Hoi allemaal,
helaas heb ik op dit moment gek*t met de bus!
misschien dat een van jullie kan meedenken of weet wat er aan de hand is!
een paar maanden terug heb ik deze bus gekocht (1999 2.5TDI 102pk) de eerste 2 maanden heerlijk in rondgereden maar daarna hoorde ik de motor zacht tikken in een regelmatig ritme. omdat de auto voor de grote beurt moest ff naar de gebruikelijke garage geweest en ook even laten luisteren naar de tik.. toen we ook even naar de olie keken bleken er metaalhaartjes in te zitten (slijpsel). direct de grote beurt uitgevoerd en als tip meegekregen om na 5.000km nog ff terug te komen om nog een keer de olie en oliefilter te vervangen om de metaalhaartjes dr goed uit te krijgen.
die 5.000 km zijn nu voorbij en gister begon de motor nog harder te tikken en met optrekken ook wat te ratelen... vandaag hebben ze de olie weer vervangen en er zat weer metaal in. nu stelt de garage voor om het blok dr onder vandaan te halen en te bekijken wat het is... maar ze kunnen niet zeggen wat het is op dit moment.. kan krukas zijn zeiden of een lager dit of dat..
heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand vertellen wat ie vermoed? of kan iemand een keer komen luisteren?
ik ben bang dat dit een hoop pegels gaat kosten en dat terwijl dr pas 160.000km op de teller staat!
HELP!
PS: ik ben AAAAAAAtechnisch
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slijpsel en tik
Slijpsel en tik
Volkswagen Transporter T4 1999 2.5 tdi 102PK DC Lang
- F. de Boer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
- Locatie: Akkrum
Re: Slijpsel en tik
Ik zou eerst de klepdeksel eraf halen en zien als daar wat zit wat niet goed is!
Dan kan altijd het blok er nog uit toch!
Ik hoop voor je dat het wat meevalt.
Dan kan altijd het blok er nog uit toch!
Ik hoop voor je dat het wat meevalt.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slijpsel en tik
FOUT 1 van de garage = na het horen van getik in de motor , en na het vinden van metaaldeeltjes er terug gewoon olie ingooien en je zomaar laten rondrijdenGijsB schreef:Hoi allemaal,
helaas heb ik op dit moment gek*t met de bus!
misschien dat een van jullie kan meedenken of weet wat er aan de hand is!
een paar maanden terug heb ik deze bus gekocht (1999 2.5TDI 102pk) de eerste 2 maanden heerlijk in rondgereden maar daarna hoorde ik de motor zacht tikken in een regelmatig ritme. omdat de auto voor de grote beurt moest ff naar de gebruikelijke garage geweest en ook even laten luisteren naar de tik.. toen we ook even naar de olie keken bleken er metaalhaartjes in te zitten (slijpsel). direct de grote beurt uitgevoerd en als tip meegekregen om na 5.000km nog ff terug te komen om nog een keer de olie en oliefilter te vervangen om de metaalhaartjes dr goed uit te krijgen.
die 5.000 km zijn nu voorbij en gister begon de motor nog harder te tikken en met optrekken ook wat te ratelen... vandaag hebben ze de olie weer vervangen en er zat weer metaal in. nu stelt de garage voor om het blok dr onder vandaan te halen en te bekijken wat het is... maar ze kunnen niet zeggen wat het is op dit moment.. kan krukas zijn zeiden of een lager dit of dat..
heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand vertellen wat ie vermoed? of kan iemand een keer komen luisteren?
ik ben bang dat dit een hoop pegels gaat kosten en dat terwijl dr pas 160.000km op de teller staat!
HELP!
PS: ik ben AAAAAAAtechnisch
FOUT 2 van de garage = het advies om er zo maar eventjes 5000km mee te blijven rondrijden
Een 2,5TDI motor is een goede betrouwbare motor , maar iedere motor kan wel eens een gebrek vertonen . Zo'n gebrek kan ERNSTIGE gevolgen hebben wanneer er niet meteen naar gekeken word .
De motor zal inderdaad open moeten om een degelijke controle te kunnen doen , en te zien wat de oorzaak is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Slijpsel en tik
denken jullie dat het de moeite waard is om het blok eventueel eruit te halen of kan ik beter gelijk aan een gereviseerde ruilmotor denken? trouwens geen idee wat de kosten daar van zijn...
Volkswagen Transporter T4 1999 2.5 tdi 102PK DC Lang
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slijpsel en tik
Je spreekt van een "gereviseerde ruilmotor" ...GijsB schreef:denken jullie dat het de moeite waard is om het blok eventueel eruit te halen of kan ik beter gelijk aan een gereviseerde ruilmotor denken? trouwens geen idee wat de kosten daar van zijn...
Indien jouw motor kapot zou zijn , dan heb je volgende mogelijkheden :
- ruilmotor (dus gewoon een motor uit een sloper)
- revisiemotor kopen
- jouw eigen motor laten reviseren
Vooraleer er direct jouw motor te gaan uithalen , begin eerst met een controle te doen WAT er precies mis is met jouw motor . Haal de beschermplaat weg , haal het carter eraf en bekijk de boel onderaan eens . Ook kleppendeksel eraf en cilinderkop eens bekijken . (Of laat het doen ) . Indien je dan nog geen oorzaak hebt gevonden , ga je een stap verder : dan haal je de kop eraf zodat je alles in detail kan bekijken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Slijpsel en tik
precies.....Pascal-141 schreef: Vooraleer er direct jouw motor te gaan uithalen , begin eerst met een controle te doen WAT er precies mis is met jouw motor . Haal de beschermplaat weg , haal het carter eraf en bekijk de boel onderaan eens . Ook kleppendeksel eraf en cilinderkop eens bekijken . (Of laat het doen ) . Indien je dan nog geen oorzaak hebt gevonden , ga je een stap verder : dan haal je de kop eraf zodat je alles in detail kan bekijken.
carter en klepdeksel er af, en kijken
niets te zien, dan lagerschalen van krukas en drijfstangen losdraaien en lagers bekijken
nog niets te zien...dan wordt het lastiger....... dan kan het de oliepomp nog zijn, daar kom je lastig bij, maar nog steeds met minder werk dan het uitbouwen van een motor......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Slijpsel en tik
ok! bedankt voor de tips!
ik ga dr mee terug
ik ga dr mee terug
Volkswagen Transporter T4 1999 2.5 tdi 102PK DC Lang