Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Probleem contactslot
Probleem contactslot
Na aanschaf van mijn T4 ben ik aan de slag gegaan om een radio in te bouwen.
Tijdens inbouw liep ik tegen het volgende probleem: De accessoire-draad geeft alleen spanning als de sleutel in de accessoire-stand staat. Zodra ik doordraai naar de contact-stand, is deze spanning weer verdwenen. Dit lijkt mij niet helemaal normaal.
De start-functie van het contactslot is trouwens al door een vorige eigenaar vervangen door een losse knop. Wanneer ik op de dikke rode draad (met zwart streepje) meet met de sleutel in de start-stand, zie ik hier af en toe wel, af en toe geen spanning op. Dit zal de reden zijn geweest om de aparte startknop in te bouwen.
Ik heb inmiddels al wat gelezen over een 'veelbesproken' contactblokje, maar kan het eigenlijk niet helemaal vinden.
De startknop zit eigenlijk niet helemaal naar wens, de startmotor draait nu namelijk zelfs als de sleutel niet in het contact zit. De knop zit dus rechtstreeks aan de accu...
Iemand goeie ideeën?
Contactslot vervangen? Is dat mogelijk met behoud van de sleutel? Of moeten dan alle sloten ook vervangen worden?
Tijdens inbouw liep ik tegen het volgende probleem: De accessoire-draad geeft alleen spanning als de sleutel in de accessoire-stand staat. Zodra ik doordraai naar de contact-stand, is deze spanning weer verdwenen. Dit lijkt mij niet helemaal normaal.
De start-functie van het contactslot is trouwens al door een vorige eigenaar vervangen door een losse knop. Wanneer ik op de dikke rode draad (met zwart streepje) meet met de sleutel in de start-stand, zie ik hier af en toe wel, af en toe geen spanning op. Dit zal de reden zijn geweest om de aparte startknop in te bouwen.
Ik heb inmiddels al wat gelezen over een 'veelbesproken' contactblokje, maar kan het eigenlijk niet helemaal vinden.
De startknop zit eigenlijk niet helemaal naar wens, de startmotor draait nu namelijk zelfs als de sleutel niet in het contact zit. De knop zit dus rechtstreeks aan de accu...
Iemand goeie ideeën?
Contactslot vervangen? Is dat mogelijk met behoud van de sleutel? Of moeten dan alle sloten ook vervangen worden?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Probleem contactslot
zoals je zelf al aangeeft is er een "veel besproken contactblokje"
dit blokje kost bij de dealer een kleine 30 euro en lost al je problemen op (alleen die knop even eruit knippen en eventuele aanpassingen in de kabelboom voor die knop herstellen)
Het blokje zit onderaan je contactslot (andere utieinde als waar je de sleutel in stopt) en op dit blokje wordt de stekker van het contactslot gestoken (het blokje is in feite de electrische schakelaar van je contactslot en wordt bediend door het mechanische deel (waar je je sleutel in steekt).
Vervangen is effe k#tklusje maar voor de meeste mensen wel te doen (mits niet echt voorzien van twee spreekwoordelijke linkerhanden) maar kost niet zo heel veel en dan werkt het weer naar behoren.
dit blokje kost bij de dealer een kleine 30 euro en lost al je problemen op (alleen die knop even eruit knippen en eventuele aanpassingen in de kabelboom voor die knop herstellen)
Het blokje zit onderaan je contactslot (andere utieinde als waar je de sleutel in stopt) en op dit blokje wordt de stekker van het contactslot gestoken (het blokje is in feite de electrische schakelaar van je contactslot en wordt bediend door het mechanische deel (waar je je sleutel in steekt).
Vervangen is effe k#tklusje maar voor de meeste mensen wel te doen (mits niet echt voorzien van twee spreekwoordelijke linkerhanden) maar kost niet zo heel veel en dan werkt het weer naar behoren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Probleem contactslot
Ik heb toch echt 2 (vrouwelijke) linkerhanden en zelfs mij is het gelukt
Aangezien je rottig bij het blokje komt (In mijn bus zwart en niet wit) is mijn tip om een haakse schroevedraaier te kopen bij de gamma o.i.d. gaat in een setje van 2 (die met de kruiskop is handig). Foto zwerft ergens rond op het forum

Aangezien je rottig bij het blokje komt (In mijn bus zwart en niet wit) is mijn tip om een haakse schroevedraaier te kopen bij de gamma o.i.d. gaat in een setje van 2 (die met de kruiskop is handig). Foto zwerft ergens rond op het forum

fotogalerij 1120
Re: Probleem contactslot
@Roger: Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga even kijken of ik het contact-blokje eruit kan slopen. Als het me een beetje wil lukken, wissel ik hem direct even om met die uit m'n andere bus, die binnenkort verkocht moet worden....
Re: Probleem contactslot
Gezien het gepriegel dat het klusje je kost lijkt zou ik gewoon het oud blokje voor een nieuwe vervangen in plaats van een oude uitbouwen en dan weer ergens anders inbouwen met het risico dat die vroeger of later toch ook moet worden vervangen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Probleem contactslot
chv schreef:Gezien het gepriegel dat het klusje je kost lijkt zou ik gewoon het oud blokje voor een nieuwe vervangen in plaats van een oude uitbouwen en dan weer ergens anders inbouwen met het risico dat die vroeger of later toch ook moet worden vervangen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos


zoals gezegd tegen de 30 euro bij de dealer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Probleem contactslot
Update:
Contactblokje was makkelijk uit te bouwen... Met een leatherman als haakse kruiskop schroevendraaier voor het eerste slagje, en een los bitje voor de rest was het een fluitje van een cent.
Omdat ik op zondag niet bij een dealer terecht kan, en ik maandag weg moet met de (nieuwe) bus, heb ik toch maar even het blokje uit de oude bus gesloopt, en in de nieuwe bus gebouwd. Bedrading naar het start-relais weer goed aangesloten, en de startknop verwijderd. Kortom: het dieseltje is er nu helemaal klaar voor!
Het oude contactblokje 'ruikt' nog goed... Nog even voorzichtig opengemaakt, straks eens schoonmaken, beetje inspuiten met contactspray, en kijken of die het in de oude bus weer goed wil gaan doen... En anders toch maar investeren in een ander blokje...
bedankt voor de reacties...!
Contactblokje was makkelijk uit te bouwen... Met een leatherman als haakse kruiskop schroevendraaier voor het eerste slagje, en een los bitje voor de rest was het een fluitje van een cent.
Omdat ik op zondag niet bij een dealer terecht kan, en ik maandag weg moet met de (nieuwe) bus, heb ik toch maar even het blokje uit de oude bus gesloopt, en in de nieuwe bus gebouwd. Bedrading naar het start-relais weer goed aangesloten, en de startknop verwijderd. Kortom: het dieseltje is er nu helemaal klaar voor!
Het oude contactblokje 'ruikt' nog goed... Nog even voorzichtig opengemaakt, straks eens schoonmaken, beetje inspuiten met contactspray, en kijken of die het in de oude bus weer goed wil gaan doen... En anders toch maar investeren in een ander blokje...
bedankt voor de reacties...!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Probleem contactslot
mooi dat het zo goed gegaan is, hoor hier altijd dat er een tijd gepriegel aan vooraf gaat voor het blokje eruit is....
zelf alleen maar bij een Golf 3 gedaan, daar zit het schroefje als ik me herinner ongeveer tegen de stuurpen-buis aan en moet het contactslot compleet er vanaf (en daarvoor moet die adapterbus van de stuurpen af en heb je dus een trekker nodig)
zelf alleen maar bij een Golf 3 gedaan, daar zit het schroefje als ik me herinner ongeveer tegen de stuurpen-buis aan en moet het contactslot compleet er vanaf (en daarvoor moet die adapterbus van de stuurpen af en heb je dus een trekker nodig)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Probleem contactslot
Jazeker mooi dat het gemakkelijk ging.
Goeie tip van die leatherman trouwens!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Goeie tip van die leatherman trouwens!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak