Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet starten webasto interieurkachel

vragen over de T4
Plaats reactie
bieze
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:44
Locatie: tussen emmelle en oemelegoem

niet starten webasto interieurkachel

Bericht door bieze »

Ik heb een Webasto Air top 2000 D luchtverwarming met electronisch klokje/thermostaat in mijn REIMO camper busje (T4, 2.5TDI, 2000). Zowel op handstart als op autostart (met klok), hoor je de ventilator een seconde draaien. Het diplay licht op en het symbool 'in bedrijf' (die 3 verticale golfjes) verschijnt gedurende 1 of meerdere seconden, niet afhankelijk van de tijd van de ventilator. De verlichting van het display blijft aan tot je de kachel uitzet en dan hoor je ook een relais afvallen (volgens mij in de kachel).
Getest met stilstaande en draaiende motor en met in en uitgeschakelde huishoudaccu.
Deze winter deed de kachel het probleemloos, terwijl mijn accu het niet zo best deed.
Volgens mij is de verwarming in 2000 ingebouwd en ik zag bij de aankoop vorig jaar dat er een reparatiefactuur bij de papieren zat van 2005. Toen is een dichtingset vervangen en een zakje met volgende omschrijving (duits) ET-BTL.BRENNEREINS.K met nr 657.87B.

Misschien teveel info, maar ik zoek enkele tips, waar te beginnen zoeken?
Een of ander thermostaatje stuk of tijd voor een (dure?) branderrevisie?

Alvast bedankt voor de info,

PS: ja, ik heb al de zoekfunctie gebruikt en 24 blz info over waterverwarmers en schuifdakjes doorgesparteld... :nuts
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: niet starten webasto interieurkachel

Bericht door Harry62 »

Begin eerst eens met het doormeten van de accu(s).
Met name als je de motor hebt lopen of de accu, die de kachel voedt met stroom, ook daadwerkelijk stroom krijgt. (+/- 14 volt)

Daarna kun je de verschillende componenten als opvoerpompje, klokje en kachel stuk voor stuk doormeten of ze
stroom krijgen en op werking testen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: niet starten webasto interieurkachel

Bericht door Joop1972 »

Hallo

Probeer het volgende eens:

Haal de stroomvoorziening naar de Webasto unit er af.
Laat de stroomvoorziening er een paar minuten af zodat het geheugen van de unit als het ware een harde reset krijgt en sluit deze stroomvoorziening dan weer aan.

Uit ervaring weet ik dat dit wel eens wil helpen.

Zo niet, een mailtje naar http://www.standkachels.com" onclick="window.open(this.href);return false; of een bezoekje aan deze site wil wel eens uitkomst brengen, ik heb er vaak profijt aan gehad.

gr Joop
bieze
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:44
Locatie: tussen emmelle en oemelegoem

Re: niet starten webasto interieurkachel

Bericht door bieze »

Alvast bedankt voor de tips...

Standkachels.com had ik met de zoekfunctie al gevonden ( :mail is vertrokken!), maar hier komen de antwoorden sneller :klappen

Ondertussen op het web al een uitgebreide handleiding gevonden, met schema's erbij. Da's altijd handig... En blijkbaar zit er nog een verdeler van Webasto kachels in de buurt.

Nu nog een moment vinden om er aan te beginnen... :werkaanT4 :wjw
Plaats reactie