Aangenomen dat dit waar is.... dan zouden alle wagens met ABS niet aan APK eisen voldoen.. (een zakkend rempedaal is een keiharde afkeur... ...tenminste.....als ze er op testen)Oskar 725 schreef: Bij alle auto's met ABS zakt het rempedaal langzaam weg als je het bij draaiende motor onder druk houdt. Ik weet niet hoe snel het weg zakt maar weg zakken is normaal.
Als het rempedaal zakt bij uitsluitend ABS zou dit als oorzaak het ABS-blok hebben. Grootste kanshebber is een "lekkend" hydraulisch electroventiel / magneetventiel aan de uitgaande zijde, waardoor de accumulator / overdrukkamer in het ABS-blok volloopt. Maarrrrrrr zou de elektrisch aangedreven plunjerpomp dit niet moeten terugpompen richting rempedaal dan?
Ik zal even een artikel en plaatjes bij zetten....
Kijk eens hier: http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_1/N ... 1%2f641%2f
Welk systeem zit er in onze VW's.... weet iemand dit ... ?
1. Volume verandering
2. Remvloeistof af- en toevoer
- Opensystemen
- Geslotensystemen
1. Twee-fasenregeling drukverlaging en -verhoging
2. Drie-fasenregeling drukverlaging, -constant en -verhoging
3. Vier-fasenregeling drukverlaging, -constant, -verhoging, pulserende druk aanpassing
Als ik het zo zie/voel een drukregeling door vloeistof af- en toevoer: gesloten systeem, met tweefasenregeling.
Verder:
Om de hoofdremcylinder uit te sluiten als "foutveroorzaker" ben ik op zoek naar twee "blinde" uitgaande remleidingen of dopjes op deze af te doppen. Eerder gaf ik de melding dat kogeltjes in de leiding welliswaar aanbevolen werder, maar Rogier gaf aan dat deze stalen kogeltjes mogelijk de zachtmetalen flensjes van de leidingen zouden kunnen beschadigen / vervormen.
Pas als ik de hoofdremcylinder uitgesloten heb...... weten we zeker waar verder te zoeken.
In een ander forum kwam aan de orde dat relatief vaak na een remblokwissel de hoofdremcylinder stuk ging. Als mogelijke oorzaak werd aangegegeven dat door het terugdrukken van de zuigers de vuile olie door de hoofdremcylinder werdt geperst, waarbij residu hierin achterbleef en de cupjes na een tijdje beschadigde...... Dus... een gewaarschuwd mensch telt voor twee.
Bij mij was het oliereservoirtje wel zwartig, maar zowel vocht als kookpunt waren OK (1,2% resp. > 210 C).
Zwart betekent i.h.a. dat matteriaal van de cupjes al in de vloeistof zit..... (of ooit gezeten heeft). Achteraf bleek dan ook uitsluitend het zeefje zwart te zijn, de vloeistof was helder.
Ergo... verwachtingspatrono... er was al eens een nieuwe hoofdremcylinder ingegaan.
Ik heb er dus nog een (orrigineel) in de aanbieding ;-)
Ideas.....?
Grtz,
Pieter.