Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
GT2260V turbo op een AJT
Re: GT2260V turbo op een AJT
Dit is met mijn 4-cilinder en een aangepaste GT2260, koppel begrenst vanwege het vliewiel,
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: GT2260V turbo op een AJT
Hmm, slechts 314 pk aan de krukas
Dat is best heftig zeg, zo ver wil ik niet gaan.
Zit toch te twijfelen over een front mount ic.
Waarom een toerenbegrenzer voor de acv bak ?
Dat is best heftig zeg, zo ver wil ik niet gaan.
Zit toch te twijfelen over een front mount ic.
Waarom een toerenbegrenzer voor de acv bak ?
T5 GP Multivan Edition 25
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: GT2260V turbo op een AJT
@ Rene,
lees eens goed en kijk het plaatje voor wat betreft de motor..
Is een onvergelijkbare set up he, met wat jij in je hoofd hebt
lees eens goed en kijk het plaatje voor wat betreft de motor..
Is een onvergelijkbare set up he, met wat jij in je hoofd hebt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: GT2260V turbo op een AJT
Frontmount intercooler zou ik niet eens over twijfelen, gewoon doen. de ACV intercooler is echt te klein om fatsoenlijk (lees 150pk+) vermogen te halen. De 150pk turbo is al goed voor 205pk, monteer deze, je hebt minder werk en deze spoolt gewoon goed op.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: GT2260V turbo op een AJT
Of ga turbocompound doen. Neem een grotere turbo dan die er nu al opzit en monteer de originele turbo achter de grote. Dus dat de kleine turbo gevoed wordt door de grote turbo. Dan zul je makkelijk 200+ pk gaan halen en de turbo's spoelen vrij snel op.
Ik ben hier ook nog steeds mee bezig, nieuwe diesels hebben deze techniek al vaker (zoals de nieuwe 180 pk 2.0 van VAG).
Voordeel hiervan is ook dat je gigantisch hoge vuldruk kan krijgen met betrekkelijk lage turbodruk doordat het kwadratisch toeneemt. Dus geef de grote turbo 0.7 bar en de kleine ook en je hect in je ic bijna 3 bar.
mvg Rick
Ik ben hier ook nog steeds mee bezig, nieuwe diesels hebben deze techniek al vaker (zoals de nieuwe 180 pk 2.0 van VAG).
Voordeel hiervan is ook dat je gigantisch hoge vuldruk kan krijgen met betrekkelijk lage turbodruk doordat het kwadratisch toeneemt. Dus geef de grote turbo 0.7 bar en de kleine ook en je hect in je ic bijna 3 bar.
mvg Rick
Re: GT2260V turbo op een AJT
Zo ver wil ik niet gaan, het moet ook allemaal betrouwbaar blijven omdat het mijn bedrijfsauto is.
De front mount ic komt er, ga binnenkort even meten en passen bij iemand.
De front mount ic komt er, ga binnenkort even meten en passen bij iemand.
T5 GP Multivan Edition 25
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: GT2260V turbo op een AJT
en dan wel een AJT naar 200+ pk opschroeven en dat op een AFK bak loslaten? Als je toch een andere bak koopt, koop dan een 150pk bak, die kan meer koppel en vermogen aan.....rene930 schreef:, het moet ook allemaal betrouwbaar blijven omdat het mijn bedrijfsauto is.
als je betrouwbaarheid wil moet je niet te ver willen gaan kwa vermogen en koppel, e.e.a. is in je bussie niet geconstrueerd op dergelijke krachten en zal eerder de geest geven.
Denk daarbij ook aan zwaardere remmen, ik neem aan dat je voor je bedrijf ook weleens wat gewicht in de bus hebt liggen en als je dan je sportieve motor gebruikt, kan het erg penibel worden als je een keer moet remmen..... bespaar met al de uitgaven die je toch al gaat doen ook niet op banden, dat is het enige contact dat je met het asfalt hebt, en dat zijn nog nieteens 4 A5 velletjes kwa oppervlak...........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: GT2260V turbo op een AJT
Toch wil ik het eerst proberen met de bak van een acv, ik wil max 500nm en dat moet deze bak wel aankunnen denk ik.
Met de 150 pk bak zit je ook weer met de aandrijfassen, fusee huizen, remmen e.d.
Andere remschijven en blokken staan ook op de planning, dit is niet mijn eerste project dus ik weet hoe belangrijk dit allemaal is.
Mijn doel is eigenlijk 210-230 pk en 450-500nm.
Ik kan er wel een 150pk turbo op zetten en die op zijn max laten draaien, maar ik heb slechte ervaringen met turbo's die max draaien.
De GT2260V kan met gemak 230 pk halen, spoolt lekker rustig op en gaat lekker lang mee.
Als een turbo lekker rustig spoolt dan rijdt de auto ook een stuk relaxter, spoolt de turbo meteen naar max dan heb je meteen wielspin.
Zeker in een bus die beladen 2500kg weegt en in een land waar het regelmatig regent probeer ik hier rekening mee te houden.
Ik denk dat het wel mee valt met spullen die de geest gaan geven, alles is stuk te krijgen, zelfs een 1.9D
Het ligt er helemaal aan hoe je er mee omgaat
Naar mijn idee is de T4 een hele sterke bus, ik rijdt hem al 5 jaar vol beladen, max verlaagt en er is nog nooit iets stuk gegaan
Met de 150 pk bak zit je ook weer met de aandrijfassen, fusee huizen, remmen e.d.
Andere remschijven en blokken staan ook op de planning, dit is niet mijn eerste project dus ik weet hoe belangrijk dit allemaal is.
Mijn doel is eigenlijk 210-230 pk en 450-500nm.
Ik kan er wel een 150pk turbo op zetten en die op zijn max laten draaien, maar ik heb slechte ervaringen met turbo's die max draaien.
De GT2260V kan met gemak 230 pk halen, spoolt lekker rustig op en gaat lekker lang mee.
Als een turbo lekker rustig spoolt dan rijdt de auto ook een stuk relaxter, spoolt de turbo meteen naar max dan heb je meteen wielspin.
Zeker in een bus die beladen 2500kg weegt en in een land waar het regelmatig regent probeer ik hier rekening mee te houden.
Ik denk dat het wel mee valt met spullen die de geest gaan geven, alles is stuk te krijgen, zelfs een 1.9D
Het ligt er helemaal aan hoe je er mee omgaat
Naar mijn idee is de T4 een hele sterke bus, ik rijdt hem al 5 jaar vol beladen, max verlaagt en er is nog nooit iets stuk gegaan
T5 GP Multivan Edition 25
Re: GT2260V turbo op een AJT
De GT2260V spoolt juist iets tè rustig op..........rene930 schreef:Toch wil ik het eerst proberen met de bak van een acv, ik wil max 500nm en dat moet deze bak wel aankunnen denk ik.
Met de 150 pk bak zit je ook weer met de aandrijfassen, fusee huizen, remmen e.d.
Andere remschijven en blokken staan ook op de planning, dit is niet mijn eerste project dus ik weet hoe belangrijk dit allemaal is.
Mijn doel is eigenlijk 210-230 pk en 450-500nm.
Ik kan er wel een 150pk turbo op zetten en die op zijn max laten draaien, maar ik heb slechte ervaringen met turbo's die max draaien.
De GT2260V kan met gemak 230 pk halen, spoolt lekker rustig op en gaat lekker lang mee.
Als een turbo lekker rustig spoolt dan rijdt de auto ook een stuk relaxter, spoolt de turbo meteen naar max dan heb je meteen wielspin.
Zeker in een bus die beladen 2500kg weegt en in een land waar het regelmatig regent probeer ik hier rekening mee te houden.
Ik denk dat het wel mee valt met spullen die de geest gaan geven, alles is stuk te krijgen, zelfs een 1.9D
Het ligt er helemaal aan hoe je er mee omgaat
Naar mijn idee is de T4 een hele sterke bus, ik rijdt hem al 5 jaar vol beladen, max verlaagt en er is nog nooit iets stuk gegaan
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: GT2260V turbo op een AJT
Ik denk dat er wel enige nuance gelegd mag worden.
Een turbo geeft geen pk's af, maar gecomprimeerde lucht in een hoeveelheid Bar.
Dit in combinatie met andere aanpassingen kan tezamen meer pk's opleveren.
Dit naar aanleiding van:
Zeg dat een ACV turbo gewoon goed presteert tot 1,1 bar.
Daarbij is de verhouding tussen de druk en de warmte nog fatsoenlijk.
Daarboven (boven de 1,1 bar) komt er naar verhouding meer warmte vrij, en is naar verhouding het rendement dus weer iets lager.
Dit kan natuurlijk voor een deel teniet gedaan worden door een verbeterde terugkoeling.
@ Josbr,
bij het diagram staat dat er uitgegaan is van een PD motor en je schreef een viercylinder.
Van welke basismotor ben je uitgegaan, en welke andere veranderingen als turbo etc zijn er uitgevoerd?
Een turbo geeft geen pk's af, maar gecomprimeerde lucht in een hoeveelheid Bar.
Dit in combinatie met andere aanpassingen kan tezamen meer pk's opleveren.
Dit naar aanleiding van:
Ook heeft een vaste (niet verstelbare) turbo een optimum aan druk en dus rendement wat hij goed kan leveren.De GT2260V kan met gemak 230 pk halen, spoolt lekker rustig op en gaat lekker lang mee.
Zeg dat een ACV turbo gewoon goed presteert tot 1,1 bar.
Daarbij is de verhouding tussen de druk en de warmte nog fatsoenlijk.
Daarboven (boven de 1,1 bar) komt er naar verhouding meer warmte vrij, en is naar verhouding het rendement dus weer iets lager.
Dit kan natuurlijk voor een deel teniet gedaan worden door een verbeterde terugkoeling.
@ Josbr,
bij het diagram staat dat er uitgegaan is van een PD motor en je schreef een viercylinder.
Van welke basismotor ben je uitgegaan, en welke andere veranderingen als turbo etc zijn er uitgevoerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: GT2260V turbo op een AJT
Klopt helemaal, als je meer vermogen wil is het belangrijk om te kijken naar je budget en naar het vermogen wat je wil behalen.
Als je weet welk vermogen je wil dan ga je daar je onderdelen op uitzoeken, zo ook de turbo.
Vandaar dat ik zeg dat de turbo makkelijk 230pk kan leveren.
En ik denk dat het een fijne turbo is voor op een 2.5TDI
Als je weet welk vermogen je wil dan ga je daar je onderdelen op uitzoeken, zo ook de turbo.
Vandaar dat ik zeg dat de turbo makkelijk 230pk kan leveren.
En ik denk dat het een fijne turbo is voor op een 2.5TDI
T5 GP Multivan Edition 25
Re: GT2260V turbo op een AJT
Deze motor is in de basis een 130pk pd motor. Kop is bewerkt, nokkenas, verstuivers, uitlaat, intercooler en natuurlijk de bewerkte GT2260V. Software is op maat gemaakt bij JD Engineering,Multivan Generation schreef:Ik denk dat er wel enige nuance gelegd mag worden.
Een turbo geeft geen pk's af, maar gecomprimeerde lucht in een hoeveelheid Bar.
Dit in combinatie met andere aanpassingen kan tezamen meer pk's opleveren.
Dit naar aanleiding van:Ook heeft een vaste (niet verstelbare) turbo een optimum aan druk en dus rendement wat hij goed kan leveren.De GT2260V kan met gemak 230 pk halen, spoolt lekker rustig op en gaat lekker lang mee.
Zeg dat een ACV turbo gewoon goed presteert tot 1,1 bar.
Daarbij is de verhouding tussen de druk en de warmte nog fatsoenlijk.
Daarboven (boven de 1,1 bar) komt er naar verhouding meer warmte vrij, en is naar verhouding het rendement dus weer iets lager.
Dit kan natuurlijk voor een deel teniet gedaan worden door een verbeterde terugkoeling.
@ Josbr,
bij het diagram staat dat er uitgegaan is van een PD motor en je schreef een viercylinder.
Van welke basismotor ben je uitgegaan, en welke andere veranderingen als turbo etc zijn er uitgevoerd?
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: GT2260V turbo op een AJT
@ Rene930:
Uit het T4forum.de
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?t ... r=0&page=1
Misschien kun je er wat nuttige zaken uithalen..
Uit het T4forum.de
Zie ook dit topic:So Jungs wie versprochen mal ne kleine Liste wie die 300PS zu schaffen sind.
Übrigens Pohlen-Racing hat einen 2,5 TDI VP mit 220KW und 500NM in einem Bora in der VLN Rennserie gefahren.
Einspritzsystem
260er Düsen
12mm HD-Teil
Motorblock
originale Kolben sind stabil genug
H-Schaft Pleule (baugleich 1,9TDI VP) mit Kolben auswiegen
Kurbelwelle polieren und feinwuchten
wenn möglich verstärkte Lager und Pleulschrauben
halt klassische Stabilisierungsmasnahmen
Zylinderkopf
Kanäle vergrößern und polieren
Ventilsitz einglätten
Stehbolzen (Rennsportteile) statt Kopfschrauben
Kopfdichtung verstärkt (Kupfer gelasert)
Turbo
Der GT2359V müßte reichen wäre denk ich groß genug aber nicht zu groß, hat bei mir im C30 AMG für 276PS und 614NM gereicht bei orginaler Hardware.
Abgassystem
min 76mm ohne Kat
Stoßaufladungskrümmer
Getriebe
verstärken und verlängern
stärkere Kupplung (Sachs-Racing) !organische Beläge!
Einmassenschwung ist ein Muß da ZMS nicht hält
Bremse
6 Kolben Porsche Cayenne dürfte gut gehen
Sonstiges
wassergekühlter LLK
Wassereinspritzung
Ölkühler
Softwareabstimmung auf Prüfstand
alle Lager erneuern wenn möglich verstärken
So hoffe ich hab jetzt nix vergessen.
Ist auf jeden Fall ein mega Aufwand aber machbar.
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?t ... r=0&page=1
Misschien kun je er wat nuttige zaken uithalen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: GT2260V turbo op een AJT
Bedankt voor de tip.
Ga even een avondje rondneuzen daar
Ga even een avondje rondneuzen daar
T5 GP Multivan Edition 25