Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Intercooler-is het wel nuttig ?
Intercooler-is het wel nuttig ?
Heb hier een Corrado Intercooler dewelke op onze 1,9 TD komt
,heb zulks al eens gezien bij een Duitse T4 CC 1,9 TD rijder en
die was zeer tevreden over de Corrado Intercooler,zeker qua
trekkracht en dat is net wat ik wil in de Zuiderse bergjes.
Nu zou ik graag willen weten welke feitelijk de inlaat is want
daar ben ik niet zeker van,of maakt dat niet uit ?
Welk is de kant waarop de slangklem zit ,hierbij wat beeldjes.
Mssn.weet iemand hoe dat juist zit,er staat nergens een pijl of teken op.
Thanks op voorhand
Groet,
,heb zulks al eens gezien bij een Duitse T4 CC 1,9 TD rijder en
die was zeer tevreden over de Corrado Intercooler,zeker qua
trekkracht en dat is net wat ik wil in de Zuiderse bergjes.
Nu zou ik graag willen weten welke feitelijk de inlaat is want
daar ben ik niet zeker van,of maakt dat niet uit ?
Welk is de kant waarop de slangklem zit ,hierbij wat beeldjes.
Mssn.weet iemand hoe dat juist zit,er staat nergens een pijl of teken op.
Thanks op voorhand
Groet,
Laatst gewijzigd door EVDB op 02 nov 2007, 07:44, 2 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit welke in of uit is.
ik heb mijn 2.4 ook voorzien van een intercooler.
ik heb mijn intercooler achter mijn sportbumper hangen, voor het voorwiel (bijrijderskant) i.v.m. daar zit een mooie luchtinlaat in de bumper, en hoe lager je zit, hoe kouder de wind.
de buizen lopen door het plaatwerk van mijn t4.
op de inlaat staat een open luchtfilter, en de uitgang loopt rechtstreeks mijn blok in.
luchtfilterhuis hebben we dus compleet verwijderd.
ruitensproeier reservoir verplaatst naar de andere kant.
omdat ik projectzwo koplampen heb, komt er ook veel koude lucht bij mijn openluchtfilter.
zal kijken of ik foto's heb en zal ze dan proberen te plaatsen.
arno
ik heb mijn 2.4 ook voorzien van een intercooler.
ik heb mijn intercooler achter mijn sportbumper hangen, voor het voorwiel (bijrijderskant) i.v.m. daar zit een mooie luchtinlaat in de bumper, en hoe lager je zit, hoe kouder de wind.
de buizen lopen door het plaatwerk van mijn t4.
op de inlaat staat een open luchtfilter, en de uitgang loopt rechtstreeks mijn blok in.
luchtfilterhuis hebben we dus compleet verwijderd.
ruitensproeier reservoir verplaatst naar de andere kant.
omdat ik projectzwo koplampen heb, komt er ook veel koude lucht bij mijn openluchtfilter.
zal kijken of ik foto's heb en zal ze dan proberen te plaatsen.
arno
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
He Stoef, jij had toch een 2,4 diesel?stoef 631 schreef: lucht gaat dus van open luchtfilter, naar de intercooler, en vanaf de intercooler gecomprimeerd, en kouder naar het blok.
zo is het in het kort
arno
dan is het luchttraject volgens mij zo:
openluchtfilter, naar de interkoeler, lucht wordt afgekoeld en gaat kouder het blok in.
Comprimeren is in elkaar persen, en dat doet een turbo.
@EVDB: heb je alle slangen er ook bij?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Dat je verschillende diameters gebruikt heb, dat snap ik,
maar het is soms erg lastig om aan fatsoenlijke slangen te komen, tegen een leuke prijs.
Uit mijn hoofd:
1,9 TD heeft iets van 44 mm op de turbo om aan te sluiten,
de interkoeler van een 102 pk heeft aansluitdiameter van ik dacht 55 mm.
Tsja en dan moet je toch gaan knutselen.
Ik hoop dat de aansluitdiameter van een corradointerkoeler dichter in de buurt van de 44 mm komt.
En de bochten zijn inwendig versterkt en dus het belangrijkste.
De rechte afstanden kun je gemakkelijk overbruggen met een stuk RVS pijp.
Wel een uitdaging hoor...om een interkoeler uit een corrado te proberen.
Waar ga je hem bevestigen? In verband met de bevestigingspunten..
Ben benieuwd
maar het is soms erg lastig om aan fatsoenlijke slangen te komen, tegen een leuke prijs.
Uit mijn hoofd:
1,9 TD heeft iets van 44 mm op de turbo om aan te sluiten,
de interkoeler van een 102 pk heeft aansluitdiameter van ik dacht 55 mm.
Tsja en dan moet je toch gaan knutselen.
Ik hoop dat de aansluitdiameter van een corradointerkoeler dichter in de buurt van de 44 mm komt.
En de bochten zijn inwendig versterkt en dus het belangrijkste.
De rechte afstanden kun je gemakkelijk overbruggen met een stuk RVS pijp.
Wel een uitdaging hoor...om een interkoeler uit een corrado te proberen.
Waar ga je hem bevestigen? In verband met de bevestigingspunten..
Ben benieuwd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hey bedankt voor jullie reply's
Nou hoe ik dat allemaal ga doen is mezelf nog een raadsel
Bij die Duitser was ie ergens gemonteerd zwevend bovenop
de plaats waar normaal de olievulpijp staat bij de 1,9 TD.
Ik zou toch wel de optie nemen om hem ergens stabiel vast te zetten.
Mijn slangen worden dan mssn.wel wat langer en hoop dat dit niet
teveel afdoet van de Intercoolervoordelen.
@ Stoef631,jou buizen zijn dan toch ook relatief lang ,niet ?
@ MultivanGeneration ,Slangen heb ik er helaas niet bij en heb nu gezien dat één van de
Corradoaansluitingen een ovale pijp ipv. rond is,da's weeral een
negatief puntje.
De juiste diameter weet ik niet van buiten maar hoop ook dat het wat
redelijk uitkomt !!!
De Duitser had de olievulpijp gewoon de andere kant opgedraaid
zodat de Corrado er net tussen ging,maar dat is al zolang geleden
dat ik me niet meer goed kan herinneren hoe dat juist allemaal
was gemonteerd en had geen camera bij.
De slangen waren erg kort,dat weet ik nog.
Laatst dacht ik ergens te lezen dat er van die speciale slangen bestonden
waarbij je de diameters kon manipuleren en
ook de bochten,zelf verloopslangstukken van groot naar klein etc..
...maar dat zal wel iets zeer kostelijk zijn vrees ik en ik vindt
het niet meer terug op't Net
Heb nog een maand tijd om het in te bouwen,benieuwd of het gaat lukken.
Tips,vooral voor de slangen ZEER welkom naturalmenté
Greetz
Nou hoe ik dat allemaal ga doen is mezelf nog een raadsel
Bij die Duitser was ie ergens gemonteerd zwevend bovenop
de plaats waar normaal de olievulpijp staat bij de 1,9 TD.
Ik zou toch wel de optie nemen om hem ergens stabiel vast te zetten.
Mijn slangen worden dan mssn.wel wat langer en hoop dat dit niet
teveel afdoet van de Intercoolervoordelen.
@ Stoef631,jou buizen zijn dan toch ook relatief lang ,niet ?
@ MultivanGeneration ,Slangen heb ik er helaas niet bij en heb nu gezien dat één van de
Corradoaansluitingen een ovale pijp ipv. rond is,da's weeral een
negatief puntje.
De juiste diameter weet ik niet van buiten maar hoop ook dat het wat
redelijk uitkomt !!!
De Duitser had de olievulpijp gewoon de andere kant opgedraaid
zodat de Corrado er net tussen ging,maar dat is al zolang geleden
dat ik me niet meer goed kan herinneren hoe dat juist allemaal
was gemonteerd en had geen camera bij.
De slangen waren erg kort,dat weet ik nog.
Laatst dacht ik ergens te lezen dat er van die speciale slangen bestonden
waarbij je de diameters kon manipuleren en
ook de bochten,zelf verloopslangstukken van groot naar klein etc..
...maar dat zal wel iets zeer kostelijk zijn vrees ik en ik vindt
het niet meer terug op't Net
Heb nog een maand tijd om het in te bouwen,benieuwd of het gaat lukken.
Tips,vooral voor de slangen ZEER welkom naturalmenté
Greetz
Laatst gewijzigd door EVDB op 02 nov 2007, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ EVDB,
bedoel je met die diameters inwendig of uitwendig?
Kijk anders een op mijn site naar het artikel motorische tuning op mijn site:
http://camelot.dyndns.org/diape/html/tu ... ningmo.htm
ongeveer op de helft staat de interkoeler monteren op een 1,9 TD beschreven
En nog veel veel meer...
Doe er je voordeel mee,
enne je kunt altijd langskomen hoor, ik woon 30 minuten van Antwerpen...
bedoel je met die diameters inwendig of uitwendig?
Kijk anders een op mijn site naar het artikel motorische tuning op mijn site:
http://camelot.dyndns.org/diape/html/tu ... ningmo.htm
ongeveer op de helft staat de interkoeler monteren op een 1,9 TD beschreven
En nog veel veel meer...
Doe er je voordeel mee,
enne je kunt altijd langskomen hoor, ik woon 30 minuten van Antwerpen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wel nou lees ik weer hier en daar bij onze Oosterburen dat het monteren van
een Intercooler totaal geen nut heeft zonder ook de pomp en turbo op te draaien ?
En nooit geen Intercooler te plaatsen zonder gelijk ook een oliekoeler ?
Ik dacht dat door de Intercooler toch de temperatuur sowieso lager komt
in't blok en zodoende ook minder slijtage komt door de lagere temps,of niet ?
Ik wil ook geen racecamper,enkel een paar paardjes om de berg vlotter op te geraken
,klopt het verhaal v/d pomp-en turbodruk en heeft zonder dat opdraaien
het geen zin om me al dat knutselwerk te doen .
Gisteren heb ik een RVS EGR plaatje gemonteerd,alles gekuist van alle smurrie en
een K&N luchtfilter geplaatst en ik ben gelukkig dat ik kan zeggen dat de bus
vlotter reageert op m'n voet en onderin een beetje,maar toch goed merkbaar,meer "swung" heeft gekregen.
Nou ja ik zeg wel een beetje maar eigenlijk rij ik nu met een totaal andere bus qua optrekken en reactie.
In mijn geval was het beetje werk en aankoop dik waard :klappen
Als laatste wou ik de Intercooler nu plaatsen maar ik wacht eerst nog ff op jullie reply's daarover want
als't geen zin heeft zonder het opdraaien pas ik ervoor !
Groet,
Eric
een Intercooler totaal geen nut heeft zonder ook de pomp en turbo op te draaien ?
En nooit geen Intercooler te plaatsen zonder gelijk ook een oliekoeler ?
Ik dacht dat door de Intercooler toch de temperatuur sowieso lager komt
in't blok en zodoende ook minder slijtage komt door de lagere temps,of niet ?
Ik wil ook geen racecamper,enkel een paar paardjes om de berg vlotter op te geraken
,klopt het verhaal v/d pomp-en turbodruk en heeft zonder dat opdraaien
het geen zin om me al dat knutselwerk te doen .
Gisteren heb ik een RVS EGR plaatje gemonteerd,alles gekuist van alle smurrie en
een K&N luchtfilter geplaatst en ik ben gelukkig dat ik kan zeggen dat de bus
vlotter reageert op m'n voet en onderin een beetje,maar toch goed merkbaar,meer "swung" heeft gekregen.
Nou ja ik zeg wel een beetje maar eigenlijk rij ik nu met een totaal andere bus qua optrekken en reactie.
In mijn geval was het beetje werk en aankoop dik waard :klappen
Als laatste wou ik de Intercooler nu plaatsen maar ik wacht eerst nog ff op jullie reply's daarover want
als't geen zin heeft zonder het opdraaien pas ik ervoor !
Groet,
Eric
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Een turbolader of turbo (ook turbocharger) is een pomp die de lucht voor een verbrandingmotor in de cilinders perst. Hij bestaat uit een turbine en een compressor, waarbij de turbine de energie van de uitlaatgassen gebruikt om de compressor op het inlaatspruitstuk aan te drijven.
Een turbo dient om het vermogen van diesel- en benzinemotoren te verhogen door meer lucht en brandstof in de cilinder te brengen.
Intercooler
Dit op een radiateur lijkende onderdeel wordt vaak gebruikt bij turbomotoren. Als de lucht namelijk door een turbo heen gaat wordt deze warmer omdat de lucht samengeperst wordt. Afhankelijk van de buitenlucht- en de motortemperatuur bereikt de voorgecomprimeerde lucht temperaturen tot 150°C, in de intercooler wordt de luchttemperatuur met ca. 55°C verlaagt. Door de relatief koude lucht (hogere luchtdichtheid) komt er meer zuurstof in de verbrandingsruimtes, dit leidt tot een betere cilindervulling en daarmee wordt een hoger vermogen bereikt
Ik denk dat dit op zich al genoeg zegt over het wel of niet nut hebben van een intercooler. Ik zou niet zonder willen.
De lengte van de slangen is niet echt van belang, de turbo kan zo snel druk op bouwen dat je hier bijna niets van merkt. (maar je kunt natuurlijk ook overdrijven ) De lucht wordt zulke hoge snelheden door de inlaat gejaagd dat van opwarming naar mijn idee weinig tot geen sprake zal zijn.
René
Een turbo dient om het vermogen van diesel- en benzinemotoren te verhogen door meer lucht en brandstof in de cilinder te brengen.
Intercooler
Dit op een radiateur lijkende onderdeel wordt vaak gebruikt bij turbomotoren. Als de lucht namelijk door een turbo heen gaat wordt deze warmer omdat de lucht samengeperst wordt. Afhankelijk van de buitenlucht- en de motortemperatuur bereikt de voorgecomprimeerde lucht temperaturen tot 150°C, in de intercooler wordt de luchttemperatuur met ca. 55°C verlaagt. Door de relatief koude lucht (hogere luchtdichtheid) komt er meer zuurstof in de verbrandingsruimtes, dit leidt tot een betere cilindervulling en daarmee wordt een hoger vermogen bereikt
Ik denk dat dit op zich al genoeg zegt over het wel of niet nut hebben van een intercooler. Ik zou niet zonder willen.
De lengte van de slangen is niet echt van belang, de turbo kan zo snel druk op bouwen dat je hier bijna niets van merkt. (maar je kunt natuurlijk ook overdrijven ) De lucht wordt zulke hoge snelheden door de inlaat gejaagd dat van opwarming naar mijn idee weinig tot geen sprake zal zijn.
René
- marcel 415
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
- Locatie: grunniggerlaand