Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grijs kenteken door minder validen aanpassing

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Gretschi »

Wij hebben dit in het verleden, ik weet niet meer precies wanneer, ook aangevraagd. Alle papparassen ingestuurd (dokterverklaring, etc.) en we kregen geen goedkeuring, je kon gehoord worden(hoorzitting) of bezwaar aantekenen. We zijn bezwaar gaan maken en kregen een dag nadat het was afgewezen weer een brief, dit was een orgineel formulier welke door een arts moest worden ingevuld, weer naar de arts voor een krabbeltje. Ingestuurd en goedkeuring gekregen. Wat een bureaucratie!! Wel met terugwerkende kracht verrekend. Wanneer je er echt recht op hebt denkt te hebben moet je gewoon in bezwaar gaan. (zie bijlage Wim)

groetjes Peter
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door harry t5 191 »

Het is eigenlijk heel simpel;

Het moet een voertuig zijn die aan de grijskenteken voorwaarden moet voldoen.
Volgens mij doet een Espace daar niet aan.
Het is net wat Wim zegt; afhankelijk zijn van een ondeelbare rolstoel of scootmobiel.
Als je daar de verbruikers overeenkomst kan laten zien is het gauw klaar!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Die Bruine »

Ik heb onze bus laten ombouwen zodat deze geschikt is voor mindervalide vervoer. Om gebruik te kunnen maken van het gereduceerde tarief zul je een doktersverklaring moeten overhandigen waarin staat dat jij (of diegene waar je de aanvraag voor indient) afhankelijk bent van een niet-opvouwbare-rolstoel dan wel ander vervoersmiddel dat niet zonder meer in de kofferbak van een normale personenwagen past. Oftewel je moet aantoonbaar kunnen maken dat je een bus nodig hebt vanwege het formaat. Als dat zo is kun jij er niets aan doen en daarom komt de overheid je tegemoet in de kosten.
Wil je echter een bus aanpassen zodat je via de achterzijde of een zijdeur plaats kunt nemen op de tweede zit rij, dan kun je in het geval van een DC een ontheffing aanvragen voor de plaatsing van een verplicht tussenschot achter de tweede zit rij. Of je nou een enkelcabine hebt of een dubbelcabine, de bus zal langs de RDW moeten zodra je dat tussenschot verwijdert. Je brengt namelijk een wijziging in de bus aan die vermeldt staat op het kenteken.
Ze controleren dan bij de RDW of de tweede zit rij volgens de voorschriften van de Belastingdienst is gemonteerd. Ik ken de getallen niet uit mijn hoofd maar die kun je opzoeken. Het is maximaal xxx cm vanaf het stuur en maximaal xxx cm vanaf de achterklep/deuren. Wanneer de bus voldoet aan alle eisen kun je bij de Belastingdienst een ontheffing aanvragen voor de plaatsing van het tussenschot. En als je dan toch bezig bent vraag je meteen het gereduceerde tarief aan. Tip: zorg dat je de ontheffing hebt aangevraagd voordat je het tussenschot verwijdert. Dat je in de tussentijd rondrijdt zonder goedkeuring is niet zo erg. Als je wordt aangehouden en ze kunnen jouw aanvraag niet vinden dan hang je.

Let op, je moet altijd met jouw bus omgaan alsof het tussenschot er wel is! Je mag best een fiets in de breedte vervoeren zolang deze zich achter de denkbeeldige lijn waar het tussenschot hoort bevindt. Als jij bijvoorbeeld een lange balk wilt vervoeren van 1m80 en je plaatst deze achterin in de lengte dan heb je een probleem. Nu geniet jij namelijk van een belastingvoordeel in een dubbelcabine bestelbus. In een normale bus zou dit namelijk niet kunnen. Of je alsnog het restant aan B.P.M. wilt betalen. Trust me, je krijgt één waarschuwing. Daarna ben je de Pisang.
Ik ben eens aangehouden met een scooter achterin (grote controle). Deze stond diagonaal en had ik bewust zo geplaatst dat het voorwiel tegen de rugleuning van de bank op de tweede zit rij aan kwam. De agent vroeg waarom ik hem niet gewoon in de lengte had geplaatst. De Douanebeambte gaf hem antwoord voor ik dat kon .

In onze bus heb ik links op de tweede rij een heel smal bankje. Dit bankje heb ik laten maken en was de duurste aanpassing . Rechts kan ik een rolstoel klem zetten. Ik heb ook een extra stoel. Op momenten dat mijn zoon niet mee gaat (rolstoelgebruiker) zet ik rechts de normale stoel klem. Zo kan er een extra persoon mee. Met of zonder rolstoel, er kunnen altijd 5 personen mee. Dit mag ook gewoon.

De overheid komt je aardig tegemoet. Wij kunnen echt niet zonder bus. Nadeel is wel dat wij met onze bus de parkeergarage niet in kunnen om boodschappen te doen. Er is wel een invalide plek, maar daar parkeren wij niet omdat ik er zonder mijn zoon niet mag staan. Met hem mee kun je geen boodschappen doen. Dat is toch wel een klein nadeel van zo een bus.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Roger B. (11)61 »

Die Bruine schreef: Nadeel is wel dat wij met onze bus de parkeergarage niet in kunnen om boodschappen te doen.
waarom niet?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Liamsride
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2010, 21:06

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door Liamsride »

Hoi allen

Ik lees jullie opmerkingen over de aangepaste busjes.
Mijn zoon is bijna 6 en wij hebben (nog wel) een t4 welke is aangepast voor rolstoelvervoer.
Het heeft ons heel veel moeite gekost om er een te vinden, maar uiteindelijk is het gelukt.
De markt word helaas door veel bedrijven en minder eerlijke mensen bevolkt.
Ja er word veel geld voor een busje welke is aangepast gevraagd en verhandeld.
Het trieste is dat er echt een groep mensen is welke aangepast vervoermiddel nodig heeft,
en anderen zich daarmee willen verrijken.

Naast dat er een droom voor mij in vervulling ging (een busje) kon ik ook mijn zoontje vervoeren.
Waarschijnlijk zal er na mijn echtscheiding een droom afvallen het hebben van een T4 busje.
Maar als u kunt en er wordt een aangepast aangeboden denk dan even na of er iemand geholpen zou
zijn als hij een busje zou hebben.

Mijn opmerking is niet bedoelt om mensen te kwetsen of stemming te maken op dit forum.
Het was meer een reactie vanuit mijn gevoel en liefde voor de transporter en mijn zoontje.

Groet Arthur en Liam :
:driveT4 :driveT4
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Grijs kenteken door minder validen aanpassing

Bericht door emil »

@mr de bruine
ik heb ook een aangepaste (t5) bus die aangepast is voor rolstoel gebruik
maar in de regels heb ik destijds niets zien staan dat er in de "fictieve dubbele cabine"
geen goederen vervoerd mag worden
dus je zou ,als je een fiets zou vervoeren, de wielen er uit moeten halen -het frame in de lengte achterin-en de wielen in de fictieve cabine
dat zou dan wel mogen ?????
en als ik naar de bouwmarkt ga en een hoek profiel haal van 4cm bij 4cm en 2 mtr lang mag ik hem niet in de lengte leggen ????
volgens mij heb je dan wel te maken met een erg over actieve ambtenaar
ik twijfel er niet aan of je wel of geen gelijk hebt maar wat een muggezifterij :muur
ik heb trouwens ook gemerkt dat de regels ook wel verschillend toegepast worden
bij het aanvragen hoefde ik (in het oosten van het land) alleen maar een paar foto's te maken en op te sturen
en mijn nichtje (in het noorden) moest voor haar busje ,toen haar man met een dwars leasie in een rolstoel kwam
met bus en man in rolstoel naar belasting dienst en\of douane en veel meer vragen als bij ons
dus ik heb het idee dat in de interpretatie van de regels ook nog wel wat verschil zit
over voordeeltjes voor rolstoelers gesproken :
voor degene die dit weekend naar de support beurs gaan
parkeren is gratis voor rolstoelers met invalide kaart!!!!!!!!!
bij uitrijden bij poort even op knopje intercom drukken ,zeggen dat je invalide kaart hebt ,dan hebben ze ergens een camera staan en doen ze de poort los
scheelt 12 euro!!!!
maar sorry off topic
Plaats reactie