Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gezocht Stabi achter

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Gezocht Stabi achter

Bericht door BasT4 »

Voor mijn T4 uit 1999 een stabi stang achter 26 mm.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Roger B. (11)61 »

dit soort oproepen horen in het te koop forum, zoek eens op ebay.de, komen ze regelmatig langs
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door BasT4 »

Roger B. (11)61 schreef:dit soort oproepen horen in het te koop forum, zoek eens op ebay.de, komen ze regelmatig langs
Oeps weer eens niet verder gekeken dan mijn neus lang is :bonk
Staat nu ook in onderdelen te koop gevraagd.

Hum ja ebay speur ik regelmatig af...
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door BasT4 »

Stabi gevonden!

Bij het Campercentrum in Amersfoort. (dankzij tip van weet je weller)

Met de handleiding van Peter111 zelf erop geknutseld.
(best zwaar 14 moeren boven je hoofd blindklinken) :nuts

Nog 1 foutje in de handleiding van Peter111:

4 maal 701511417 en geen 2!

Origineel VW blindklink moeren voor de draagarmen hebben een
zeskant buiten kant die zo in het voorgeperst zeskant gat van mijn draagarmen paste!
(90408504)

T4 nu veel strakker in de bocht en minder last van wind. :klappen

En dat voor € 249,03 (20% korting op de stabi 10% op de rest)
Laatst gewijzigd door BasT4 op 02 aug 2010, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Multivan Generation »

mooi dat het gelukt is..

Enne welke pagina van mij heb je bekeken?

Hier staat toch echt 4x
http://www.eldiape.com/stabi/stabi.htm

Als je die pagina op people.zeelandnet hebt bekeken,
dan zal ik die eens allemaal weggooien :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door BasT4 »

Multivan Generation schreef:mooi dat het gelukt is..

Enne welke pagina van mij heb je bekeken?

Hier staat toch echt 4x
http://www.eldiape.com/stabi/stabi.htm

Als je die pagina op people.zeelandnet hebt bekeken,
dan zal ik die eens allemaal weggooien :bonk
Hmmm, tsja moet zeelandnet geweest zijn...
Gelukkig had campercentrumamersfoort nog 2 beugeltjes op voorraad! :klappen

Dus alles is nog goed gekomen. :jumpklap
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Multivan Generation »

of je had het verkeerd gelezen ... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Dirk/970 »

Zo vanavond ook mijn stabi eropgezet. Tis een 20 mm variant, bewust, want ik wou niet het idee van een starre achteras krijgen :gekte . Meteen ff wat hobbels en rotondes gedaan en het voelt super! Zoals Peter opmerkte dat zijn 28 mm achterstabi het gevoel geeft dat de voorkant losser aanvoelt, zo lijkt met mijn 20 mm stang de voor- en achteras geheel in balans :yes
Ik heb de hele set in 1 koop via Ebay.de, stabi, steunen, beugels en rubbers. Een kennis heeft geholpen met blindklinkmoeren en -tang en bouten/ringen. Alles voor nog geen 150 euro en een kratje bier :toppie met een half uur zat de boel gemonteerd!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Roger B. (11)61 »

is dus een misverstand dat een (strakke)stabi het effect heeft van een starre as.....

je beperkt zijdelings hellen, links en rechts gelijk veren wordt helemaal niet door de stabi beïnvloed.

een starre as heeft een bepaalde mate van oncomfortabelheid in het veren, een stabi heeft geen effect om "normale" veerbewegingen maar probeert je carrosserie recht te houden. Je auto wordt er niet stugger van.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Dirk/970 »

@Roger,
Bij gelijk inveren van beide achterwielen heb je helemaal gelijk. Waar ik zelf aan dacht is wanneer 1 achterwiel (kort) moet inveren over bv. een stoeprand, dat dan niet meteen de bus opzij wordt gegooid omdat een stuggere stabi het inveren van 1 wiel tegengaat. Voor mijn idee dus een compromis tussen superstrakke wegligging en wat soepeler veergedrag bij ongelijk inveren, waar het niet langduriger zijdelings overhellen betreft zoals een bocht nemen.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, als je super stabi in de bochen wil en geen stabi voor het korte veerwerk.....sorry om weer met Landrover aan te komen, maar dat is het enige merk die dat in een produktiemodel heeft volgens mij............de discovery series 2 (1999-2005) heeft aktieve stabilisatiestangen, op de snelweg (boven 80kmh) zet ie ze op akelig stug, in het terrein (lage snelheden) zet ie ze akelig soepel (alsof ze er niet zijn) en bij bochtenwerk helt ie niet minder over, maar drukt ie de carrosserie weer recht.... effect is apart als je er er eerst mee rijdt, maar het werkt echt fantastisch

stabistang bestaat uit twee helften die in elkaar geschoven zijn, aan beide helften zit een arm met daartussen een hydraulische cilinder. verder twee g -sensoren (een aan het chassis en een in het dak) en wat electronica en een hydrauliekpomp en kleppenblokje....

opnames gezien van zo.n disco met autoambulance (lage vloer met elke zijde drie kleine wieletjes-model) met daarop een defender die aan de wielen vastgesjord is, en dan slalom rijden..... disco horizontaal en die defender onder 30 graden op de aanhanger......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Dirk/970 »

Leuk ombouwproject zo'n actieve Laro-stabi op een T4 :werkaanT4 als dat niet met ducktape vast wil ga ik er maar niet aan beginnen
Maar die Disco's zijn wel leuke auto's, hoewel ik persoonlijk toch de klassieke RR het mooiste uit Solihull vind.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar DAT dweilt echt over de weg, ook met stabi
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Dirk/970 »

Helaas heb ik nog in zo 1 mogen rijden :bonk :T44EVER
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gezocht Stabi achter

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rangerover classic (eigenlijk van 95-98 meen ik, maar in principe vanaf 71 al min of meer dezelfde auto) en de Discovery 1990-1999 is het zelfde chassis en deels zelfde carrosserie (binnendeel) dus dat dweilt net zo hard.... ik had stuggere veren en stabi's en nog was het alsof de auto eerst scheef ging hangen en daarna pas de bocht in ging als je aan het stuur trok.... overigens went dat best snel en dan rijdt het best lekker :toppie

de new Rangerover 95-2000 is totaal andere auto en rijdt eigenlijk nog veel lekkerder, maar daar wil je geen ouder type van hebben (veel dure storingen) en na 2000 ken ik de modellen alleen van zicht....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie