Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht schakelen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht schakelen

Bericht door Multivan Generation »

heb je je schakelstangen al eens gesmeerd?
Vooral die onder de pookhoes geven een groot verschil... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

André schreef:.
De rede dat ik denk dat het de koppelingscilinder(s) zijn(is) als je het pedaal helemaal naar de bodem trapt en dan echt goed hard tegen de vloer aan je voelt dat hij even moet los springen.

De cilnders lekken niet naar buiten maar als één of beide interne lekkage hebben werken ze ook niet meer goed en raak je toch geen olie kwijt. Ditzelfde fenomeen ken ik bij voorremmen van motorfietsen, geen lekkage maar ook geen remdruk meer kunnen opbouwen.
als je door meot trappen om hem helemaal vrij te krijgen, dan kan er ook lucht in het koppelingssysteem zitten, dan krijg je ook dat effect....
Als een cilinder inwendig lekt lekt ie DUS naar buiten inwendig lekken betekent dat er olie van in het drukgedeelte langs de cups stroomt, dan komt de olie bij de staaf die de zuiger naar binnen drukt (andere zijde van die staaf zit aan het koppelingspedaal resp. de koppelingsgaffel) deze staaf is niet dusdanig afgedicht naar buiten toe dat ie olie binnehouden zal.......

Andre schreef: Als het toplager in de krukas versleten is of helemaal weg gaat alleen de priceas slingeren en zou dat kunnen betekenen dat de koppelingsplaat ook wat gaat slingeren maar dat staat denk ik los van het ontkoppelen. En overigens geen idee of mijn T4 een toplager heeft.
:werkaanT4 André
er zijn twee versies toplager mogelijk (volgens mij heeft vrijwel elke auto wel een vorm van toplager)
Een glijlager (bronzen of messing bus waar de prise-as in ligt.) daar kan kopervet oid in gesmeerd zijn dat opgedroogt is en daardoor de priseas een beetje meegenomen wordt, daardoor heeft je synchromeschring het zwaarder en zal ook sneller slijten, maar bovenal zal schakelen zwaar gaan.
of je hebt een wat zwaardere uitvoering, in de vorm van een kogel- of rollenlager, als dit een zwaar punt heeft, heb je het zelfde effect, krukas blijft de prise-as meenemen, met alle gevolgen van dien.

In beide gevallen hoeft dit in eerste instantie niet te betekenen dat de priseas speling in het toplager heeft (en al helemaal niet dat deze zou slingeren) MAAR een defect toplager varanderd niet door iets dieper trappen van de koppeling.


@Mujtlivan

hoe verklaar je de schakelstangen als oorzaak als verder intrappen van de koppeling het probleem opheft?

ik ga voor lucht in het systeem of lekkage (maar dan moet je olie missen en vinden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Slecht schakelen

Bericht door bartt4 »

wat ik destiijds met mijn motor wissel wel had was het moeilijk ontuchten van de koppeling, Later op me werk nog eens aan de machiene ontlucht en veel strakkere pedaal druk en ook beter koppelen. mischien dit jou ooorzaak ook?>
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht schakelen

Bericht door Multivan Generation »

hij vind al tijden dat hij hakerig schakelt,
en als je de schakelstangen etc smeert,
wordt dat wel eens wat beter..

Probleem met koppeling wordt er natuurlijk niet mee opgelost :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:hij vind al tijden dat hij hakerig schakelt,
en als je de schakelstangen etc smeert,
wordt dat wel eens wat beter..

Probleem met koppeling wordt er natuurlijk niet mee opgelost :knipoog
zoals ik het lees lost ie net zo lang het schakelprobleem op als ie de koppeling dieper trapt.................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Slecht schakelen

Bericht door André »

. . . . schakelstangen heb kort gelden opnieuw gesmeerd omdat het begon te irriteren. Je voelt wel dat alles soepeler gaat, dat wel maar het hakerige schakelen is er niet mee weg gegaan.

vwb het toplager . . . . als je het zo stelt zou het idd zo kunnen zijn dat de price as door de krukas mee blijft draaien en ja . . . . dan wordt synchroniseren lastig. Dus één van de oorzaken zou kunnen zijn dat het toplager en de price as gort droog zijn !

Ontluchten is misschien ook wel iets . . . . . alleen er zit geen ontluchtingsnippel op de bovenste cilinder :ie hoe ga je dat voor elkaar krijgen ?

@ Roger . . . met dieper intrappen los je het soms op . . . . was het maar waar dat ik het er altijd mee oploste want dan was het wat duidelijker.
Dat is nu de ellende met deze storing dat het niet altijd gebeurt maar dat zo nu en dan de kop op steekt geheel onafhankelijk van de omstandigheden. Of het nu in een warme of koude maand is of dat de motor warm of koud is maakt allemaal niet uit. :muur :gif

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij hoef je alleen beneden te ontluchten, wel ook effe goed doorspoelen dat alle oude remvloeistof er uit is (doe meteen je remmen ook)

tja als het niet altijd opgelost wordt met dieper trappen blijft nog steeds dat het af en toe wel lukt, en dat kan ik niet rijmen aan het toplager.... dus eerst proberen met ontluchten, anders ga ik ana de drukgroep denkenk.... en als je dan de bak er af hebt zorg je dat alles meteen goed komt:
-koppplaat, drukgroep, toplager, druklager, koppelingsgaffel meteen vernieuwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Slecht schakelen

Bericht door André »

. . . . op een of andere manier begrijp ik die duitse ingenieurs niet. De ontluchting van een systeem op de onderste cilinder . . . . . . Als ik me die saaie natuurkunde lessen nog kan herinneren gaat lucht altijd naar boven volgens één of andere natuurwet :muur volgens mij moet je daarom thuis ook altijd de cv ontluchten op het hoogste punt en stijgen de luchtbellen die je tijdens het duiken uitademt altijd naar boven.
Misschien waren ze er van overtuigd dat de zwaartekracht altijd wint . . . . . . . gezien bepaalde lichaamsdelen na verloop van tijd en dachten dat dit ook moest gelden voor lucht :bifun
Waarom ze bij vw niet gewoon een cilinder bovenin gemonteerd hebben met een ontluchting zodat je de boel daar kan ontluchten, is veel effectiever en sneller om te doen.

Ik ga het trouwens wel proberen en neem dan ook meteen mijn remmen mee. Dit stond toch al op mijn 'to do" lijstje na de vastgelopen remmen van een paar maanden geleden.
Zal ik heb bussie maar eens even flink verwennen met wat nieuwe remvloeistof . . . . . is tie misschien ook aardig tegen mij :bonk

Uiteraard hoop ik niet dat de koppeling aan gort is want de bak er onder vandaan heb ik echt geen zin in ! . . . en al zeker niet met de kosten die daar bij horen.

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

koppelingsset voor een TD valt wel mee denk ik, en bij de 1,9 meer plek om de bak uit te bouwen dan met een TDI meen ik..

ontluchting zit altijd beneden, niet alleen bij VW, net als bij de remmen, die worden ook alleen bij de wielen ontlucht.

reden is dat de leidingen zo dun zijn en de olie viscositeit toch relatief dik, dat de lucht altijd vooruit gepompt zal worden als je beneden open zet en dan gaat pompen. In principe hoeft een systeem zonder ABS niet boven ontlucht te worden maar alleen beneden.

is dus niets wat VW verzonnen heeft maar is al jaaaaaren zo bij alle fabrikanten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: Slecht schakelen

Bericht door Ruudje DK »

Hallo, ik heb ook hetzelfde probleem (slecht schakelen) met mijn T4 1.9d van 1995 met 265.000km op.

Enkele weken geleden is het begonnen met slecht in achteruit te gaan.
Nadien was het slecht in eerste en moest ik in tweede versnelling vertrekken.
Ik vertrek in tweede, als ik in achteruit moet leg ik mijn motor stil. Anders hoor ik de tandwielen kraken.
Ik heb de olie in de versnellingsbak nagekeken en heb er 0,25l bij gedaan, er was iets te weinig in.
De kleur van de olie in de versnellingsbak is normaal (niet alsof er ijzer in opgelost is). Het is iets beter maar nog niet opgelost.
Als ik aan de beugel kom welke uit de versnellingsbak en waar mijn kabel aan hangt voel ik wat speling.
Ik kan deze beugel wat bewegen voor ik weerstand voel.
Ik heb het idee dat er intern iets mis is, misschien iets afgebroken of versleten waardoor ik speling heb.
Op het forum spreken ze van een 1.9td 1995 over cilinders om te ontkoppelen.
De ontkoppeling is toch mechanisch met een kabel en niet met cilders?

Ik ga één van de komende dagen of weken mijn versnellingsbak er onderuit halen en kijken wat er mis is.
Is het aangeraden om ook mijn drukgroep te vervangen?
Wat kost een volledig koppelingsset: drukgroep, koppeling en koppelingslager?

Rudi
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Slecht schakelen

Bericht door bartt4 »

de eerste 1.9 tot 1994 hadden nog wel kabel de latere hadden hydraulische bediening. is om te bouwen zowel van kabel naar olie of olie naar kabel. bakken van de 1.9 zijn sterk en met 2 a 3 ton moeten ze nog wel mee kunnen. ontluchten is een kriem. heb de mijne me machiene met wat overdruk ontlucht met de oude manier door met 2 man te ontluchten is drama.hoor ff bij een garage met goede ontluchtings apperatuur en laat de remolie meteen voledig verversen voor je de bak gaat demonteren. bak bij vullen is ook niet de beste metode maar een keer verversen. bak dmonteren is te doen maar ik ga dan voor de makkelijke weg en trek blok met bak er uit. sleuteld stuk makkelijker en bak terug plaatsen gaat ook eenvoudiger. kwa tijd en frustratie scheelt dit.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Slecht schakelen

Bericht door André »

. . . . :lach heeft één van jullie toevallig zo'n apparaat om de remvloeistof onder druk door het systeem te pompen en eventueel de lucht er uit te drukken ??

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

hoeft niet zo duur te zijn, zoek eens met google op ezbleed
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Slecht schakelen

Bericht door Harry62 »

Of zoek een passende dop voor je reservoir en maak er een ventiel van je fiets op.
Zo ben ik ook ooit begonnen met koppelings te ontluchten.
Ik heb hem jaren gebruikt ook bij het ontluchten van de remmen.
Wel voorzichtig met een fietspomp op druk brengen
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Slecht schakelen

Bericht door bartt4 »

André schreef:. . . . :lach heeft één van jullie toevallig zo'n apparaat om de remvloeistof onder druk door het systeem te pompen en eventueel de lucht er uit te drukken ??

André
heb er 1 op me werk maar to as zaterdag en dan 4 week vakantie. je mag zaterdag wel ff langs komen eventueel moet je zijn in leeuwarden bij euromaster liefst in de middag ververse we de boel ff
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie