Sinds anderhalf jaar heb ik een VW Transporter (T4) uit 1996 in mijn bezit die dient als bedrijfswagen.
Afgelopen winter best wat gereden, en dat is plots erg zichtbaar geworden: stevige roestplekken en loslatende lak achter de voorwielen/onder de voordeuren (combinatie van steenslag en pekel denk ik).
Uiteraard ziet dit er niet uit en is het niet heel gezond voor het metaal op deze plekken, dus wil ik hier wat aan doen.
Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Het laten doen is een optie, maar zal ongetwijfeld erg duur worden. Identieke onderdelen op de sloop halen kan, maar ik heb geen flauw idee hoe ik de huidige los moet halen.
Schuren, primer en lak is ook een optie, maar de garage heeft erg veel moeite met mij vertellen wat de juiste kleur kleur is. Verder dan 'Waarschijnlijk gewoon e90l' komen ze niet (Mijn T4 is wit).
Daarnaast heb ik geen flauw idee hoe ik dat schuren moet aanpakken en hoe ik het primer/lakken moet doen om het netjes en nauwelijks zichtbaar te krijgen.
Ongetwijfeld is er hier iemand die mij goede tips kan geven mbt een van de opties. Alle hulp is meer dan welkom!!
Alvast bedank!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest onder deuren
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Roest onder deuren
bij de zekeringskast en in je serviceboekje zoe een sticker moeten zitten waar oa de lakcode op vermeld staat (zoekfunctie gebruiken om te kijken waar je die sticker precies vinden kunt)
als je niet weet wat je doet is je restauratiewerk waarschijnlijk maar van beperkte duur, roest dat verder gaat dan oppervlakkig vliegroest is alleen te repareren door vervangen van aangetast plaatwerk (nieuwe stukken inlassen) heel oppervlakkig roest is nog wel aan te pakken, eigenlijk is stralen het best, maar dat doe je ook niet zo maar eventjes zelf... dus dan kun je het best opschuren zodat zoveel mogelijk blank metaal zichtbaar is, dan een goede roestomvormer erop, fertan ofzo. dan primer er overheen en aflakken alle verfwerken het best met een spuit en de aflak in 2komponenten lak, niet uit een kant en klaar spuitbusje, want die lak dicht niet geheel af waardoor vocht door de lak aan je plaatwerk kan komen.
de beste oplossing is vakmensen aan het werk zetten.......
als je niet weet wat je doet is je restauratiewerk waarschijnlijk maar van beperkte duur, roest dat verder gaat dan oppervlakkig vliegroest is alleen te repareren door vervangen van aangetast plaatwerk (nieuwe stukken inlassen) heel oppervlakkig roest is nog wel aan te pakken, eigenlijk is stralen het best, maar dat doe je ook niet zo maar eventjes zelf... dus dan kun je het best opschuren zodat zoveel mogelijk blank metaal zichtbaar is, dan een goede roestomvormer erop, fertan ofzo. dan primer er overheen en aflakken alle verfwerken het best met een spuit en de aflak in 2komponenten lak, niet uit een kant en klaar spuitbusje, want die lak dicht niet geheel af waardoor vocht door de lak aan je plaatwerk kan komen.
de beste oplossing is vakmensen aan het werk zetten.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Roest onder deuren
kleurcode van mijn witte en ook de vorige witte
1999 en 2002
is R 902 (dat is gebroken wit ofwel kofiemelk wit)
Ik zou de plekken schuren
met een goede verf (ik heb er nopolux kunsthartzlak voor gebruikt) "geen hamorite"
(verf voor tractoren en landbouwmachine's evtl in een aantaldunne lagen bijwerken
en dan met de spuitbus heb ik er de kleur R 902 overheen gedaan in een aantal lagen.
1999 en 2002
is R 902 (dat is gebroken wit ofwel kofiemelk wit)
Ik zou de plekken schuren
met een goede verf (ik heb er nopolux kunsthartzlak voor gebruikt) "geen hamorite"
(verf voor tractoren en landbouwmachine's evtl in een aantaldunne lagen bijwerken
en dan met de spuitbus heb ik er de kleur R 902 overheen gedaan in een aantal lagen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Roest onder deuren
sorry Janjan2009 schreef:Dat zeg ik : gebroken wit
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
voor diegene die zo'n spuitbus wil gaan halen
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Roest onder deuren
Serviceboekje niet, zekeringkast is eens open trekken van de week, daar heb ik nog niet gekeken.bij de zekeringskast en in je serviceboekje zoe een sticker moeten zitten waar oa de lakcode op vermeld staat
Aan jullie reacties te zien denk ik dat het schuren, opvullen, primer en lak wordt. De roest is oppervlakkig en de naden in de wielkassen zijn nog geheel dicht. Het is echt een combinatie van steenslag en pekel geweest.
Hoe kan ik dat schuren het beste aanpakken? klein staalborsteltje?