinig productie leveren en dus te duur zijn geworden. Omdat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om iemand die te weinig presteert te ontslaan, zou ik me voor kunnen stellen dat sommige ondernemers geen andere uitweg zien.
Edit: al met al een trieste situatie[/quote]
Ricky,
Geldt dat ook niet voor het logo dat jij onder je berichten hebt staan....? Al is daar t nodige belastinggeld ingepompt om ze aan het werk te houden....
JB
Nog even 1 steekje dieper...
Die schulden kunnen natuurlijkook mogelijk zijn ontstaan door werknemers die te weinig productie leveren en dus te duur zijn geworden. Omdat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om iemand die te weinig presteert te ontslaan, zou ik me voor kunnen stellen dat sommige ondernemers geen andere uitweg zien.
Edit: al met al een trieste situatie[/quote]
Ricky,
Geldt dat ook niet voor het logo dat jij onder je berichten hebt staan....? Al is daar t nodige belastinggeld ingepompt om ze aan het werk te houden....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--