zet er een zo groot mogelijke akku in
hoe meer power hoe beter, en als die ouder wordt en gaat nalaten na 6 a 7 of meer jaren
dan heeft er een van 100AH nog altijd meer te leveren als een andere van 80 AH
toen ze nieuw waren.
Ik heb er onlangs een Varta 100AH accu in gezet type H3 silver dynamic
dit is wel een wat duurdere accu dan de goedkoopste, maar de vorige was ook (de standaard akku) een Varta
en dat was nog de eerste (8 jaar 220.000km) en dat vind ik niet verkeerd en die had geen 100Ah
maar ik dacht 72?? of 80 maar meer niet.
ik heb er 161 euro voor betaald.
de maten zijn: L 353mm B 175mm H 190 MM
als je een iets hogere accu neemt zul je de kabels moeten verlengen
op de L en B is niks meer mogelijk dat is de maximale maat.
95 a 100 lijkt me idd het best. Ik kom net terug van de accuwinkel en bij nameten bleek dat het ding gewoon helemaal ok was, zelfs aan de frisse kant. Als iemand me ook een nieuwe accu zou kunnen aansmeren geloof ik dat dan maar. Ik wacht af hoe het zich houdt, ik snap alleen niet hoe het komt dat ik opeens niet meer kon starten zonder enige aanwijzing vooraf en met een lekkende cel (of iets wat erop lijkt).
dank voor alle reakties, ik leer zo weer veel bij en hoop in de toekomst ook anderen te kunnen adviseren!
grt
ronald
een heel erg late update van dit draadje, maar wie weet heeft iemand er iets aan bij een dergelijk probleem:
het slechte starten deed zich half mei weer voor, het bleek toch de startmotor te zijn, waarschijnlijk het anker dat vastzat. uiteindelijk brandde het ding door en hebben we met 3 man de t4 op de brug geduwd. misschien dat de slechte startmotor de vorige accu (die niet ruimbemeten was) nogal heftig heeft aangesproken.
grt, ronald