Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook uit de stuurkolom

vragen over de T4
Plaats reactie
T4®on
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:08

Rook uit de stuurkolom

Bericht door T4®on »

Hallo allemaal,

Al maanden brandt ook mijn luchtzak-lampje, heb hier diverse berichten overgelezen, dus op zoek naar een VAG-COM, wat het dan ook mag zijn. Maar dat komt wel goed.

Nu had ik al een paar keer een rookpluimpje uit de stuurkolom zien komen, maar kon niets vinden.

Heden middag weer, maar nu iets meer. Wederom alles los gemaakt, stekkers nagekeken en gesprayd, maar toch niets bijzonders te zien. Dan maar even met een kale stuurkolom, wil nu weten wat het is.
En jawel, bij het op contact zetten begint er weer rook op te kringelen.
Blijkt uit de schakelaar van de linkerhendel te komen.
Kan ik deze er zo afschroeven of moet het hele stuur eraf, incluis airbag?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoor graag van jullie, alvast bedankt, groet, T4®on
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door Multivan Generation »

Hele stuur moet er af denk ik..
En daarbij dus ook de plofzak..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet het wel zeker, achter het stuur zitten de schroefjes waarmee de stuurkolomschakelaars vast zitten aan de stuurkolom.


zoekfunktie even gebruiken, ik meen dat de rook uit de stuurkolom vaak afkomstig is van het sleepcontact van de claxon.

(ook daarvoor moet de airbag eraf.)

VAGcom is een programma waarmee je (met het juiste interface aangesloten op de computer en op de OBD2-poort van je auto) storingen aan VAG-auto's kunt uitlezen en nog veel meer in het computersysteem van de auto kunt uitlezen en aanpassen.

Airbagstoring is vaak de spiraalcassette (tussen stuur en stuurkolom) die moet dan vervangen worden (storingscode is dan resistance drivers airbag too high) nieuw pakweg 160 euro, op ebay vaak voor 20-50 euro aangeboden....

Stuur demonteren is afhankelijk van het bouwjaar (en type stuur)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4472
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door Henk-1 »

Kan de rook uit je stuur niet komen van alle vuil wat daar opgehoopt zit bij een schakelaar ?


Kijk ook eens bij T4 tips en trucs, daar staan een paar leuke omschrijvingen hoe je het stuur eraf haalt.

Wat misschien wel handig is , is je bouwjaar ff te vermelden

http://www.weetjewel.com/stuur_airbag_loshalen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

succ6 :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
T4®on
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:08

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door T4®on »

Dacht zelf ook al wel dat het hele stuur eraf zou moeten, maar ja, je weet nooit.
Heb overigens een t4 van oktober 2002.
Bedankt voor de reacties.
Vuil kan, maar electrospray geeft geen verbetering en de rook ruikt echt naar kortsluiting, denk dan ook dat er in de schakelaar iets "schreef" zit. Dit is misschien wel op te lossen, maar ja, het wordt best intensief gebruikt en voor hoelang is het. Nu sta ik thuis, straks sta je in de midden in de rimboe en zie het dan maar eens op te lossen. Met tape en tyraps kun je dan waarschijnlijk weinig, hopen dan maar dat je ontvangst hebt. Ga hem dan ook vervangen.
T4®on
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:08

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door T4®on »

Heren, bedankt voor jullie reacties.
De link van Henk bracht me bij een ander type stuur, maar na wat zoeken kwam ik op http://multivan.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, hier eenzelfde stuur. De techniek zal wellicht niet veel verschillen, maar toch .....
Na een avondje lezen en een uur werk zat de nieuwe linker schakelaar erin.
Op contact ................. ROOK :ie :muur
Nog een paar keer proberen, geen rook meer, ben er toch niet erg gerust op.
Denk dan ook dat het elders in de bedrading zit, zou het kunnen dat er stroom op het "verkeerde" draadje komt en zodra ik hem dan op contact zet heb je een soort kortsluiting, er komt zo'n echte kortsluitingsrookpluim uit. Die hendel is van de knipperlichten en groot en klein licht. De cruisecontrol zit er ook op, maar is een apart kabeltje.

Gezien het feit dat het airbaglampje ook brandt, moet ik toch naar een VAG toe. Kan iemand me zeggen of er een Weetje-weller in de buurt van Ede zit met een VAG?

Nu ik de auto zo bewust op het contact zette, viel me op dat ik onder de motorkap "Tr tr tr tr tr" hoorde, bij het afstellen alleen "tik".
Uiteraard let je nu op alles wat je hoort en ziet, maar dit was me nog niet eerder op gevallen. Na wat onderzoek lijkt het uit een aluminium blok schuin vooronder de accu te komen. Denk zelf de ABS. leidingen (2) van de remcilinder gaan hierheen en dan verdwijnen ze onder de auto (4). Kan iemand me zeggen of het normaal is dat je dit geluid hoort?

Verder is het nog zo dat ik centrale vergrendeling heb, die automatisch na 3 minuten op slot zou gaan. Dit doet hij niet altijd, soms dus. Zal waarschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar wie het weet mag het zeggen.
Heb volgende week een reis gepland staan en zou me iets geruster voelen, als ik weet wat de oorzaak van de rook is.
Hoor graag van jullie, bedankt alvast, groet, T4®on
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben van de week niet meer in de buurt, maar ik heb VAGcom, maar uit ervaring weet ik dat een spontaan ontstane airbag storing meestal niet een kwestie van foutcode wissen is, meestal is er dan iets stuk, vaak is dat de spiraalcassette.

vanaf wanneer ga je op reis? maandag zit ik in duiven, dus aardig in de buurt.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5280
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door René »

T4®on schreef: Gezien het feit dat het airbaglampje ook brandt, moet ik toch naar een VAG toe. Kan iemand me zeggen of er een Weetje-weller in de buurt van Ede zit met een VAG?

Nu ik de auto zo bewust op het contact zette, viel me op dat ik onder de motorkap "Tr tr tr tr tr" hoorde, bij het afstellen alleen "tik".T4®on
Wat bedoel je met afstellen?
T4®on schreef:Uiteraard let je nu op alles wat je hoort en ziet, maar dit was me nog niet eerder op gevallen. Na wat onderzoek lijkt het uit een aluminium blok schuin vooronder de accu te komen. Denk zelf de ABS. leidingen (2) van de remcilinder gaan hierheen en dan verdwijnen ze onder de auto (4). Kan iemand me zeggen of het normaal is dat je dit geluid hoort?T4®on
ABS blok hoor je inderdaad, is normaal.
T4®on schreef: Verder is het nog zo dat ik centrale vergrendeling heb, die automatisch na 3 minuten op slot zou gaan. Dit doet hij niet altijd, soms dus. Zal waarschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar wie het weet mag het zeggen.
T4®on
Centrale vergrendeling hoort na ca 30 sec weer op slot te gaan als er niet 1 deur is geopend waarbij de binnenvelichting Moet aangaan. Ook al heb je het lampje uitgezet, dan zal de elektra "zien" dat er een deur is geopend en zal hij niet op slot gaan. Probleem bij jouw zou dus kunnen zijn dat je deurcontact niet in orde is. Kun je ff testen, schakelaar aan, deur open, lampje brandt -> deurcontact goed, lampje branbdt niet,-> deurcontact schoonmaken/vervangen.

René
T4®on
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:08

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door T4®on »

Hallo Roger en Rene,

Ik ga donderdagavond weg (29 april). Maandag zou me wel passen. Kom ik naar Duiven of jij naar Ede? Laat je me even weten hoe laat?

Met afstellen bedoel ik contact uitdraaien.

Binnenlampje aan als de deur open gaat gebruik ik zelden, zal het voor de zekerheid nog eens nakijken. Heb de T4 nu 4 jaar, lampjes op de deuren hebben het altijd gedaan (kinderen he), het automatisch op slot soms.

Groet, T4®on
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Rook uit de stuurkolom

Bericht door Roger B. (11)61 »

je hebt mail terug :mail
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie