Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?

Bericht door René »

Nee Pluuke, ik heb alleen de spanner gewisseld zonder verder iets gekke dingen los te maken. Is ff terug, maar weet nog wel dat het een pokke werk was/is.

René
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?

Bericht door René »

Heb hem alsnog gevonden.

Afbeelding

en de andere zijde....

Afbeelding

René
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?

Bericht door john299 »

pluuke schreef:
john299 schreef:Dit is ook toevallig.Ik heb precies hetzelfde! Al een paar weken een vreemd geluid bij stationair en nu is het geluid wat rommeliger en piept de snaar wat meer.Maandag wordt er naar gekeken en dan weet ik meer
En?
Wat was het ?
Het was niet de spanner.
Het bleek dat de bevestigingbouten van de aircopomp afgebroken waren...Nog mazzel gehad dat de pomp niet was afgebroken.De monteur had zoiets nog nooit meegemaakt.Er zitten nu geharde bouten in.
gr John
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Resonerend bijgeluid bij stationair - spanner MultiVriem ?

Bericht door pluuke »

René bedankt voor de foto's.
Ik zie dat er aan de rechtse zijde nieuw rubber ingekomen is, aan de kleur te zien lijkt het polyurethaanrubber ?
Snap niet dat je een nieuwe hebt gekocht terwijl deze te repareren was ?
Zal wel de noodzaak zijn geweest om weer snel aan het rijden te zijn.

Behalve de silentblokjes aan de uiteinden moet ook de werking van de demper zelf (olie) nog goed zijn, anders
deugt hij nog niet...
Zit er eigenlijk een (druk)veer in ? of is het alleen de olie die het verende medium is.....
Of is de olie bedoeld als demping bij de uitgaande slag.... :nuts
Kan de werking nog niet helemaal doorgronden.

Het laatste lijkt me eigenlijk niet, bij een ACV is de spanner immers ook gewoon een "veer", en heeft geen demping.
john299 schreef:Het was niet de spanner.
Het bleek dat de bevestigingbouten van de aircopomp afgebroken waren...Nog mazzel gehad dat de pomp niet was afgebroken.De monteur had zoiets nog nooit meegemaakt.Er zitten nu geharde bouten in.
Ok John, weet trouwens niet of je een 151pk hebt, want dan is je spanner zowiezo niet hetzelfde als bij mij.
Maar gelukkig voor je is het opgelost, en net op tijd.
Met geharde bouten bedoel je denk-ik 10.9 bouten ipv 8.8 bouten.
Deze hebben een hogere treksterkte (zijn sterker), en niet harder (dan zouden ze nog eerder breken).
Misschien zat de pomp al langer los, dan worden de bouten heel ongunstig belast en kan ik me voorstellen dat ze door vermoeiing zijn gebroken.

Maar bedankt voor je terugkoppeling !

Overigens wordt het er zeker niet beter op....
Heb nu ook het gevoel dat er onder mijn linker voet (als ie van de koppeling af is en op de mat staat) een lichte trilling voelbaar is bij bepaalde oplopende toerentallen.
Ga de MultiVriem er nog eens afhalen, en dan even rijden.
Om zeker te zijn dat daar de oorzaak ligt (in de spanner of toch een van de aggregaten).
Krijg dan meteen de melding GENERATOR WERKSTATT in de mfa, maar dat is weer weg nadat de riem er weer opligt.

Nu ook last van een kloppend geluid links vóór bij het rijden door korte oneffenheden, dus wordt op dit moment niet blij van die bijgeluiden.....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie