Geacht forum
Ik heb na 13 jaar een T4 1900 turbo nu een T$ TDI blaauw
Mijn vraag is dat de water temperatuur meter niet werkt af en toe uitvalt ps termostaat al,vervangen.
Ook vind ik dat de kachel slechter werktr dan met mijn vorige T4 1900 klopt dat ?
groeten Wim Blok
Warm.blok@hetnet.nl
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
temperatuur TDI blauw 5 cil
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Welkom op .
Het is goed gebruik dat nieuwkomers zich even voorstellen in het voorstel-forum, dan weten we ook tegen wie we "praten" je zult zien dat men dan meer bereid is om te reageren.
Verder is het (oa ter beperking van het datagebruik van het forum) beter als je eerst zelf middels de zoekfunctie (rechts van het midden in de blauwe balk bovenaan ("zoeken")) probeert antwoord op je vraag te vinden. Veel problemen die men tegen komt zijn niet uniek en al lang een of meerdere keren ter sprake geweest hier.
Zo is het feit dat een TDI een hoger rendement heeft, daardoor weinig warmte aan het koelsysteem afgeeft, en daardoor maar langzaam op temperatuur komt, en daarmee de kachel dus traag op temperatuur laat komen vaker aan bod geweest, zelfs minder dan een week geleden nog denk ik,
Voor de koelvloeistoftemp.meter is van belang welk dashboard je hebt, de groene verlichting heeft dit probleem wel vaker en dat gaat meestal gepaard met uitval van de brandstofmeter, in dat geval is de spanningsregelaar op de tellerunit de oorzaak. Anders gok ik op een draadbreuk op de sensor of een loszittende stekker op je zekeringskast. Maar ook deze problemen zijn volgens mij al eerder aan bod geweest.
voor meer details dus even de zoekfunctie raadplegen
Het is goed gebruik dat nieuwkomers zich even voorstellen in het voorstel-forum, dan weten we ook tegen wie we "praten" je zult zien dat men dan meer bereid is om te reageren.
Verder is het (oa ter beperking van het datagebruik van het forum) beter als je eerst zelf middels de zoekfunctie (rechts van het midden in de blauwe balk bovenaan ("zoeken")) probeert antwoord op je vraag te vinden. Veel problemen die men tegen komt zijn niet uniek en al lang een of meerdere keren ter sprake geweest hier.
Zo is het feit dat een TDI een hoger rendement heeft, daardoor weinig warmte aan het koelsysteem afgeeft, en daardoor maar langzaam op temperatuur komt, en daarmee de kachel dus traag op temperatuur laat komen vaker aan bod geweest, zelfs minder dan een week geleden nog denk ik,
Voor de koelvloeistoftemp.meter is van belang welk dashboard je hebt, de groene verlichting heeft dit probleem wel vaker en dat gaat meestal gepaard met uitval van de brandstofmeter, in dat geval is de spanningsregelaar op de tellerunit de oorzaak. Anders gok ik op een draadbreuk op de sensor of een loszittende stekker op je zekeringskast. Maar ook deze problemen zijn volgens mij al eerder aan bod geweest.
voor meer details dus even de zoekfunctie raadplegen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Welkom Wim,
Wat ik over je probleem kan melden is je temperatuursensor.
Dit is de 4 polige sensor thv je dynamo. In de sensor zit een losse verbinding.
mvg Chris
Wat ik over je probleem kan melden is je temperatuursensor.
Dit is de 4 polige sensor thv je dynamo. In de sensor zit een losse verbinding.
mvg Chris
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Welkom Wim
Zoals Chris al vermeldde is je temp sensor defect ( bij blauwe tellerunit)
Dat probleem met "weinig" warmte, is dat alleen bij "koude motor" of juist ook als motor op bedrijfstemperatuur is?
Dan krijg je hele andere antwoorden namelijk.
Rene
Zoals Chris al vermeldde is je temp sensor defect ( bij blauwe tellerunit)
Dat probleem met "weinig" warmte, is dat alleen bij "koude motor" of juist ook als motor op bedrijfstemperatuur is?
Dan krijg je hele andere antwoorden namelijk.
Rene
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Ik heb hetzelfde probleem. Is een maand of 9 weg geweest, maar afgelopen week stond de meter op koud, terwijl ik al een poosje onderweg was.
Ook heb ik regelmatig dat voor het starten mijn gloeilamp blijft branden en als ik dan start geeft'ie even gas bij met een zwarte pluim uit de uitlaat.
Soms gaat'ie ook even op bijna 1000 rpm lopen, en zakt dan weer terug.
Ik vermoed dat het met elkaar te maken heeft. Bus loopt verder goed , denk dat het tijd wordt om vagcom er een keer aan te hangen.
Groetsels Peter
Ook heb ik regelmatig dat voor het starten mijn gloeilamp blijft branden en als ik dan start geeft'ie even gas bij met een zwarte pluim uit de uitlaat.
Soms gaat'ie ook even op bijna 1000 rpm lopen, en zakt dan weer terug.
Ik vermoed dat het met elkaar te maken heeft. Bus loopt verder goed , denk dat het tijd wordt om vagcom er een keer aan te hangen.
Groetsels Peter
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Sensor die de temperatuur doorgeeft aan je motormanagement is defekt. Omdat de sensor defekt is geeft deze onjuiste waardes door naar je motormanagement en deze gaat meer brandstof vragen wat resulteert in verhoging van je toerental.
René
René
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Afgelopen week nieuwe sensor gehaald bij de dealer en gister gemonteerd.
Alleen heeft de nieuwe sensor een ander nummer dan de sensor die erin zat.\
Nieuwe sensor is groen met nummer 059 919 501A
Oude sensor is zwart met nummer 078 919 501C
Motortje loopt prima en tot nu toe zonder storing (2001 ACV)
Gelijk maar even de kat leeggehaald en buisje in de luchtfilterbak verwijderd.
Vanmiddag even proefrijden
Alleen heeft de nieuwe sensor een ander nummer dan de sensor die erin zat.\
Nieuwe sensor is groen met nummer 059 919 501A
Oude sensor is zwart met nummer 078 919 501C
Motortje loopt prima en tot nu toe zonder storing (2001 ACV)
Gelijk maar even de kat leeggehaald en buisje in de luchtfilterbak verwijderd.
Vanmiddag even proefrijden
Re: temperatuur TDI blauw 5 cil
Vanmiddag rondje gereden, rijdt weer prima
Ook geen storing meer gehad.
Ik heb nog even op een tdi forum gezocht, het klopt dat de zwarte vervangen is door de groene ivm problemen ermee.
Eens zien hoe lang deze meegaat.
Op naar de volgende klus (kleine beurt en remblokken achter)
Ook geen storing meer gehad.
Ik heb nog even op een tdi forum gezocht, het klopt dat de zwarte vervangen is door de groene ivm problemen ermee.
Eens zien hoe lang deze meegaat.
Op naar de volgende klus (kleine beurt en remblokken achter)