Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

poelie weg/multiriem afgelopen

vragen over de T4
Plaats reactie
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

poelie weg/multiriem afgelopen

Bericht door Joop1972 »

Hallo forum-vrienden,

Afgelopen weekend met de T4 1.9 TD uit 1996 naar Engeland geweest. Op de terugweg, circa 50 km voor Dover, plotseling een hard geluid en zag ik iets ronds voor de auto over de weg wegschieten de berm in. Meteen de lampjes van olie en temperatuur aan.
Bleek de multiriem te missen... en de poelie van de stuurbekrachtiging weg. Sta je zonder gereedschap langs een drukke snelweg (M20). AA laten komen --> afslepen naar een garage in Dover.

Werd niet eens gekeken of de riem beschadigd was en terug te leggen, stata van de andere poelies. Werd al met al een avontuur om thuis te komen want het was zondag, garage dicht... ANWB zegt: maandag kijkt men naar uw auto.

Garagehouder beweert dat teveel poelies beschadigd zijn?? (ik zag niet zoveel behalve die ene) Multiriem zou veel schade hebben gemaakt. Dat zag ik zelf niet ondanks dat ik toch heel veel sleutel, durf zelfs te beweren dat met een nieuwe multiriem en even de poelies controleren ik toch naar huis.... :Onderdelen niet tot moeilijk te verkrijgen. Auto wordt nu gerepatrieerd.

Onlangs de distributieriem en multiriem en spanrol en oa de betreffende poelie vernieuwd, onderdelen had mijn leverancier op voorraad! Was geen moeilijke klus, dus wat nu het probleem is.
Gelukkig komt de auto naar huis zodat ik hem zelf kan maken, zie je maar weer met de garages, zeker in het buitenland.

Ik hou jullie op de hoogte. :driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: poelie weg/multiriem afgelopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

blijkbaar iets niet goed vastgedraaid denk ik dan...die poelie hoort er niet af te lopen, ZEKER niet als je hem net vernieuwd had..


Zelf wel goede ervaring met VW dealer in Edinburg. Was met de passat naar schotland op vakantie, twee dagen voor vertrek lichtmetaal met nieuwe bandjes gemonteerd, voor vertrek nog nagetrokken met de momentsleutel en van 's Heerenberg naar IJmuiden gereden, daar de boot op naar Newcastle, en nog geen 20km op weg een ronk geluid.... "Kut wiellager kapot" denk je dan, geluid deed me vermoeden links achter.....
Even in dat handige boekje dat bij de auto zat gekeken naar een dealer in de buurt van onze geplande route..Edinburg was makkelijkst, daar heen..

kom daar aan, tja, moest wel even een uur wachten voor ze een brug en monteur beschikbaar hadden... geen punt, wij in de wachtruimte gaan zitten.
Na half uurtje zie ik een monteur aan de bijrijderskant willen instappen :bifun :bifun ik dus maar even naar buiten, aangeboden zelf de brug op te rijden (vind het zelf in een engelse auto ook "lastiger" dan in een linksgestuurde) zo gezegd zo gedaan...

Hij de brug omhoog, pakt achterwiel vast om te voelen of er speling op zit en dat zat er ook FLINK op hij kijkt me verschrikt aan en vraagt of ik het gezien had.... ik knik ja en hij pakt een wielmoersleutel en draait de bouten aan en voelt nog eens en draait... geen lagergeluiden, dus auto weer op de pootjes en alle wielen nagetrokken met de momentsleutel, alleen dat ene wiel was dus losgelopen.

Kosten ?? 0,0 pound, "Service Sir..." zei de receptionist.... Heb die man 20 pond gegeven voor de fooienpot.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: poelie weg/multiriem afgelopen

Bericht door René »

voor 2 weken terug,

Ik rij hier in het dorp, ineens begint de boel te piepen rechtsvoor multiriem die spontaan doorslipt.
Ach het zal de kou wel zijn, gestopt, winkel.....

Start weer en hoor een poelie wiebeliewobbelie doen,
Dealer was op de hoek, mannen er ligt een poelie bijna af denk ik, daar staat hij.

Bleek de spanner te zijn die kapot was,
was wel weer 500 euro lichter, maar gelukkig niks kapot gelopen.
Zal niet de eerst 5 cilinder zijn die op een kapotte poelie kaduuk gaat.


Berrie
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: poelie weg/multiriem afgelopen

Bericht door Joop1972 »

De auto kon door de garage niet hersteld worden. Inmiddels is de bus per vrachtauto naar huis gekomen.

De krukaspoelie is weg. De bouten zijn afgebroken. Echt afgebroken ??
Gelukkig is verder niets beschadigd.

De nieuwe poelie kon ik binnen 1 dag binnen hebben, riem was op voorraad.
Dadelijk even de afgebroken bouten uitboren zover schoonpa dat nog niet gedaan heeft (de auto staat bij hem in de garage vanwege de afmetingen, en hij is een echte all-round monteur) en dan maandag de nieuwe poelie erop.

Ik denk gewoon dat deze garage er niet zo'n zin in had... :werkaanT4
Plaats reactie