Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Oskar 725 schreef: Bij alle auto's met ABS zakt het rempedaal langzaam weg als je het bij draaiende motor onder druk houdt. Ik weet niet hoe snel het weg zakt maar weg zakken is normaal.
Aangenomen dat dit waar is.... dan zouden alle wagens met ABS niet aan APK eisen voldoen.. (een zakkend rempedaal is een keiharde afkeur... ...tenminste.....als ze er op testen)

Als het rempedaal zakt bij uitsluitend ABS zou dit als oorzaak het ABS-blok hebben. Grootste kanshebber is een "lekkend" hydraulisch electroventiel / magneetventiel aan de uitgaande zijde, waardoor de accumulator / overdrukkamer in het ABS-blok volloopt. Maarrrrrrr zou de elektrisch aangedreven plunjerpomp dit niet moeten terugpompen richting rempedaal dan?

Ik zal even een artikel en plaatjes bij zetten....
Kijk eens hier: http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_1/N ... 1%2f641%2f

Welk systeem zit er in onze VW's.... weet iemand dit ... ?
1. Volume verandering
2. Remvloeistof af- en toevoer
- Opensystemen
- Geslotensystemen

1. Twee-fasenregeling drukverlaging en -verhoging
2. Drie-fasenregeling drukverlaging, -constant en -verhoging
3. Vier-fasenregeling drukverlaging, -constant, -verhoging, pulserende druk aanpassing

Als ik het zo zie/voel een drukregeling door vloeistof af- en toevoer: gesloten systeem, met tweefasenregeling.

Verder:

Om de hoofdremcylinder uit te sluiten als "foutveroorzaker" ben ik op zoek naar twee "blinde" uitgaande remleidingen of dopjes op deze af te doppen. Eerder gaf ik de melding dat kogeltjes in de leiding welliswaar aanbevolen werder, maar Rogier gaf aan dat deze stalen kogeltjes mogelijk de zachtmetalen flensjes van de leidingen zouden kunnen beschadigen / vervormen.

Pas als ik de hoofdremcylinder uitgesloten heb...... weten we zeker waar verder te zoeken.

In een ander forum kwam aan de orde dat relatief vaak na een remblokwissel de hoofdremcylinder stuk ging. Als mogelijke oorzaak werd aangegegeven dat door het terugdrukken van de zuigers de vuile olie door de hoofdremcylinder werdt geperst, waarbij residu hierin achterbleef en de cupjes na een tijdje beschadigde...... Dus... een gewaarschuwd mensch telt voor twee.

Bij mij was het oliereservoirtje wel zwartig, maar zowel vocht als kookpunt waren OK (1,2% resp. > 210 C).
Zwart betekent i.h.a. dat matteriaal van de cupjes al in de vloeistof zit..... (of ooit gezeten heeft). Achteraf bleek dan ook uitsluitend het zeefje zwart te zijn, de vloeistof was helder.

Ergo... verwachtingspatrono... er was al eens een nieuwe hoofdremcylinder ingegaan.
Ik heb er dus nog een (orrigineel) in de aanbieding ;-)


Ideas.....?

Grtz,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Pieter,
Vandaag een praktijk proef gedaan: Een T4 uit 2000 met ABS/ESP 170.000 km, een T5 uit 2006 met ABS/ESP 80.000 km, en een LT uit 2006 met ABS 27.000km op de klokken alle drie getest op zakken van het pedaal bij stilstand en stationair draaiende motor: resultaat dat bij alle drie het rempedaal op de aanslag ligt in 11 seconden.
De T5 is vorige week door mij gekeurd en afgemeld en in een steekproef gevallen en JA er is een remdruk test uitgevoerd: Goed gekeurd.
Bij een APK wordt de remwerking twee ledig gecontroleerd: het wegzakken van het rempedaal bij stilstaande motor (geen vacuüm meer in de servo) mag NIET wegzakken, en dan als de motor gestart wordt met ingedrukt rempedaal (test servo werking) moet het pedaal zakken door het ontstane vacuüm.
VW werkt met progressief werkende servo's, als er in korte tijd verschillende keren hard wordt geremd neemt de mate van bekrachtiging ook toe (het lijkt dan of je rempedaal "harder" wordt) :wjw
Een zakkend rempedaal hoeft dus geen afkeur te zijn, hangt dus van de omstandigheden af. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Gohhh,
Sjonge,

Dank voor je test en uitleg....

Ik ga morgen klokken.

Mijn bus was bij eerdere garage afgekeurd op dit euvel (HRC, raming 650 euro voor reparatie) , en later bij een andere garage (die ik meer vertrouwde) ook als afkeurcritererium aangemeld met een normale prijs voor reparatie (170 ex voor Matt'n, werkloon e olie) . Vandaar de HRC-wissel zonder resultaat.

Nogmaalks met dank, je hoort van de kloktijden.

PS. Waar kunnen we dit vinden in de APK richtlijnen?

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Oskar 725 »

Dit staat in het hoofdstuk: aanvulling permanente eisen, zal morgen even naar de paragraaf en artikel nr's kijken. Het boek is nog steeds te dik om uit mijn hoofd te leren, weet wel waar het ongeveer moet staan. :knipoog :lach :knipoog .
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

goh wat flauw...pakweg 500-700 vel A4 en dat ga je niet even uit je hoofd leren? :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Oskar,

Vandaag geklokt.
bij stilstande motor zakt pedaal geen milimeter.
Bij draaiende motor wel zeker. stationair in ongeveer 't zelfde tempo als bij jouw wagens (ong 11 sec tot aanslag)
Als je gas geeft tijdens het remmen dan voel je't pedaal sneller zakken, mogelijk omdat 't vacuum dieper is. Motorcontrol laat dit niet helemaal toe, maar eerst beetje gas geven en dan rmepedaal indrukken gaat, andersom niet (logisch ;-)

Grtz,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

en dan even gaan klagen bij de garage dat je voor de bok zijn balletjes een nieuwe HRC hebt laten plaatsen..........

ik wist ook niet dat bij ABS het pedaal altijd zakt, maar ik ben dan ook geen keurmeester die erover valt bij een keuring
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Oskar 725 »

Ha Roger,
Die 500 blz. leren is één ding, maar ze straks per 1 maart als alles (veel) weer veranderd weer proberen te vergeten is veel erger. :bifun
En gelukkig val ik niet over de HRC's anders lag ik het grootste gedeelte van de dag op mijn.. :ie :bifun
@ Pieter:
Even serieus; lees de keuringseisen reminrichting art. 5.2.31 en 5.3.31 er maar op na, hier vind je ook een verwijzing naar de Aanvullende permanente eisen en wel Hoofdstuk 1 titel 7 afdeling 2 :groteogen :bonk :nuts
Waar kun je deze vrolijke lees kost vinden?????????
http://WWW.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dan: voertuigbranche dan: APK dan: APK keurmeester dan: APK regelgeving downloaden.
LET WEL: dit is de regelgeving die tot 1 maart geldig is.
Maar alle gekheid op een stokje: we hebben als keurmeester een goede ,duidelijke regelgeving. Alles staat er goed omschreven in, alleen moet je er met je eigen fantasie niets aan toe voegen, het is wat het is, je moet goed lezen wat er staat!
IK heb nooit problemen met steekproeven, ik keur al 25 jaar auto's en eigenlijk zonder discussies bij een steekproef! :jumpklap
Wij in Nederland zijn de enige die op deze manier de APK mogen doen en dat is iets om zuinig op te zijn.
Ben 2x bij een Duitse TÜF- keuring voor de auto van mijn zus aanwezig geweest (zij woont in Duitsland) maar daar is geen discussie mogelijk. Wat daar wordt gezegd is zo, en niet anders. :politie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door PJJ-65535 »

Ha die Oskar,

Dank je voor de referenties....

Misschien lees ik het als "leek" anders dan jij als keurmeester, maar ik lees in de ene set regels dat je 10 seconden het pedaal moet vasthouden zonder dat tie op de bodem staat, en in de aanvullende iesen dat je dit zo 30 seconden moet doen....

Ben ik nou zo'n blinde kip... :muur

Keuringseisen reminrichting…
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/C053593F ... n12009.pdf

Artikel 5.2.31 onderdelen en werking reminrichting

Het rempedaal wordt, bij een hydraulisch remsysteem langzaam, ingetrapt totdat een kracht van 700 N op het pedaal wordt uitgeoefend. Deze kracht wordt gedurende ongeveer 10 seconden uitgeoefend waarbij het pedaal niet op de aanslag mag komen. Indien een rembekrachtiger aanwezig is, wordt de drukproef uitgevoerd met draaiende motor.

§ 8. Reminrichting
Artikel 5.3.31 onderdelen en werking reminrichting

Zegt letterlijk hetzelfde.

Aanvullende permanente eisen…
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/90B0F9D6 ... n12009.pdf
Artikel 56 Wijze van keuren
2.Bij de controle van artikel 55, onderdeel b, moet het rempedaal worden ingetrapt totdat een kracht van 700 N op het pedaal wordt uitgeoefend. Deze kracht moet gedurende ongeveer 30 seconden worden uitgeoefend waarbij het pedaal niet op de aanslag mag komen. Indien een rembekrachtiger aanwezig is, moet de controle worden uitgevoerd met draaiende motor.
:winter ('k krieg ut tur koud van... )

Thx 4 hlp

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

die dertig seconden is bij het controlleren van de remslangen, het pedaal moet daarvoor met 700 N ingetrapt zijn (bij rembekrachtiger met draaiende motor) al die tijd mag het pedaal de aanslag niet raken (omdat de remdruk dan lager kan worden) en in die 30 seconden mogen de slangen geen vervormingen tonen.

die 10 seconden die je gevonden hebt kan ik ook niets lezen van uitzondering voor ABS
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Oskar 725 »

Zoals jullie het lezen is dat niet verkeerd, heb na de laatste test de ABS auto's allemaal "geklokt" en als je letterlijk toepast wat geschreven staat moet ik ze allemaal afkeuren. dit gaat over verschillende merken auto's: VW, Mecedes, Suzuki, Opel.
De overeenkomst is dat ze allemaal bij stilstaande motor geen zakkend rempedaal hebben en met draaiende motor wel (beperkt, langzaam). wat opvalt is dat bij een steekproef de rem direct na het starten een paar keer bedient wordt, het rempedaal blijft dan ook gewoon "hard".
Dit alles heeft gewoon te maken met de servo werking, anders zou het betekenen dat 98% van de ABS auto's afgekeurd moet worden. :nuts :bonk
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar, wat moet je bij een steekproef, strikt genomen moet ie aan de regels voldoen en dat doet ie niet (tijd om de volgende wijziging te produceren voor die regeltjes ;-) )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Oskar 725 »

Kennelijk voldoen ze dus, heb er nooit commentaar op gehad, de auto's remmen ook gewoon goed, zowel op een remmenbank als op een platenbank.
het heeft dus gewoon met het type remservo te maken. Ben inmiddels, nu we er toch speciaal op letten, ook systemen tegen gekomen die niet wegzakken, al zijn die in de minderheid.
Met km stand of leeftijd heeft het in ieder geval niets te maken.
Ik blijf testten bij APK. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar voor Pieter is de oplossing dus naar een ander APK station gaan.....

Want in de APK regelgeving staat letterlijk dat zijn auto niet aan de regels voor de APK voldoet en die willen daardoor niet goedkeuren lijkt me omdat ze bij herkeuring afkeur verwachten.................

en zoals ik de regels lees, kan ik ze dat niet kwalijk nemen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie