Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelvloeistoflekkage gevonden, opgelost met foto's
koelvloeistoflekkage gevonden, opgelost met foto's
Ook mijn busje presteert het om koelvloeistof te verliezen (zonder te rijden nog wel )
Ik heb bijna 3 maanden niet tot zeer weinig gereden en het koelvloeistofpeil is gezakt van tussen max en min tot onder in het pijpje (ruim anderhalve liter bijvullen). Been een weekje in het gips en een speciale loopschoen om de breuk in mijn grote teen te laten helen maakte dat ik met de connexxionbus moest ipv mijn eigen bus.
Nu gaat een kennis volgende week maandag het systeem onder druk zetten en kunnen we gaan lekzoeken.
Nu begrijp ik dat ik hiermee niet kan ontdekken of het de koppakking is (en zeker niet te hopen), maar
wat zijn de bekende zwakke punten waar het eventueel kan lekken??
de kachelradiator had ik al gevonden met zoeken maar wat nog meer??
O ja, die kennis is geen specialist in T4's maar helpt mensen met pech weer op weg (zeg maar)
Verder denkt hij dat de bodemplaat lastig te verwijderen is (sleutelruimte is de straat) is dat zo?
Ik heb bijna 3 maanden niet tot zeer weinig gereden en het koelvloeistofpeil is gezakt van tussen max en min tot onder in het pijpje (ruim anderhalve liter bijvullen). Been een weekje in het gips en een speciale loopschoen om de breuk in mijn grote teen te laten helen maakte dat ik met de connexxionbus moest ipv mijn eigen bus.
Nu gaat een kennis volgende week maandag het systeem onder druk zetten en kunnen we gaan lekzoeken.
Nu begrijp ik dat ik hiermee niet kan ontdekken of het de koppakking is (en zeker niet te hopen), maar
wat zijn de bekende zwakke punten waar het eventueel kan lekken??
de kachelradiator had ik al gevonden met zoeken maar wat nog meer??
O ja, die kennis is geen specialist in T4's maar helpt mensen met pech weer op weg (zeg maar)
Verder denkt hij dat de bodemplaat lastig te verwijderen is (sleutelruimte is de straat) is dat zo?
Laatst gewijzigd door Reny op 09 apr 2010, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
fotogalerij 1120
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
bodemplaat verwijderen maakt het wel makkelijker om te zoeken (water gaat net als alle andere materie van boven naar beneden oiv de zwaartekracht)
Rijdt de auto op twee oprijbokjes,
dan kun je de motorbeschermplaat losmaken (links en rechts 3x m8 (13mm dop) in de chassisbalk gedraaid (van onderaf) en achteraan twee moertjes van die rubbertjes net voor de ophanghaken)
De kap hangt nu midden vooraan in een metalen lipje (haakje) en achteraan in twee haken in het subframe.
Til met een hand de kap vooraan een beetje op en druk met de andere hand het haakje aan de kant en laat de bak zakken.
door nu de bak richting voorbumper te schuiven en achteraan een beetje op te tillen haak je hem zo uit het subframe en kan ie aan de kant gezet worden.
in de bak zou eigenlijk al moeten kunnen zien dat er koelvloeistof gelekt heeft.
met een lampje zoeken naar natte koelvloeistof sporen en opgedroogde koelvloeistof (wit-groenig poederig spul)
Geijkte plekken:
-waterpomp
-thermostaat
-buis waar je sensors in zitten (aan het blok vaak)
-slangen
-radiateur
als je een middenkachel hebt die checken
en je gewone kachelradiateur (nat links en of rechts van de tunnel onder de vloerbedekking)
Rijdt de auto op twee oprijbokjes,
dan kun je de motorbeschermplaat losmaken (links en rechts 3x m8 (13mm dop) in de chassisbalk gedraaid (van onderaf) en achteraan twee moertjes van die rubbertjes net voor de ophanghaken)
De kap hangt nu midden vooraan in een metalen lipje (haakje) en achteraan in twee haken in het subframe.
Til met een hand de kap vooraan een beetje op en druk met de andere hand het haakje aan de kant en laat de bak zakken.
door nu de bak richting voorbumper te schuiven en achteraan een beetje op te tillen haak je hem zo uit het subframe en kan ie aan de kant gezet worden.
in de bak zou eigenlijk al moeten kunnen zien dat er koelvloeistof gelekt heeft.
met een lampje zoeken naar natte koelvloeistof sporen en opgedroogde koelvloeistof (wit-groenig poederig spul)
Geijkte plekken:
-waterpomp
-thermostaat
-buis waar je sensors in zitten (aan het blok vaak)
-slangen
-radiateur
als je een middenkachel hebt die checken
en je gewone kachelradiateur (nat links en of rechts van de tunnel onder de vloerbedekking)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
Dank Roger, ik ga het printen en meenemen
Ik had al trouwens al gekeken naar natte/vochtige bekleding en geroken, maar dat was tot nu toe niets. Misschien straks van de andere kant bezien.
fotogalerij 1120
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
waterpomp of pijpje op je cilinderkop is grote kans dat die daar lekt. sucses met de zoektocht
RUBBEREXPRESS
- digikorrie
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:53
- Locatie: Almere
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
Hoi Reny,
Hou je ons wel op de hoogte van wat de oorzaak is geweest.
Dan kunnen andere gebruikers van dit forum ook controleren mochten ze eenzelfde probleem hebben.
Korrie
Hou je ons wel op de hoogte van wat de oorzaak is geweest.
Dan kunnen andere gebruikers van dit forum ook controleren mochten ze eenzelfde probleem hebben.
Korrie
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
Doe ik, maar het is a.s. maandag pas he
fotogalerij 1120
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
Ik heb ook zoiets gehad, en was volgens mij een soort keerring in een kunstof kapje van de thermostaat en een keering onder de radiateur van een pompje die zweete wat.
Groetjes Driekus Ardesch
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
Kijk ook eens naar het meelooppompje zit vlak onder je radiator, ook die pakkingring wil het wel eens opgeven. Wel de motorbeschermbak verwijderen zoals hierboven beschreven, anders kom je er niet bij.
Ik heb het ook eens gehad.
Ik heb het ook eens gehad.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Re: koelvloeistoflekkage zoeken, waar op te letten
Morgen wordt alles bekeken
Mijn dank heren voor alle tips waar te kijken.
Ik ga braaf alles overhandigen en verder in de stand kijken hoe en wat hij allemaal gaat doen met het afpersen van het systeem.
Mijn dank heren voor alle tips waar te kijken.
Ik ga braaf alles overhandigen en verder in de stand kijken hoe en wat hij allemaal gaat doen met het afpersen van het systeem.
fotogalerij 1120
Re: koelvloeistoflekkage gevonden, nieuwe vragen
Nou de lekkage is gevonden, het bleken lekkages te zijn
Na het op druk zetten (wat heel lastig ging) bleek dat het expansievat (potje ) lekte, precies op de rand in het midden.
Maar dat was meer zweten dan echt lekken. Maar een nieuwe (of tweedehandse) erop is heen overbodige luxe.
Na doorzoeken lekt ook de nalooppomp, en die lekt echt (je hoort gewoon drup drup drup). Het liep via de slang de bak in. Slang lekt niet maar de keerring in het pompje. Meteen nagevraagd bij de dealer maar zo'n pompje is ongeveer 200 euro (inclusief BTW dat weer wel) En revisiesetjes waren er niet.
Iemand slimme ideeen over die nalooppomp, zit ik echt vast aan een nieuwe?? als dat zo is, zijn ze er ook goedkoper?
Of is er toch een pakking o.i.d. te krijgen?
Na het op druk zetten (wat heel lastig ging) bleek dat het expansievat (potje ) lekte, precies op de rand in het midden.
Maar dat was meer zweten dan echt lekken. Maar een nieuwe (of tweedehandse) erop is heen overbodige luxe.
Na doorzoeken lekt ook de nalooppomp, en die lekt echt (je hoort gewoon drup drup drup). Het liep via de slang de bak in. Slang lekt niet maar de keerring in het pompje. Meteen nagevraagd bij de dealer maar zo'n pompje is ongeveer 200 euro (inclusief BTW dat weer wel) En revisiesetjes waren er niet.
Iemand slimme ideeen over die nalooppomp, zit ik echt vast aan een nieuwe?? als dat zo is, zijn ze er ook goedkoper?
Of is er toch een pakking o.i.d. te krijgen?
fotogalerij 1120
Re: koelvloeistoflekkage gevonden, nieuwe vragen
Reny,
Ik had al aangegeven, ik heb het ook gehad. Pompje is volgens de dealer alleen compleet te vervangen. Nou ben ik nogal eigenwijs op dat gebied en vond dit grote onzin , Dus,heb de pakkingring van een waterpomp uit een wasmachine gebruikt. Tot het moment dat ik de bus verkocht heb heeft dit altijd probleemloos zijn dienst gedaan. Ik heb nooit geen lekkage meer gehad.
Met andere woorden, haal de ring effe uit het meelooppompje en snuffel even bij een standaard onderdelenshop.
Het is een tip, maar wel veel goedkoper dan een nieuw meelooppompje. En die pakkingringen zijn in een wasmachinepomp ook hoge temperaturen gewend, dus het gebruik van deze 30 eurocentoplossing voor een rubbering van de plaatselijke onderdelenshop vond ik een heel goed alternatief
Doe er je voordeel mee.
Ik had al aangegeven, ik heb het ook gehad. Pompje is volgens de dealer alleen compleet te vervangen. Nou ben ik nogal eigenwijs op dat gebied en vond dit grote onzin , Dus,heb de pakkingring van een waterpomp uit een wasmachine gebruikt. Tot het moment dat ik de bus verkocht heb heeft dit altijd probleemloos zijn dienst gedaan. Ik heb nooit geen lekkage meer gehad.
Met andere woorden, haal de ring effe uit het meelooppompje en snuffel even bij een standaard onderdelenshop.
Het is een tip, maar wel veel goedkoper dan een nieuw meelooppompje. En die pakkingringen zijn in een wasmachinepomp ook hoge temperaturen gewend, dus het gebruik van deze 30 eurocentoplossing voor een rubbering van de plaatselijke onderdelenshop vond ik een heel goed alternatief
Doe er je voordeel mee.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Re: koelvloeistoflekkage gevonden, nieuwe vragen
Omdat jullie het zo nadrukkelijk over een keerring hadden hoopte ik al dat het anders op te lossen was. Het pompje gaat makkelijk uit elkaar Johan??
fotogalerij 1120
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
Re: koelvloeistoflekkage gevonden, nieuwe vragen
Mijn man/vw dealer heeft dat alleen vervangen dus keerring, is zelfs niet gesproken over vervangen van pompje.
Groetjes Driekus Ardesch
Re: koelvloeistoflekkage gevonden, nieuwe vragen
Reny, een paar schroeven en je hebt de boel uit elkaar wanneer ik het mij goed herinner.Reny schreef: Omdat jullie het zo nadrukkelijk over een keerring hadden hoopte ik al dat het anders op te lossen was. Het pompje gaat makkelijk uit elkaar Johan??
Ik heb destijds ook bij verschillende VW garage's geïnformeerd voor een losse pakkingring voor in de pomp, maar overal kreek ik te horen die zijn er niet, je moet de hele pomp vervangen.
Nou is het maar een klein pompje, maar wel verschrikkelijk duur.
Wanneer het je wel lukt om een losse pakkingring voor het meelooppompje te vinden dan denk ik dat je het adres goed moet bewaren. Want ik denk dat wel meer T4 bezitters tegen dit probleem aangelopen zijn, en gewoon de hele pomp vervangen hebben. Jammer geld.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)