Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Ik erger me sinds een paar weken aan een resonerend bijgeluid.
Dit is bij stationair toerental, bij licht gas bijgeven is het weg.
Je hoort het ook bij lage toerentallen (komt erin en verdwijnt) icm gemiddelde belasting (b.v. optrekken na een een korte bocht (afslaan en weer optrekken).
Een tijd geleden heb ik hier ook last van gehad.
Ik ben toen naar de T4 specialist gereden en heb met Sjef op de brug geprobeerd te lokaliseren waar het geluid vandaan kwam.
Motor laten lopen en van onderen met de schroevendraaier op je oor alle aggregaten geluisterd.
Daar was niets te horen, en ik kreeg de diagnose 2MV mee...... :-(
Aangezien de distrubutie er ook aan zat te komen, maar eens even gewacht.
Bovendien was er geen enkele andere reden -dan dat bijgeluid- om aan te nemen dat het idd het 2MV was.
Geen trillingen in vloer of tijdens optrekken oid.
En klein wonder, enige tijd later was het bijgeluid weer verdwenen, en snort het motortje weer als een ouwe dikke vette kat.
Toen, samen met de distributie, de MultiVriem vervangen (Gates 2168).
Daarna nog steeds alles als een zonnetje, motor zet ook veel "mooier af", geen piepjes /kraakjes, maar gewoon meteen stil.
Toen, na een week ofzo, dat verrekte bijgeluid weer terug !
Omdat het vanachter het stuur vrij rechts klinkt, en het ook nogal via de carrosserie doorgegeven wordt, het idee gekregen dat het de MultiVriem spanner kon zijn ( nieuwe riem > stugger > voor de spanner harder werken)
Bovendien zit ie vlak onder de motorsteun.
Ik heb net de MVriem er even afgehaald, gestart, en.....geen bijgeluid.
Alle aggregaten draaien overigens soepel.
MVriem teruggelegd, gestart, bijgeluid was weg ( ! ) (ik blij), maar na een paar keer op het gas was het er weer.
Ik heb een filmpje gemaakt van het trekken aan de riem, waarbij je de spanner kunt zien bewegen en horen.
Aangezien deze bij de 111kW AXG voorzien is van een hydraulische demper, kan ik me voorstellen dat deze ook het eeuwige leven niet heeft.
(Huidige km stand 180000).
Schijnbaar is ie nodig vanwege de nogal lange MVriem (2168mm dus).
Op T4 wiki is te lezen dat als ie lek is, de olie wegloopt en de werking uiteraard verloren gaat.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Riemenspanner" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik aan de riem trek werkt de spanner gewoon als een veer, en zeker niet als een demper, hij veert net zo snel in, als uit.
Iemand een idee of ik bij het juiste eind zit ?
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=763589" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is bij stationair toerental, bij licht gas bijgeven is het weg.
Je hoort het ook bij lage toerentallen (komt erin en verdwijnt) icm gemiddelde belasting (b.v. optrekken na een een korte bocht (afslaan en weer optrekken).
Een tijd geleden heb ik hier ook last van gehad.
Ik ben toen naar de T4 specialist gereden en heb met Sjef op de brug geprobeerd te lokaliseren waar het geluid vandaan kwam.
Motor laten lopen en van onderen met de schroevendraaier op je oor alle aggregaten geluisterd.
Daar was niets te horen, en ik kreeg de diagnose 2MV mee...... :-(
Aangezien de distrubutie er ook aan zat te komen, maar eens even gewacht.
Bovendien was er geen enkele andere reden -dan dat bijgeluid- om aan te nemen dat het idd het 2MV was.
Geen trillingen in vloer of tijdens optrekken oid.
En klein wonder, enige tijd later was het bijgeluid weer verdwenen, en snort het motortje weer als een ouwe dikke vette kat.
Toen, samen met de distributie, de MultiVriem vervangen (Gates 2168).
Daarna nog steeds alles als een zonnetje, motor zet ook veel "mooier af", geen piepjes /kraakjes, maar gewoon meteen stil.
Toen, na een week ofzo, dat verrekte bijgeluid weer terug !
Omdat het vanachter het stuur vrij rechts klinkt, en het ook nogal via de carrosserie doorgegeven wordt, het idee gekregen dat het de MultiVriem spanner kon zijn ( nieuwe riem > stugger > voor de spanner harder werken)
Bovendien zit ie vlak onder de motorsteun.
Ik heb net de MVriem er even afgehaald, gestart, en.....geen bijgeluid.
Alle aggregaten draaien overigens soepel.
MVriem teruggelegd, gestart, bijgeluid was weg ( ! ) (ik blij), maar na een paar keer op het gas was het er weer.
Ik heb een filmpje gemaakt van het trekken aan de riem, waarbij je de spanner kunt zien bewegen en horen.
Aangezien deze bij de 111kW AXG voorzien is van een hydraulische demper, kan ik me voorstellen dat deze ook het eeuwige leven niet heeft.
(Huidige km stand 180000).
Schijnbaar is ie nodig vanwege de nogal lange MVriem (2168mm dus).
Op T4 wiki is te lezen dat als ie lek is, de olie wegloopt en de werking uiteraard verloren gaat.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Riemenspanner" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik aan de riem trek werkt de spanner gewoon als een veer, en zeker niet als een demper, hij veert net zo snel in, als uit.
Iemand een idee of ik bij het juiste eind zit ?
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=763589" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bijlagen
-
- 300px-Motor_Riementrieb_Riemenspanner_AHY_Bruch_1.jpg (26.27 KiB) 2577 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pluuke op 02 jun 2010, 22:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Ik heb toen een nieuwe gekocht omdat een van de bevestigings punten uitgelubberd was ( rubber was opgevreten door het op en neer bewegen.)
Op me werk achteraf een nieuwe bus erin laten zetten, dus heb nu een "goede gereviseerde"
Die dingen zijn HEEL duur.....
(volgens Etos 140,-)
074 145 299 A
René
Op me werk achteraf een nieuwe bus erin laten zetten, dus heb nu een "goede gereviseerde"
Die dingen zijn HEEL duur.....
(volgens Etos 140,-)
074 145 299 A
René
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Ik heb bij de van mij deze demper ook al vervangen incl. spanrollen en de spanhevel waar de spanrol op vastzit.
Tevens de bouten allemaal vervangen (deze willen nog weleens breken)
Die van mij had het vooral bij de eerste koude start dat die met een harde slag aansloeg (knal geluid). En daarna piepde die wat.
Hevel ook volledig uitgeslagen en de demper ook. (dempers zitten ook op een lt met een 2.5 tdi)
Maar bij jouw kan het ook nog zijn dat je 2 massa vliegwiel rammeld. Als je hier de riem eens vanaf haalt en je slaat er met een hamer op en er komt dan een hoop stof tussen uit dan is die zo goed als kapot.
Tevens de bouten allemaal vervangen (deze willen nog weleens breken)
Die van mij had het vooral bij de eerste koude start dat die met een harde slag aansloeg (knal geluid). En daarna piepde die wat.
Hevel ook volledig uitgeslagen en de demper ook. (dempers zitten ook op een lt met een 2.5 tdi)
Maar bij jouw kan het ook nog zijn dat je 2 massa vliegwiel rammeld. Als je hier de riem eens vanaf haalt en je slaat er met een hamer op en er komt dan een hoop stof tussen uit dan is die zo goed als kapot.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Bedankt voor het nummer !Berrie en Rene schreef:Ik heb toen een nieuwe gekocht omdat een van de bevestigings punten uitgelubberd was ( rubber was opgevreten door het op en neer bewegen.)
Op me werk achteraf een nieuwe bus erin laten zetten, dus heb nu een "goede gereviseerde"
Die dingen zijn HEEL duur.....
(volgens Etos 140,-)
074 145 299 A
Met bevestigingspunt bedoeld je het demper"oog" ? (Waar de M8 bouten doorzitten )
Heb je er nu 1 over ????
http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... s%3Disch:1" onclick="window.open(this.href);return false;
112,5 zlotiie = 27,5 euro...
Laatst gewijzigd door pluuke op 03 jun 2010, 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Hoi Pim,
Dat lees je op T4 wiki dus ook...Pim 328 schreef:Tevens de bouten allemaal vervangen (deze willen nog weleens breken)
Snap ik even niet, de riem van het 2MV afhalen....je bedoeld de trillingsdemper ???Pim 328 schreef:Maar bij jouw kan het ook nog zijn dat je 2 massa vliegwiel rammeld. Als je hier de riem eens vanaf haalt en je slaat er met een hamer op en er komt dan een hoop stof tussen uit dan is die zo goed als kapot.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Zal ff foto maken als ik hem vinden kan, dan kun je zien wat ik bedoel, alleen is mijn magazijn een beetje een rommeltje geworden......
René
René
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Sorry mijn fout ik bedoel natuurlijk de trillingsdemper. ipv 2 massa vliegwiel.
Ben aan vakantie toe, maar heb dit nu.
Ben aan vakantie toe, maar heb dit nu.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Dit is ook toevallig.Ik heb precies hetzelfde! Al een paar weken een vreemd geluid bij stationair en nu is het geluid wat rommeliger en piept de snaar wat meer.Maandag wordt er naar gekeken en dan weet ik meer.Maar wat is het ergste scenario als er wat afbreekt?Ik rij nu eigenlijk gewoon door, maar is dat verstandig?
gr John
gr John
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
waarschijnlijk dat je riem er af loopt en de airco, dynamo en stuurpomp niets meer doen.
in het aller ergste geval slaat de boel je distributie stuk en loopt je motor in de soep.....maar dan heb je wel ERG pech
in het aller ergste geval slaat de boel je distributie stuk en loopt je motor in de soep.....maar dan heb je wel ERG pech
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
En?john299 schreef:Dit is ook toevallig.Ik heb precies hetzelfde! Al een paar weken een vreemd geluid bij stationair en nu is het geluid wat rommeliger en piept de snaar wat meer.Maandag wordt er naar gekeken en dan weet ik meer
Wat was het ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Had ik tijdje terug ook,
Ineens een hoop gerammel en pipende multiriem, toen ik op 500mtr van de dealer was.
500 euro lichter want het is een rot werkje, en inderdaad hun hebben toen ook alle bouten etc vervangen.
Ik had zelf geen mogelijkheden, mijn spijl stond op 4 assteunen.
Berrie
Ineens een hoop gerammel en pipende multiriem, toen ik op 500mtr van de dealer was.
500 euro lichter want het is een rot werkje, en inderdaad hun hebben toen ook alle bouten etc vervangen.
Ik had zelf geen mogelijkheden, mijn spijl stond op 4 assteunen.
Berrie
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Heb dat stomme ding nog steeds niet gevonden.
Moet ff goed nadenken waar dat ding gebleven is....
Is inderdaad een klote klus om te wisselen, maar met het betere vinger werk en geduld dan lukt het wel hoor.
René
Moet ff goed nadenken waar dat ding gebleven is....
Is inderdaad een klote klus om te wisselen, maar met het betere vinger werk en geduld dan lukt het wel hoor.
René
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
Heb jij de motorsteun eerst verwijderd zodat je er beter bijkunt ?
- Bijlagen
-
- 400px-Aufbau_Hydrolager_mit_Stuetzen.jpg (53.37 KiB) 2384 keer bekeken
-
- 250px-Riemenspanner01.jpg (25.25 KiB) 2384 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
de linker is 150pk en de rechter 88/102 pk?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?
JA
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air