Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

laden accu's Westfalia Multivan

vragen over de T4
Plaats reactie
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door henrihendriksen »

Hallo,

Ik zou graag willen dat mijn beide accu's geladen worden als ik op de camping sta.

Heeft iemand voor mij een makelijke goedkope oplossing?

De startaccu en huishoud accu worden nu alleen geladen als ik rij.

Alvas bedankt.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door Harry62 »

viewtopic.php?f=2&t=25328" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees dit maar eens
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door henrihendriksen »

Bedankt voor je reactie,

Maar mij camper is org.westfalia daar zit dit toch al in?

De huishoudaccu word nu ook geladen tijdens het rijden...of begrijp ik het niet.

Mvg Henri
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door pluuke »

Ja, je 2e accu wordt gewoon geladen tijdens het rijden.
Jij bedoeld de situatie waarbij je wat langer stilstaat op een camping neem ik aan.

Zomaar wat ideeën.... :bifun :bifun
Sorry, kon het niet laten...
Enige reële oplossing lijkt me zonnepanelen, maar dat kost gewoon een leuke cent.
Als je toch alleen op campings staat waar men stroom heeft, kun je dat beter nemen dan de investering voor paneel / regelaar / zware huishoudaccu.
Ga je wildkamperen in bv Scandinavië zou ik er zelf direct het geld voor over hebben.
Bijlagen
oplaadpunt.jpg
oplaadpunt.jpg (3.48 KiB) 1842 keer bekeken
gazelle_jpg_593359d.jpg
gazelle_jpg_593359d.jpg (6.88 KiB) 1842 keer bekeken
07-09-04-208urban windturbineLOWRES_jpg.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door Otty_01 »

kijk anders hier ff viewtopic.php?f=2&t=26260" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga een oprolbaar solar scherm aanschaffen bij ship- soft (http://www.shipsoft.biz/product_info.ph ... cts_id=261" onclick="window.open(this.href);return false;) kost :nouwatkostdat 240 euro, regelaar er bij voor 25 euro en je bent klaar :yes
Heb je 27 watt laadstroom. En je legt hem op het dak of hangt hem in de bomen. Afhankelijk hoe de zon staat
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door Roger B. (11)61 »

makkelijkst en goedkoopst......een relais dat reageert op de 220 van de camping en dan vanuit de 12 volt je accuscheidingsrelais aanstuurt om zo weer verbinding tussen de accu's te maken zoals bij laden vanuit de dynamo ook gebeurd, wel even een diode in de D+ draad naar het accuscheidingsrelais zodat je niet spanning op de D+ van de dynamo zet (weet niet of dat kwaad kan voor de dynamo/regelaar en met die diode speel je op zeker)

hij vroeg niet hoe hij zijn accu kan laden, hij wil als ie aan de 220 hangt (op een camping of thuis ofzo) dat OOK zijn startaccu geladen wordt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door pluuke »

Is mooi plat !
27Watt lijkt me relatief weinig...licht er allemaal aan wat je gaat verbruiken.
Je koelkast lust in ieder geval al een flinke borrel.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
henrihendriksen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door henrihendriksen »

Zonnepanelen vind ik te moeilijk.

Als ik nu een gewone lader aansluit op mijn startaccu.Laad hij dan ook mijn huishoud accu op de camping?

Mvg
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door Roger B. (11)61 »

ligt er aan hoe je installatie in elkaar zit

heb je een diodenblok tussen je huishoud en startaccu dan zal je huishoud accu meegeladen worden als je met camping-netspanning een lader op je startaccu zet.

heb je echter een accu scheidingsrelais tussen de accu's dan zijn de accu's alleen verbonden als dat relais aangestuurd wordt, en dat is dus als de dynamo spanning op de D+ aansluiting zet.

door, via een schakelaar (maar die moet je dan niet vergeten om te zetten anders blijven de accu's ook zonder dat de vaste netspanning voor lading zorgt verbonden en kun je dus als je huishoudaccu leeg raakt ook je startaccu leegtrekken......) of automatisch door reageren op de aanwezigheid van 220 van buitenaf, dat accu-scheidingsrelais aanstuurd verbind je de accu's op dat moment ook, en dan zal de ladeer die de huishoudaccu laadt, ook je startaccu opladen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door Harry62 »

Vervang gewoon je huidige relais dooreen microprocessor aangestuurde scheidingdrelais.
Bv die van Cyrix (kost ongeveer 50,- euro)

Laadt de startaccu maakt het relais een brug verbinding tussen de beide accu's. (dus spanning boven de 12,7 volt)
Laadt je op de camping de huishoudaccu dan maakt het relais ook een brug naar de startaccu.
Op deze manier kun je op de camping (aan de 220 aansluiting) ook je autoradio (af en toe) aanzetten.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Fokko
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:05

Re: laden accu's Westfalia Multivan

Bericht door Fokko »

ook mijn probleem was: aangesloten op 230V op een camping laadde alleen de huishoudaccu op. de startaccu niet, maar de o.a. binnenverlichting gebruikt wel de startaccu,die dus leger werd.
bij conrad kocht ik een Black&Decker acculader/ontlader, 2 amp. type BDV080-QS voor 49.90. Aangesloten op een stroomnet van een camping werkt als volgt: ik sluit de oplader eerst aan op de "sigarettenaansteker" en doe daarna de stekker in een 230 aansluiting in de camper. de startaccu wordt dan (bijv. 'snachts) weer bijgeladen. tot nu toe voldoet dat goed, ik hoefde niets moeilijks te doen of te veranderen, hij is snel aangesloten en sbnel opgeborgen, en thuis wordt hij gebruikt als de auto langere tijd heeft stilgestaan.
Plaats reactie