Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stuurbekrachtiging
Stuurbekrachtiging
Hallo, ik ben in het bezit van een verlengde en verhoogde T4 diesel 1900 D, 50 kw, uit 1996.
Deze bus is gebruikt bij de RET voor personen vervoer, maar omgebouwd als camper.
Ik heb hem vorig jaar aangeschaft. Nadat ik hem na de winter weer ben gaan gebruiken,
merkte ik dat de stuurbekrachtiging schokte bij met name lage toerentallen. Tijdens het rijden gaat alles goed.
Vandaag was ik er weer even mee op pad , en merkte bij het wegrijden weer dat schokken in het stuur.
Tijdens het parkeren stopte de stuurbekrachtiging er helemaal mee.
Ik heb niet veel verstand hiervan, maar kan iemand mij wellicht advies geven.
Wat kan er aan de hand zijn en kan ik daar zelf nog wat aan doen?
Deze bus is gebruikt bij de RET voor personen vervoer, maar omgebouwd als camper.
Ik heb hem vorig jaar aangeschaft. Nadat ik hem na de winter weer ben gaan gebruiken,
merkte ik dat de stuurbekrachtiging schokte bij met name lage toerentallen. Tijdens het rijden gaat alles goed.
Vandaag was ik er weer even mee op pad , en merkte bij het wegrijden weer dat schokken in het stuur.
Tijdens het parkeren stopte de stuurbekrachtiging er helemaal mee.
Ik heb niet veel verstand hiervan, maar kan iemand mij wellicht advies geven.
Wat kan er aan de hand zijn en kan ik daar zelf nog wat aan doen?
Re: Stuurbekrachtiging
of je pomp stuk maar wat ook kan is te weinig olie in reservoir. Nergens lekkage>?
RUBBEREXPRESS
Re: Stuurbekrachtiging
Dank je wel Bartt4,
Zat tot de laatste check voldoende, m.i. zelfs teveel olie in het reservoir.
Olie stond tot in de vulopening, hoger dan de aangegeven pijl op het reservoir in elk geval.
Ik heb geen lekkage geconstateerd, althans niets onder de auto gevonden.
Maar waar kan ik de pomp vinden?
Zat tot de laatste check voldoende, m.i. zelfs teveel olie in het reservoir.
Olie stond tot in de vulopening, hoger dan de aangegeven pijl op het reservoir in elk geval.
Ik heb geen lekkage geconstateerd, althans niets onder de auto gevonden.
Maar waar kan ik de pomp vinden?
Re: Stuurbekrachtiging
word de stuurbekrachtigingspomp niet met een v-snaar aangedreven?
anders ff snaar op juiste spanning controleren.
anders ff snaar op juiste spanning controleren.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
- Multivan Generation
- Berichten: 33910
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
bovenstaande kan goed, maar dan hoor je ook een jankend geluid.
De poulie kan ook gescheurd zijn.
Die is er op gevulcaniseerd en dat wil nog wel eens afscheuren..
De poulie kan ook gescheurd zijn.
Die is er op gevulcaniseerd en dat wil nog wel eens afscheuren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stuurbekrachtiging
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik zal er vandaag even naar laten kijken, want hij moet de brug op voor een nieuwe uitlaat.
Als ik meer weet laat ik het weten.
Ik zal er vandaag even naar laten kijken, want hij moet de brug op voor een nieuwe uitlaat.
Als ik meer weet laat ik het weten.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stuurbekrachtiging
??? poelie gevulkaniseerd? op de servopomp? echnie zit gewoon met -ik meen 3- boutjes op een -ik meen driehoekig- flensje gebout hoor.Multivan Generation schreef:bovenstaande kan goed, maar dan hoor je ook een jankend geluid.
De poulie kan ook gescheurd zijn.
Die is er op gevulcaniseerd en dat wil nog wel eens afscheuren..
en die trillingsdemper slipt nog niet door al is zo ongeveer alle rubber er uit (rammelt voordien al aardig overigens) en ik weet niet of de 1900 ook zo'n trillingsdemper heeft..
ik verdenk ook de servopomp ervan (herken het schokken en dan ermee ophouden van een kapotte servopomp die ik op de landrover had. hele binnen werk bleek aan gort gedraaid toen ik hem open schroefde
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Stuurbekrachtiging
Inderdaad , poelie zit er gewoon opgeschroefd .Roger B. (11)61 schreef:??? poelie gevulkaniseerd? op de servopomp? echnie zit gewoon met -ik meen 3- boutjes op een -ik meen driehoekig- flensje gebout hoor.Multivan Generation schreef:bovenstaande kan goed, maar dan hoor je ook een jankend geluid.
De poulie kan ook gescheurd zijn.
Die is er op gevulcaniseerd en dat wil nog wel eens afscheuren..
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33910
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
ik heb toch niet gezegd op de pomp...wie maakt dat er van?
Mijn stuurbekrachting was kapot gegaan,
rammel ratel zwaar sturen.
Bleek dat er een poulie was afgescheurd.
Heeft de dealer toen gerepareerd.
En die dealer vertelde toen dat het wel vaker voorkwam..
by the way, ik heb het zelf niet gezien he...
Mijn stuurbekrachting was kapot gegaan,
rammel ratel zwaar sturen.
Bleek dat er een poulie was afgescheurd.
Heeft de dealer toen gerepareerd.
En die dealer vertelde toen dat het wel vaker voorkwam..
by the way, ik heb het zelf niet gezien he...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stuurbekrachtiging
je zegt "de poelie"en "er op gevulkaniseerd"" als het over de stuurbekrachtiging gaat neem ik dan aan dat je het over de poelie van de stuurbekrachtiging hebt en die zit op de pomp (en uit jouw opmerking maak ik dan op dat je denkt dat die op de pomp gevulkaniseerd zit,
die poelie kostte destijds ruim 200 euro?? dan was dat je krukaspoelie denk ik
die poelie kostte destijds ruim 200 euro?? dan was dat je krukaspoelie denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Stuurbekrachtiging
Allemaal bedankt voor de informatie.
Gelukkig was het gewoon de V-snaar die kapot is gegaan.
Bij het vervangen van de uitlaat is dit meteen gerepareerd door de Kwik-fit.
Alles werkt weer naar behoren, nogmaals bedankt voor de info!
Gelukkig was het gewoon de V-snaar die kapot is gegaan.
Bij het vervangen van de uitlaat is dit meteen gerepareerd door de Kwik-fit.
Alles werkt weer naar behoren, nogmaals bedankt voor de info!
Re: Stuurbekrachtiging
Thebles schreef:Allemaal bedankt voor de informatie.
Gelukkig was het gewoon de V-snaar die kapot is gegaan.
Bij het vervangen van de uitlaat is dit meteen gerepareerd door de Kwik-fit.
Alles werkt weer naar behoren, nogmaals bedankt voor de info!
Kijk ik als beginnend VW rijder krijg nog ff gelijk ook haha.
Had namelijk ook zoiets met mijn Caravelle.
Ff snaar vervangen en sturen als een tierelier............
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stuurbekrachtiging
bij een gebroken V-snaar of multiriem verwacht je ook brandend acculampje (of zijn er motoren die aparte snaar voor de stuurbekrachtiging hebben in de T4?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Stuurbekrachtiging
Ja..ikke...één voor de dynamo en ééntje voor de stuurpomp...Roger B. (11)61 schreef:bij een gebroken V-snaar of multiriem verwacht je ook brandend acculampje (of zijn er motoren die aparte snaar voor de stuurbekrachtiging hebben in de T4?)
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stuurbekrachtiging
ah, ik ken alleen de TDI redelijk en die heeft één multi-v-riem voor alle aggregaten (dynamo, stuurpomp (en aircocompressor)) weer geleerd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon