Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automatenbak tdi olie

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

automatenbak tdi olie

Bericht door daan de buschaufeur »

onder het motto :T44EVER
op zoek voor de buurman :jump
hij wilde ook wel :ikrij
in verband met handicap had hij een automaat nodig en
een verlengde uitvoering ivm scootmobiel (in combinatie met dc :knipoog )
hij had wat gevonden in houten, dus wij erheen en gekocht(knappe wagen)
komen we thuis :ie overal oliedruppels :groteogen
blijkt de bovenkant van de automatenbak te lekken en niet zo'n beetje ook
:werkaanT4 morgen kijken hoeveel olie erbij moet in de bak :gif
iemand enig idee wat we nu weer voor ellende hebben gekocht????
de gelekte olie was heldere olie (is vw atf dan helder ipv rood????)
alle hulp is welkom want anders blijf ik taxien :driveT4
goedkoop is niet altijd goed
Tanfoglio

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door Tanfoglio »

Het kan ook zijn dat er teveel olie in de bak zit, dit gooit hij er dan bij warm worden aan de bovenzijde uit.
is de olie pas vervangen misschien ?
De olie kan helder van kleur zijn !
Ook een mogelijkheid is een kapotte slang van de oliekoeler of een oliekoeler welke gemonteerd is met slechte koppelingen op de bak die lekken, als je vanaf de bak 2 slangen ziet komen die richting radiateur lopen dan zal er een extra oliekoeler gemonteerd zijn
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gekocht bij een garage?? terug ermee....
neem even aan dat het om een T4 gaat...

zoals je vast wel gelezen hebt hier op het forum is een T4 automaat niet de meest betrouwbare keuze, de bakken geven nogaleens wat problemen, maar lekkages komen niet zo vaak voor.

Let er bij olie peilen op dat dit via een bepaalde manier van handelen moet.....

staat vast in het instructieboekje hoe dat bij de T4 moet, meestal is het motor laten lopen, een voor een alle versnellingen (standen van de pook) kiezen en dan (en dat is bak afhankelijk) in de P, en de N en bij sommige in de D (op handrem!) met lopende motor olie peilen van de bak.

Als ie net nieuwe olie gehad heeft kan het ook zijn dat ze de automaat-carterpan niet goed terug gezet hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door daan de buschaufeur »

gekocht bij een particulier
rescent grote beurt gehad
de olie was inderdaad helder.
met deze info ga ik even :werkaanT4
bedankt voor snelle reacties :jumpklap :T44EVER
goedkoop is niet altijd goed
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door daan de buschaufeur »

ik heb vandaag even goed gekeken.
oliepeil was te laag(komt door een lekkage)
het lekt boven de bak, tussen het huis en het ovale boxje met 2 grote inbusbouten
ook zitten twee koelslangen aan.
ik heb geen idee hoe het heet of wat het doet(behalve warmte wisselen)
is er iemand die er het fijne van weet :jump
:T44EVER :driveT4
goedkoop is niet altijd goed
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door richie »

Dat bakje met 2 slangen erop aangesloten en 2 grote bouten is de warmte wisselaar (koeler) van de versnellingsbak.

Door de slangen gaat koelvloeistof.

De 2 grote bouten zijn banjo bouten waardoor de atf uit de bak door de warmtewisselaar circuleert. De afdichtinge hiervan is dmv o-ringen.

Als je de beide banjo bouten losdraait komt de warmtewisselaar los. De slangen voor koelvloeistof kunnen blijven zitten zonder te gaan lekken.

Succes,

Richie
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door daan de buschaufeur »

hoi zijn we weer.
even richie zijn tips gevolgt :werkaanT4
los gedraaid en wat schetst mijn verbazing?!?!? :ie
onderin maar 1 geplet kerinkje er zijn twee doorvoeringen :muur
dus oorzaak gevonden. :jump
even naar de volkswagendealer.
niet leverbaar ook de koeler niet
stond niet op etka dus niet leverbaar :muur :muur
dus even naar de technische handelsonderneming
verschillend oringen gehaald- van ieder twee
de 12 - 3mm pasten prima
bak afgevult .
buurman blij :jumpklap :gekte :bifun
iedereen bedankt voor het meedenken!!
goedkoop is niet altijd goed
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door Multivan Generation »

geweldig :jumpklap :adhd :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

die koeler is volgens mij ook niet origineel, maar wel verstandig :toppie hoop dat ie mooi dicht blijft verder :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kafali
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:09
Locatie: Puttershoek

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door kafali »

Zeker wel een opluchting!
Als ik nu nog automaat hoor begin ik al duizelig te worden (slechte ervaring mee gehad)
Nu gelukkig weer schakel.
Grtz MB
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automatenbak tdi olie

Bericht door richie »

Die warmtewisselaar (koeler) is helaas standaard en een ontwerpfout van VW en Renault. Ze hebben de bak samen ontworpen.

Beter is het de warmtewisselaar te vervangen door een koeler voor de radiateur. De temperatuur van de atf blijft dan ruim onder de 100C.

Groeten,

Richie
Plaats reactie