Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stoelen bekleden enzo

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben weer wat wilds aan het bedenken.....

ik heb vage plannen het interieur van mijn T4 wat op te knappen....

stoelen bekleden met (kunst)leer en alcantara, de deurpanelen ook (deels) aanpassen op het materiaal en de kleur van de stoelen en nog wat kleine andere aanpassingen.

OM stoelbekledingen te maken moet je patronen hebben, nu neem ik aan dat die niet zomaar voor het oprapen liggen hier of daar, dus ga ik er van uit dat ik die patronen moet maken door de huidige bekleding van de stoelen uit elkaar te tornen en van de losse delen dan mallen moet maken voor het aftekenen van de nieuwe stof.

Ik heb een caravelle 1996 met op eerste en tweede zitrij stoelen (tweede rij staat op 4 bouten op de vloer vastgeklemd middels schuifsysteem)

zijn de stof delen van deze stoelen voor alle 4 de stoelen identiek? (kortom, als ik er een sloop, heb ik dan aan een set mallen voldoende voor elk van de andere stoelen of zitten er nog verschillen tussen voor-achter en links-rechts?

OF heeft iemand een bekleding over die ik kan gebruiken om mallen van te maken?

Ik ga er van uit dat de bekleding van de T4 stoelen ook met van die plastic u-profieltjes en dergelijke gemonteerd zit... Als ik die nieuw wil plaatsen, iemand enig idee waar ik dat kan kopen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door matje86 »

voor en achter stoelen zijn verschillend(alleen hangende b2b zijn kwa stof en foam hetzelfde als de voorstoelen bouwjaar na 96 )komt doordat 2 de rij stoelen de rugleuning kan klappen
links en recht hetzelfde
zittinghoezen zitten vast met karton(zwaar handmatig naaiwerk)
rughoezen met kunstof (voor 96 aan haakjes aan de stoel)
stof en onderdelen zijn te koop bij
http://www.westtrading.nl/main2.asp?language=NL&t=" onclick="window.open(this.href);return false;
alleen niet als particulier :bonk
potijk in almelo zal ze ook wel hebbe :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

karton? oke...... en dan noemen ze VW "Duitse Degelijkheid"....net zo degelijk als een Trabant, die is ook van karton :muur

moet dus de bijrijders stoel een tijdje missen dan ;-) moet dan maar......... (tweede rij kan ik links en rechts gebruiken en eentje staat toch altijd binnen omdat ik rechts een kast heb staan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Roger,

Super leuk project wat je hopelijk ook gaat documenteren met foto's :toppie

Toen ik mijn stoelen opnieuw heb laten bekleden heeft de bekleder het foam in de wangen van de stoel ook verstevigd door er schuimstukken in te zetten. Volgens hem is het foam in de T4 en T5 stoelen van een matige kwaliteit.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb op ebay een professionele naaimachine gekocht (hadden een tafelnaaimaschientje, maar die kan dat niet aan denk ik) voor het belachelijke bedrag van 1 (!) euro....was enige bieder...............

alcantara op ebay voor 5 á 6 euro 1,4m breed (per meter) en imitatieleer voor pakweg 8 .... voor een bus van 15 jaar vind ik imitatieleer goed genoeg.....

was eigenlijk van plan nieuw foam te kopen, vrees dat ik dat niet netjes zelf in model gesneden krijg zodat het links en rechts per stoel, en voor alle stoelen gelijk uitziet....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door riesk »

Hoi Roger, vergis je niet ..... begin met 1 stoel(en demonteer hem niet
onherstelbaar)Het is een ongelooflijk pak werk.Veel succes. :nuts
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

eerst oefenen op andere objecten uiteraard :knipoog maar zal de stoelbekleding waarschijnlijk wel uit elkaar moeten halen om patroonmallen te maken.... maar met veel geduld kom je een end
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door riesk »

Van dat geduld heb ik 2 kinderen over gehouden.... :bifun
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

neee dat is van proberen en oefenen :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

twijfel nog
middenbaan alcantara, waarschijnlijk zwart, anders grijs.
de rest leder in vw bekleding grijs ongeveer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Doka Driekus »

Weet je zeker dat je alcantara wilt gebruiken? Ik lees regelmatig dat dit een "pain in the @ss" is om te onderhouden en makkelijk de vernieling in geholpen kan worden. Het oppervlak schijnt ook gauw te gaan pluizen.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

gaat pluizen?? het is nieuw al geplozen.....

heb toch al redelijk wat auto's gezien van een jaar of 5-6 met 100.000 en meer op de teller waar het alcantara er nog netjes uit ziet....

het is afwasbaar en neemt geen vocht op....... lijkt me toch niet zo lastig dan.......ik bedoel, nu zit er al 400.000 en 14 jaar stof in en op de slijtage plekken van het in en uitstappen na ziet dat er nog redelijk uit....... zou Alcantara dan zo snel slechter worden (en vooral zoveel erger dan gewoon stof dat er nu in zit?)

als ie daarna nog 5 jaar meegaat ben ik al heel gelukkig (tegen die tijd zit ie tegen de 700.000km denk ik)

Maar ik vind Alcantara vooral heel mooi, zeker in combinatie met glad leer...heel veel mooier dan volledig glad leer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Doka Driekus »

Ik heb geen ervaring met alcantara maar lees alleen regelmatig dat het zeer makkelijk vernield kan worden door verkeerd onderhoud.
Wat het pluizen betreft hier een foto geleend van een ander forum waarop iemand een deel van de alcantara op de stoel geschoren heeft.
Op het onbehandelde deel zie je wat ik bedoel met "pluizen".

Afbeelding

Ik wil alleen even een puntje ter overdenking aandragen maar je moet uiteindelijk zeker doen wat je zelf mooi vindt :toppie

Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb dit nog nooit zo erg gezien bij een autostoel..........

heb een out-door broek van soortgelijk spul en die blijft wel al jaren mooi....

we zien het wel..... Voordeel van zelf maken.....als je later zoiets hebt, kun je zelf ook het stuk dat slecht is weer vervangen :knipoog

maar bedankt voor de tip, nu weet ik er in elk geval van..... had overigens wel verwacht dat het "kaal" zou worden, niet dat het zo pluist..... Maar in je bericht lees ik dat het deel van de zitting dat wel nog (of dus weer) mooi is, geschoren is..... daar ben ik dan als mogelijk toekomstig slachtoffer ook wel benieuwd naar :lach


en je zegt dat het BIJ VERKEERD ONDERHOUD makkelijk vernield wordt................

oh, dan hoef ik me geen zorgen te maken...... bij wordt het NIET onderhouden :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: stoelen bekleden enzo

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Roger,

Topic op het carclean forum over het alcantara scheren:

http://forum.carclean.nl/cc_postst6417/ ... heren.aspx

Groeten,
Erik
Plaats reactie